اولین جایی‎ که بشر به این مرز و بوم قدم نهاده، لرستان بوده

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: ۳۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده در کشور داریم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، دکتر سمیع‎الله حسینی مکارم در مراسم معارفه مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه لرستان به لحاظ داشتن قدمت تاریخی و تمدن دارای یک‎سری ویژگی‎های منحصر به فرد است، اظهار کرد: باستان‎شناسان اذعان دارند اولین جایی‎که تمدن شروع شده و بشر به این مرز و بوم قدم نهاده، لرستان بوده و مصداق این مدعا وجود بناهای تاریخی در این خطه است. حتی در لرستان تمدن ماقبل تاریخ هم وجود دارد.

وی گفت: از قدیم‎الایام لرستان کریدور ارتباطی بین فلات مرکزی ایران، بین‎النهرین و شمال به جنوب بوده است.

حسینی مکارم وجود پل‎های تاریخی در لرستان را از ویژگی‎های این استان که آن را از سایر استان‎ها متمایز می‎کند دانست و با اشاره به اینکه  طبیعت بکر و شرایط خوب لرستان به لحاظ تمدن از ویژگی‎های شاخص و منحصر به فرد این استان است، تصریح کرد: با وجود این مزیت‎ها باید شاهد توسعه پایدار و مشاغل پایدار در استان باشیم.

وی یادآور شد: لرستان نیاز به اراده قوی و محکم چه در سازمان میراث و چه دستگاه‎های اجرایی دارد و برای حفظ این میراث کهن باید تلاش کنیم.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تاکید کرد: وجود ۲۰۰ تپه تاریخی در سیمره نشان از تمدن دیرینه این سرزمین دارد که می‎تواند پشتوانه بزرگی برای توسعه گردشگری استان باشد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه دو بند از سیاست‎های ابلاغی رهبری تاکید به ماموریت‎های مربوط به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است که شامل حفظ میراث فرهنگی و صنایع دستی و توسعه گردشگری کشور است، افزود: از ۶ محور که برای توسعه کشور لحاظ شده یک محورش توسعه گردشگری است.

حسینی مکارم با اشاره به اینکه اشتغال کشور با توسعه گردشگری ممکن است، تصریح کرد: در دنیا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون جمعیت گردشگر و مسافر خارجی وجود دارد که درآمدی معادل ۱۴۰۰ میلیارد دلار از این محل حاصل می‎شود که از این میزان سهم ایران ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر  و ۷٫۵ میلیارد دلار است و این در حالیست که ۳۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده در کشور داریم.

وی گفت: ایران خود یک موزه بوده و هر نقطه از کشور ظرفیت‎ها و پتانسیل‎های فرهنگی و زیارتی دارد اما سهممان کمتر از ۰٫۵ درصد است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر اینکه کشور ما به عنوان یک کشور متمدن و فرهنگی که طالب صلح و تعامل با جهان است، یادآور شد: متاسفانه با تبلیغات زیاد ایران‎هراسی در اروپا، گردشگران فرانسه و انگلستان تمایلی برای گردشگری به ایران نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی شرایط برای توسعه و رونق گردشگری وجود دارد و مردم جهان به سمت ایران گرایش پیدا کرده‎اند، یادآور شد: هدف‎گذاری کردیم تا شیعیان دنیا را جذب کنیم و از درآمد آنها بهره‎مند و شغل‎هایی از این صنعت ایجاد شود.

حسینی مکارم با تأکید بر اینکه استان‎های فارس، آذربایجان و خراسان در حوزه گردشگری سلامت ورود پیدا کرده‎‎اند، افزود: لرستان نیز به لحاظ طبیعت بکر می‎تواند جمعیت عظیمی از گردشگران فرهنگی، تاریخی، سلامت و ورزشی را جذب کند.

وی گفت:باید در لرستان روی گردشگری فرهنگی ناملموس و گردشگری عشایری با وجود مسائل فرهنگی، مذهبی و موسیقی کار شود.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآور شد: ۵ هزار نفر در حوزه صنایع دستی مشغول هستند و یکی از دغدغه‎های ما این است که تورلیدر نداریم.

وی گفت: دولت باید زیرساخت‎ها را فراهم و بخش خصوصی را به منظور فعالیت در حوزه صنعت گردشگری جذب کند

پایان پیام

کد خبر : 3639 ساعت خبر : 9:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3639
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات