روزنامه‌ی لرستان/ ۱۵ مرداد

مروری بر خبرهای روز استان که به طور ویژه در پایگاه خبری گلونی منتشر می‌شود:

روزنامه‌ی لرستان امروز آتش‌نامه‌ی جنگل‌های کوهدشت است. نمی‌دانم چطور باید در مورد این اتفاق ناگوار بنویسم و گزارش دهم. جنگل‌های کوهشت، شرمنده‌ایم.

دیروز خبری در گلونی منتشر شد مبنی بر خاموش شدن آتش‌‌سوزی جنگل‌های کوهدشت اما در ساعات اولیه بامداد گلونی خبر دیگری از ادامه آتش‌سوزی و سوختن بلوط‌های مظلوم منتشر کرد. در این خبر از جوانان لرستانی خواسته شد تا برای کمک و نجات درختان خودشان را به منطقه برسانند.

چه شبی گذشت و چه اشک‌ها که برای مظلومیت جنگل‌های لرستان ریخته نشد.

صبح امروز به نقل از مهر استاندار لرستان برای بررسی و پیگیری موضوع آتش‌سوزی جنگل‌های استان به ویژه حریق سه روزه در بلوطستان کوهدشت ورود پیدا کرد. استاندار لرستان با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع آتش‌سوزی جنگل‌های استان بررسی آن را به شورای تامین لرستان خواهیم برد ادامه داد: اگر عمدی در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌ها در کار باشد باید فرهنگ‌سازی لازم برای جلوگیری از این روند صورت گیرد.

گلونی امروز با انتشار فیلمی که توسط نیروهای مردمی تهیه شده بود و در اختیار فعالان محیط زیستی قرار گرفته بود علت خسارات جبران‌ناپذیر به این منطقه را متاسفانه نرسیدن مسئولان، کمبود نیرو، کمبود امکانات و صعب‌العبور بودن منطقه نوشت. چون به گفته شاهدان عینی مسئولان با تاخیر ۵ ساعته به محل آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت رسیدند.

محمد امرایی عضو هیئت‌مدیره انجمن آوای اردیبهشت در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: آتش‌سوزی از ساعت ۱۱ روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد شروع شد ولی ما نیروهای کمک‌رسان را بعد از ۵ ساعت در منطقه مشاهده کردیم در حالی که مردم از ساعت‌های اولیه در منطقه حضور داشتند. متاسفانه این مسئله مدیریت بحران خوبی نداشت و آتش گسترده شد. ما به همراه دیگر بچه‌های انجمن دوباره در حال عزیمت به منطقه هستیم و الان که بامداد روز ۱۵ مرداد است خبر داریم هنوز آتش مهار نشده است. دوستان ما خسارت را بیش از ۷۰۰ هکتار اعلام می‌کنند. الان مناطق هرین خلیفه، ارتفاعات چنگری، دالاب، کوه کشماهور، بره‌‌خیر، گاورسی، چنار درگیر آتش هستند و نیرو و امکانات برای مهار آتش کم است.

اما قسمت جالب ماجرا این است که بدانید به نقل از مهر امروز مدیر کل مدیریت بحران لرستان گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های شهرستان کوهدشت عمدی بود. وی با بیان اینکه در موضوع مهار آتش‌سوزی با توجه به اینکه حوادث غیر مترقبه نبوده سازمان مدیرت بحران نیز وظیفه‌ای در این رابطه بر عهده ندارد گفت: سازمان جنگل‌ها متولی اطفا حریق بوده با این وجود مدیریت بحران نیز ساز و کار لازم را برای همکاری در این زمینه در استان تعریف کرده است.

حالت آماده‌باش کامل

تا اینکه عصر امروز معاون عمرانی و هماهنگی استاندار لرستان با بیان اینکه این آتش‌سوزی صبح چهارشنبه مهار شد، گفت: به دلیل اینکه آتش‌سوزی در بلوط به صورتی است که داخل تنه‌های آنها ‌خاموش نمی‌شود‌ مجدداً عصر روز گذشته این آتش‌سوزی در مناطق جنگلی کوهدشت آغاز که‌ با تلاش تمام نیروهای مردمی، بسیج، سپاه پاسداران، ارتش، نیروهای دولتی، بهیاران و … شب گذشته به صورت کامل مهار شد‌ و در حال حاضر تمام نیروها در منطقه به علت وقوع دوباره این آتش‌سوزی به صورت آماده‌باش کامل به سر می‌برند.باید در حالت آماده‌باش کامل به سر ببریم ‌تا اگر این‌گونه حوادثی رخ داد بتوانیم سریع وارد عمل شویم.

عصر امروز هم مظفر افشار پدر بلوط لرستان درباره این آتش‌سوزی‌ها به گلونی گفت: ما فقط از این ناراحت هستیم که حدود ۹۸ درصد از آتش‌سوزی‌هایی که تا به حال صورت گرفته است، عمدی بوده. متاسفانه فقط در محدوده خرم‌آباد در ۴۰ روز گذشته بین ۳۵ تا ۴۰ تا آتش‌سوزی گزارش شده است اما هنوز ۴ نفر هم دستگیر نشده‌اند. متن کامل این گفتگو را هم می‌توانید در گلونی بخوانید.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

کد خبر : 2864 ساعت خبر : 8:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2864
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات