کشکان درگیر آلودگی شیمیایی

به گزارش پایگاه خبری گلونی حسن مینائی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اکوسیستم‌های آبی به علت پویا و متحرک بودن جزو حساس‌ترین و شکننده‌ترین زیستگاه‌ها محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: رودخانه کشکان علاوه بر به دوش کشیدن آلودگی‌های فیزیکی (بصورت ذرات معلق خاک) در ۳ دهه اخیر، متحمل آلودگی‌های شیمیایی نیز شده است.

این کارشناس ادامه داد: منشاء این آلودگی‌های شیمیایی، موتورهایی هستند که جهت مکش آب رودخانه به زمین‌های کشاورزی برای آبیاری استفاده می‌شوند.

مینایی یادآور شد: موتورهای آب استفاده شده در این رودخانه علاوه بر عدم انطباق با ظرفیت و دبی رودخانه دارای آلودگی‌های متنوعی از جمله آلودگی‌های آب، خاک و هوا و صوت هستند. از بین این آلودگی‌ها، آلودگی آب وخاک بیشتر به چشم می‌خورد.

وی اظهار کرد: آب به دلیل سیال و پویا بودن می‌تواند این آلودگی‌ها را به مناطق پایین دست حوزه آبخیز انتقال دهد و موجب مرگ هزاران و یا شاید میلیون‌ها گیاه، جانور و میکروارگانیسم می‌شود و حتی می‌تواند خسارات مالی وجانی برای مردم حاشیه‌نشین رودخانه نیز داشته باشد.

این کارشناس ارشد با بیان اینکه مشهورترین آلودگی که درسطح آب‌های دنیا امروزه بشر با آن مواجه بوده آلودگی نفتی و مشتقات نفتی است، گفت: مهمترین عاملی که موجب آلودگی آب رودخانه کشکان شده، گازوئیلی که از موتورهای آب به داخل رودخانه نشت می‌کند.

مینایی افزود: گازوئیل علاوه بر بین بردن و یا آلوده کردن منابع آبزی موجب مسمومیت اکوسیستم‌های مجاور و تجمع زیستی عناصر سنگین در جانداران می‌شود که این یک فاجعه زیست محیطی تاخیری است. در محل احداث موتورها بوی نامطبوع گوگرد حاصل از فرآیندهای شیمیائی تجزیه و ترکیب گازوئیل نیز مشهود و به سختی قابل تحمل است.

وی اضافه کرد: موتورهای استحصال کننده ی غیر استاندار، غیرمجاز و بیش از حد و ظرفیت رودخانه می‌تواند این رودخانه و ذی‌نفعان آن را به چالش و خطر بکشاند. مسئولین و دست اندرکاران امر، توجه ویژه‌ای نسبت به این چنین بهره کشی‌هایی از اکوسیستم‌های آبی، داشته باشند.

پایان  پیام

کد خبر : 1948 ساعت خبر : 1:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1948
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات