فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان در ربات «تلگرام»

فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان در ربات «تلگرام» ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام کرد: همکاری مسئولان وبگاه «واژه‌یاب» به منظور رواج واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و پس از آن مجموعه فرهنگ‌های واژه‌های مصوب فرهنگستان بر روی این وبگاه قرار گرفت.

به تازگی این وبگاه محصولی نو برای شبکه پیام‌رسان تلگرام عرضه کرده است که در عین سادگی‌، کارایی‌های بسیار دارد. ربات تلگرام واژه‌یاب امکان دسترسی به بیش از یک میلیون واژه را فراهم کرده است که بخشی از این بانک اطلاعاتی را واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشکیل می‌دهد.

ربات تلگرام واژه‌یاب به نشانی زیر در دسترس است:

www.telegram.me/vajehyabbot

پایان پیام

فرهنگستان

فرهنگستان یا آکادمی مؤسسه‌ای پژوهشی یا آموزشی برای آموزش عالی، پژوهش، یا عضویت افتخاری است. فرهنگستان را در یونان باستان، «آکادِمیا» می‌گفتند. کاربرد این واژه به شکل یونانیِ آن، به سال ۳۸۵ پیش از میلاد برمی‌گردد؛ زمانی‌که افلاطون در دبیرستانی در شمال آتن در یونان، مدرسه‌ای برای خردورزی و فلسفه و آموزش بنیاد نهاد.

واژهٔ «فرهنگستان» از زبان فارسی میانه به فارسی نو رسیده‌است.

اکنون در ایران چهار فرهنگستانِ فعال وجود دارد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشکی، و فرهنگستان هنر.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از چهار فرهنگستان ایران است که حوزه‌های گوناگون علمی، ادبی و هنری را در ایران و قلمرو زبان فارسی از جنبه‌های مختلفِ موضوعی تحت پوشش قرار می‌دهد. این فرهنگستان به حوزهٔ زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد. اکنون ریاست فرهنگستان را غلامعلی حداد عادل برعهده دارد.

اوّلین رئیس این فرهنگستان حسن حبیبی بود که هم‌زمان معاون اول رئیس‌جمهور ایران هم بود. دومین رئیس آن غلامعلی حداد عادل بود که در اواخر دوران ریاستش بر این فرهنگستان، به ریاست مجلس شورای اسلامی نیز انتخاب شد. مدتی پس از انتخاب حداد عادل به ریاست مجلس، مجدداً حسن حبیبی به ریاست فرهنگستان انتخاب شد. در سال ۱۳۸۷، با بیمارشدن حسن حبیبی و با حکم محمود احمدی‌نژاد، غلامعلی حدادعادل دوباره بر کرسی ریاست فرهنگستان تکیه زد.

کد خبر : 3479 ساعت خبر : 9:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3479
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات