حذف اسم و تصویرم، ما را به رسانه‌های تصویری بی‌اعتماد می‌کند

فاطمه معتمدآریا گفت: حذف تصویر و صدای من از تلویزیون شبیه یک شوخی بین من و صدا و سیما شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، این بازیگر تئاتر‌ و سینما صبح ۱۳ مرداد ماه در نشستی خبری فیلم «یحیی سکوت نکرد» درباره حذف تصویر و صدای خود از تیزرهای تبلیغاتی این فیلم گفت: زمانی که آقای ضرغامی در صدا و سیما بود از او خواهش می‌کردم که باشد عیبی ندارد تصویر و صدای من را حذف کنید اما تیزر فیلم را پخش کنید، در حالی که الان شرایط این طور نیست.

او ادامه داد:الان در دوره‌ای هستیم که اتفاقات مهم زیادی در این مملکت رخ می‌دهد و تصویر من هم در رسانه‌های مختلف و روزنامه‌ها منتشر می‌شود. با این حال حذف اسم و تصویرم، ما را به رسانه‌های تصویری بی‌اعتماد می‌کند البته نه مرا چون این بی‌وفایی از طرف من نیست بلکه از طرف صدا و سیما است.

معتمد‌آریا همچنین درباره اکران فیلم «یحیی سکوت نکرد» در گروه هنر و تجربه که سینماهای محدود و سانس‌های کمی را در اختیار دارد‌، گفت: به نظرم این فیلم در بهترین جای ممکن اکران می‌شود، چون توقعات از هنر و تجربه سوای اتفاقات سینمای معمول ماست. یعنی مخاطب این گروه دنبال فیلم متفاوت است و سطح توقعش نه فقط از محتوا بلکه از ساختار و موقعیت متفاوتی نیز است.

او افزود: بنابراین چه از نظر مالی و چه از نظر مخاطبان گروه هنر و تجربه موقعیت بهتری را برای اکران دارد، حتی خودم وقتی خبر نمایش فیلم را دراین گروه شنیدم بسیار خوشحال شدم. وقتی فیلم «من هم مادرزنم را دوست دارم» در سینما آزادی با پوسترها و تبلیغات بزرگ و پخش تصویر از مانیتور که کلاه‌های صورتی توردار وچین چینی خانم‌ها را نشان می‌دهد‌ پخش می‌شود،طبیعی است این فیلم‌ها تماشاچیان خاص خود را می‌طلبد در حالی که در قدیم این فیلم‌ها را فقط در یک سینما نشان می‌دادند و حالا خوشحال می شوم که «یحیی سکوت نکرد» در این سینماها نیست.

بازیگر به اعتماد به نفس در حرفه‌اش نیاز دارد

بنا بر این گزارش،فاطمه معتمدآریا در بخش دیگری از این نشست درباره پرکار ماندن و برای بسیاری از کارگردان‌های سینمای ایران همچنان محبوب ماندن گفت: در تئاتر و سینمای ما این اتفاق همیشه معمول بوده به طوری که جمیله شیخی و رقیه چهره‌آزاد تا آخرین روزها همچنان در سینما حضور داشتند، البته من خیلی زمان دارم تا به آنجا برسم ولی به نظرم آنچه یک بازیگر احتیاج دارد‌، اعتماد به نفس در حرفه‌اش است.

او افزود: ما در حوزه بازیگری چند موضوع داریم‌؛ استار‌، سوپراستار و بازیگر که معمولا بازیگرها همیشه باقی می‌مانند. هرچند ممکن است کسی مثل مریل استریپ علاوه بر بازیگر، سوپراستار هم باشد یا آمیتا باچان که سوپر سوپر استار است‌ و همچنان باقی مانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه «در تاریخ سینمای جهان کسانی باقی می‌مانند که در حرفه‌اشان به عنوان بازیگر اعتماد به نفس دارند و اینکه هیچ وقت نمی‌خواهم عنوان‌ام دوتا شود مثلا بازیگر کارگردان‌، یا بازیگر تهیه‌کننده باشم» ادامه داد: معتقدم علت اینکه در سینمای ما هنوز برای من نقش هست، به این دلیل باشد که خودم سعی می‌کنم این چرخه را با دست خود بچرخانم، چون ۹۹ درصد فیلمنامه‌هایی که به دستم می‌رسد درباره اعتیاد،‌ فحشا‌، بزهکاری و… است و هیچ کس دریافتی از تاریخ نمایشی ما ندارد.

این بازیگر اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین ضعف عمومی سینمای ما، نبود فیلمنامه خوب است و این ضعف را هم بسیار زیاد در سینمای ایران شاهدیم.

او درباره نقش‌های خود در سینما که به نظر می‌رسد بیشتر خاص و براساس گزیده کاری باشد‌، با بیان اینکه هیچ‌گاه چند کار را با هم انجام نمی‌دهد‌، توضیح داد: اگر از فیلم «جدال» تا آخرین کارم «یحیی سکوت نکرد» را نگاه کنید، می‌بینید که نقش‌های شبیه به هم را خیلی نمی‌شود پیدا کرد جز «همسر» و «عینک دودی» که با وجود داستان و فضای متفاوت در هر دو، زنان جسوری را بازی کردم.

سلیقه‌ام هنوز کهنه‌پرستی قدیم است

معتمدآریا ادامه داد: گزیده کاری من هم به این دلیل بود که چندسال نمی‌توانستم کار کنم و سلیقه‌ام هنوز کهنه‌پرستی قدیم است. در واقع روحیه‌ام کمی با موقعیت فعلی سینما نمی‌خورد و بیگانه است، به همین دلیل خیلی از نقش‌هایی که به من پیشنهاد می‌شود را نمی‌توانم بپذیرم.

بازیگر فیلم «روسری آبی» درباره نقشی که در «یحیی سکوت نکرد» ایفا کرده است، با اشاره به اینکه تمام ناگفته‌هایش در کاری است که انجام می‌دهد، بیان کرد: یکی از جاذبه‌های سناریو چندگانگی شخصیت بود که در ارتباط با یک کودک قرار می‌گرفت و همین موقعیت فوق العاده‌ای بود، چون از گذشته در تئاتر و سینما با بچه‌ها کار کرده بودم و برایم تکرار این موقعیت و ارتباط با یک کودک اتفاق خاصی بود، مخصوصا اینکه کودک فیلم (ماهان نصیری) یک بچه استثنایی از نظر هوش و بازیگری است.

“یحیی سکوت نکرد” فیلم‌نامه کم غلط‌تری بود

او با بیان اینکه «یحیی سکوت نکرد» یک اثر دلنشین عاطفی است‌ که تجربه‌های شخصی کاوه ابراهیم پور به عنوان کارگردان در آن خیلی دخیل است‌، اضافه کرد: موضوع سناریو برایم بسیار جذاب بود چون نسبت به دیگر فیلمنامه‌هایی که در چند وقت اخیر خوانده بودم کم غلط‌تر بود، ضمن اینکه برایم جذاب بود که یک شخصیت خشن که به جزئیات شخصیتی یک نقش خشن بپردازم، چرا که در فیلمنامه‌های سینمای ما بیشتر شخصیت‌ها تک بعدی هستند.

این بازیگر درباره گریم خود هم گفت: چندین بار برای گریم این نقش تست زده شد اما به نتیجه‌ای نرسیدیم تا اینکه آقای امیدواری طراح چهره‌پرداز این فیلم ایده کوتاه کردن موهای من را داد که باعث شد گریم متفاوتی به دست آید. هرچند معتقدم همیشه یک چیز متفاوت خوب نیست اما در این مورد نتیجه داد.

فیلم‌های اکران نشده‌ام خطری برای جامعه ندارند

بازیگر فیلم «قصه‌ها» همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اکران فیلم‌ «صد سال به این سال‌ها»ی سامان مقدم گفت: فقط این یک فیلم نیست که هنوز اکران نشده بلکه «پریناز» و «نیلوفر» هم هستند که البته هیچ کدام توقیف نیستند، فقط اجازه نمایش ندارند.

او افزود: امیدوارم با موقعیت گروه هنر و تجربه شرایط اکران برای این فیلم‌ها فراهم شود چون آن‌ها هیچ خطری برای جامعه ندارند و در گذشته به دلیل حب و بغض و یا خط قرمزهای ذهنی افرادی که الان دیگر نیستند، موفق به اکران نشدند.

این هنرمند در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: به نظرم ما در یک دوران متفاوتی حتی نسبت به سال گذشته قرار داریم و وارد یک مرحله جدید شده‌ایم که بنا و اساس آن شعور و عشق به حرفه ماست.

امیدواری برای رسیدن دوباره به دوران شکوفایی سینما

معتمدآریا همچنین با ابراز امیدواری از اینکه «آنچه به عنوان یک جهت فرهنگی در گروه هنر و تجربه شروع شده‌، ادامه پیدا کند تا به دوران شکوفایی مجدد سینما برسیم» گفت: اگرچه خیلی خوشحالیم که «یحیی سکوت نکرد» در گروه هنر و تجربه اکران شده است، اما این هیچ تضادی با سینمای بدنه به عنوان یک سینمای تجاری و سینمایی که نمایش عمومی دارد‌، ندارد چرا که بلکه هنر و تجربه فقط از یک جایگاه ویژه برخوردار است.

