آشنایی با لاهیجان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شهرستان لاهیجان از مناطق دیدنی و زیبای استان گیلان است، لاهیجان به دلیل داشتن کوه و جنگل و دریا و رودخانه از مناطق توریست خیز گیلان است. در کنار وجود طبیعت سرسبز، باغ‌های سبز چای، بام سبز با مناظر زیبا و دلنشین به دلفریبی این شهرستان می‌افزاید.

مردم لاهیجان با فرهنگی آمیخته از گیل و گالش زندگی پرحوادثی را رغم زده‌اند، لاهیجان سالیان طولانی به عنوان مرکز حکومت شرق گیلان دوران پرفراز و نشیبی را طی نموده است.

محله‌های قدیمی، آرامگاه شیخ زاهد گیلانی، بقعه‌ی چهارپادشاهان، پل خشتی لاهیجان، آرامگاه کاشف‌السلطنه، موزه‌ی تاریخ چای ایران و دیدنی‌های دیگر به این شهر چهره‌ای جذاب می‌بخشند.

ساحل زیبای دریا، مرداب‌های طبیعی، جنگل‌های انبوه، مزارع برنج، آثار تاریخی و باستانی، معماری ویژه‌ی بومی، بافت سنتی شهر لاهیجان از عوامل جذب مسافر در این شهرستان است.

پایان پیام

لاهیجان

لاهیجان (به گیلکی: لاجؤن) مرکز شهرستان لاهیجان، بزرگترین شهر شرق استان گیلان و نود و پنجمین شهر پرجمعیت ایران است. لاهیجان یکی از شهرهای گیلک نشین است و مردمان آن به زبان گیلکی سخن می‌گویند. این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌است. لاهیجان در شرق سفیدرود و در ارتفاع ۴ متری قرار دارد. این شهر در سال ۲۰۱۷ با ۱۰۱٬۰۷۳ نفر جمعیت سومین شهر پرجمعیت گیلان (پس از رشت و انزلی) است. همچنین لاهیجان زمانی شهر اصلی و مرکز اداری (دارالملک) کل ایالت و پایتخت تاریخی بیه پیش بود.از دانشگاه های این شهر می‌توان به دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده فنی و مهندسی رجایی. موسسه آموزش عالی دیلمان و اندیشمند اشاره نمود.

عده‌ای معتقداند این نام ریشه در ویژگی اقتصادی این شهر دارد. به گونه‌ای که واژهٔ لاهیجان عربی‌شدهٔ لاهیگان است و لاهیگان مرکب است از لاهیگ +ان (لاهیگ = بافتنی و ان = پسوند مکانی) و به معنی مکان یا شهر بافندگان یا نساجان یا ابریشم‌بافان است. در تجزیه‌ای دیگر، لاه در پهلوی (پارتی) به معنای ابریشم است و در برهان قاطع به معنای پارچهٔ ابریشمی سرخ آمده‌است و جان پسوند مکان است.

کد خبر : 3649 ساعت خبر : 11:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3649
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات