قلب زاگرس آتش گرفت+تصاویر

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مناطق هرین خلیفه، ارتفاعات چنگری، دالاب، کوه کشماهور، بره‌‌خیر، گاورسی در کوهدشت لرستان از روز ۱۳ مرداد دچار آتش‌سوزی شده‌اند و این آتش‌سوزی به گفته شاهدان محلی هنوز ادامه دارد و به طور کامل مهار نشده است. عکس‌های اختصاصی از این آتش‌سوزی را انجمن آوای اردیبهشت در اختیار پایگاه گلونی گذاشته است:

هرین خلیفه

هرین خلیفه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهدشت در استان لرستان ایران است. مردمان این دیار از تیره دسنن (ده حسنوند) و تیره خالوند ایل اِیوت وند (اِووَتین دلفان) می‌باشند. عمدهٔ جمعیت روستایی هرین در شهرستان کوهدشت ساکن می‌باشند که تقریباً ۳۵۰۰ نفر جمعیت دارند. روستایی هرین در دامنه کوه چنگری واقع است که ارتفاع آن از سطح دریا در مرتفع‌ترین نقطه آن غار تکه و مخروبه‌های قلعه چنگری متعلق به خورشید شاه، ۱۷۶۰ متر از سطح دریا می‌باشد.

کوهدَشت یکی از شهرستان‌های استان لرستان است که در غرب این استان قرار گرفته و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.

مرکز آن شهر کوهدشت است و کار مردمش بیشتر کشاورزی و دامپروری است. ساکنان کوهدشت به زبان لکی سخن می‌گویند. این شهرستان با جمعیت ۱۶۶٬۶۵۸ نفر، پنجمین شهرستان بزرگ استان لرستان، پس از خرم‌آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز است.

در شرق شهر کوهدشت در روستای خوشناموند محوطه‌ای باستانی وجود داردکه به واسطه قرمز بودن خاک دامنه کوه به سرخ دم معروف است. این سایت عظیم باستانی که دکتر اشمیت اولین بار در أن حفاری نمود نتایج مهمی را پیش روی محققان گذاشت. کشف معبدی به شیوه و سبک آشوری در این نقطه دلیل برنفوذ و تأثیر هنر آشوری بر منطقه لرستان است.

در این عبادتگاه اشیاء نذری که در داخل دیواره معبد کار گذاشته بودند کشف شد، همچنین آیینه‌های برنزی (مفرغی),مهره‌های استوانه‌ای و مجسمه‌های کوچکی از مرد و زن مشاهده وکشف شد. عبادتگاهی که در این مقطع زمانی وجود داشته‌است متعلق به گروه‌هایی بوده که از سراسر استان در این معبد اجتماع کرده و آداب خاص دینی خود را انجام داده‌اند. اشیا مفرغی سرخ دم لری اینک زینت بخش موزه‌های ملی و شخصی دنیاست.

کد خبر : 2797 ساعت خبر : 1:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2797
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با سلام و بعنوان کسیکه شدیداً از مساله اتش سوزی جنگلها و ویرانی طبیعت و کشتار حیوانات ازرده خاطر می شوم (البته مثل هر ایرانی دلسوز دیگر) از مسئولین تقاضا دارم نسبت به محیط زیست دلسوزانه تر عمل کنند و دست نابکاران و مخربین طبیعت زیبای ایران را کوتاه کنند و کسانی را به این کار بگمارند که سواد و فرهنگ لازم را داشته و در این زمینه فرهنگ سازی هم بعمل اورند