در این نشست که محمدرضا مقدسیان اجرای آن را برعهده داشت‌، کاوه ابراهیم‌پور کارگردان فیلم «یحیی سکوت نکرد» هم حضور داشت که اولین تجربه کارگردانی‌ خود را نتیجه یک کار گروهی دانست‌.

ابراهیم‌پور: خوشحالم با یک ابر ستاره کار کردم

او درباره همکاری خود با فاطمه معتمد‌آریا گفت: خوشحالم با ابر ستاره همچون معتمدآریا کار کردم و وقتی او قبول کرد از خوشحالی بال درآوردم که البته حضورش باعث شد، فیلم ما از این رو به آن رو شود.

وی درباره نمایش این فیلم در گروه هنر و تجربه هم توضیح داد: وقتی فیلم را شروع به ساخت کردم از آنجا که اولین کارم بود اصلا نمی‌دانستم چه اتفاقی برای آن می‌افتد؛ حتی وقتی زمان جشنواره فیلم فجر برای نمایش در گروه هنر و تجربه پذیرفته شد خیلی دقیق نمی‌دانستم این گروه چیست با این حال راضی‌ام، چون وقتی تماشاگر برای تماشای این فیلم به سینما می‌رود، می‌داند سراغ فیلمی رفته که در سالن‌های دیگر نیست.

ابراهیم‌پور با اشاره به اینکه رسالت ما بالا بردن فرهنگ ملت است‌، خاطر نشان کرد: برای ساخت و اکران فیلم فروش آخرین مقوله‌ای بود که به آن فکر می‌کردم، چون حرفی داشتم که می‌خواستم آن را منتقل کنم. همچنین سعی کردم در کارگردانی دیده نشوم و به دنبال قضاوت هم نباشم، چون وظیفه من این بود که فقط یک داستانی را تعریف کنم.

او با اشاره به سالن‌ها و تعداد سانس‌های کم سینماهای گروه اکران و گروه هنر و تجربه گفت: این مدل اکران چرخشی ، کپی سینما تک‌های اروپا است و مردم خیلی با سانس‌های چرخشی آشنایی ندارند به همین دلیل شاید اگر در روزنامه‌های کثیر الانتشار برنامه‌های سینماها اکران شود بهتر باشد.

بزرگان سینما سعه صدر داشته باشند

این کارگردان جوان سینما همچنین درباره نمایش فیلم خود در جشنواره و واکنش‌هایی که دیده است‌، بیان کرد: مقاومت خیلی سختی از طرف بزرگان سینما برای ورود و پذیرش آثار کسانی که تازه می‌آیند وجود دارد و به نظرم این بزرگان به سعه صدر نیاز دارند چون حتی گاهی حاضر نمی‌شوند فیلم یک فیلمساز جوان را ببینند.

او افزود:«یحیی سکوت نکرد» در یک سانس‌هایی اکران شد که اصلا دیده نشود وگاهی به نظرم شیطنت‌هایی وجود دارد که آدم دیده نشود.

این گفته‌های کاوه ابراهیم پور با پاسخ معتمدآریا هم روبرو شد که گفت: واقعا این طور نیست که نخواهند جوان‌ها دیده شوند، چون الان سینما در دست جوان‌ها است ولی خوب است که بزرگترها هم حمایت داشته باشند.

تینا پاکروان تهیه‌کننده این فیلم هم در سخنانی کوتاه اظهار کرد: تجربه تهیه کنندگی «یحیی سکوت نکرد» حاصل همکاری یک گروه کاملا مستقل با سرمایه ‌گذاری مستقل و منسجم بود که بدون حمایت مالی دوستان سرمایه گذار به سرانجام نمی‌رسید.

او گفت: کاوه ابراهیم‌پور هم‌کلاسی من بوده و آینده درخشانی در سینمای ایران خواهد داشت چون «یحیی سکوت نکرد» فیلم شریفی از سینمای مستقل است که اطمینان دارم مردم از آن استقبال می‌کنند، به ویژه آنکه این فیلم را به عنوان فیلم کودک هم می‌توان حساب کرد.

وی همچنین افزود: آنچه در سینمای ایران به عنوان سینمای بدنه جا افتاده مردم را به سینما می کشد تا تفریح کنند و خستگی به در برند اما مردم فهیمی هم داریم که دوست دارند بیندیشند. مردم این روزها به دنبال شنیدن قصه خوب هستند و همین‌ها باعث می‌شود مخاطب بیشتری سراغ این گونه سینمایی بروند.

ماهان نصیری بازیگر کودک این فیلم هم که در نشست حضور داشت با ادبیاتی شیرین و کودکانه از همکاری و بازی در کنار فاطمه معتمد آریا ابراز خوشحالی کرد و گفت: بازی با خانم معتمدآریا بسیار دلگرم کننده است.

پایان پیام

کد خبر : 2706 ساعت خبر : 9:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2706
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات