بحران افت آب زیرزمینی کوهدشت

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از تسنیم، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: افت آب زیرزمینی شهرستان کوهدشت در برخی مناطق به بیش از ۲۰ متر رسیده است.

محمدتقی توکلی در رابطه با اجرایی نشدن سد کاکا شرف، اظهار داشت: مطالعات این سد انجام شد اما با توجه به اینکه دولت در سیاست جدید به دنبال تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است ادامه ساخت این سد متوقف‌شده است.

وی بابیان اینکه شش حوزه آبریز اصلی و ۳۰ حوزه آبریز فرعی در کشور وجود دارد، افزود: دولت در حوزه آب طرح جدید نمی‌پذیرد زیرا حوزه آبریز احداث سد بیش از ظرفیت حوزه آب ریز کشور است که باید با توجه به ظرفیت آب، سد احداث شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در رابطه با روند ساخت سد کاکا شرف و تنگ معشوره، گفت: وزارت نیرو تمایلی به احداث این سدها ندارد بنابراین دولت این سدهارا یا اجرایی نکرده و یا جلوی کار آن را گرفته است.

وی در رابطه با ساخت سد تنگ پنج بختیاری، تصریح کرد: برای اجرای این سد حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده اما وزارت نیرو به خاطر اینکه این سد در بالای سد دز است کار اجرایی آن را متوقف کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس بابیان اینکه سد تنگ پنج  بختیاری می‌تواند رسوب‌گیر سد دز باشد، اظهار داشت: با توجه به اینکه هدف از ساخت این سد تولید برق است وزارت نیرو قصد ندارد عملیات اجرایی آن را تعطیل کند.

وی در رابطه با وضعیت خشک‌سالی استان لرستان، افزود: تکرار خشک‌سالی، کاهش میزان بارندگی، تبخیر و برداشت نامناسب آب‌ دست به دست هم داد تا بحران آب در لرستان بیشتر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه با وجود خشک‌سالی،کشاورزان زیادی در استان مشغول کار شدند، عنوان کرد: در برخی مناطق برداشت آب از بالادست رودخانه سبب شد تا آب گذری پایین‌دست کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به کاهش آب رودخانه کشکان، بیان کرد: خشک شدن این رودخانه  حاصل برداشت کشاورزان بالادست این رودخانه بوده که بیشتر از ظرفیت آن، آب برداشته کرده‌اند کمااینکه در این مسیر سطح زیر کشت محصولات آب‌دوست افزایش پیدا کرد.

توکلی به کاهش شدید آب‌های زیرزمینی شهرستان کوهدشت اشاره کرد و گفت: اگر کشاورزان این روند برداشت آب را در کوهدشت ادامه دهند وضعیت منابع آب بدتر و امکان دارد در برخی جاها منابع آب خشک شود.

وی عنوان کرد: سطح آب‌های زیرزمینی استان به‌ طور متوسط بین یک تا سه متر کاهش‌یافته اما در شهرستان کوهدشت افت آب زیرزمینی در برخی نقاط تا بالای ۲۰ متر نیز رسیده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با بیان اینکه بر اساس اعلام وزارت نیرو از تمام برداشت‌های آب غیرمجاز جلوگیری می‌شود، گفت: امیدواریم کشاورزان در  فصل کشاورزی آینده از منابع آب استفاده بهینه داشته تا آب هدر نرود و بتوانیم از این بحران آب عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در پی خشک‌سالی‌های اخیر و حجم برداشت‌های بی‌رویه ذخایر آب کشور ۵۵ درصد کاهش‌یافته، بیان کرد: در حال حاضر میزان ذخایر آب کشور از ۹۲ میلیارد مترمکعب به حدود ۴۵ میلیارد مترمکعب کاهش‌یافته است.

پایان پیام

کد خبر : 2909 ساعت خبر : 12:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2909
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات