هفته‌ی پرویز مشکاتیان برگزار می‌شود

هفته‌ی بزرگداشت زنده‌یاد پرویز مشکاتیان شهریورماه امسال در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، دختر این هنرمند با اعلام این مطلب گفت: سال ۹۴ مصادف با شصتمین سال تولد پرویز مشکاتیان و ششمین سال درگذشت او است. به همین مناسبت، با یاری فرهنگسرای نیاوران و همکاری مدیریت آن مجموعه، هفته‌ی پرویز مشکاتیان برگزار می‌شود.

آوا مشکاتیان ادامه داد: در هفته گرامیداشت او، نمایشگاه عکس و همچنین چند برنامه‌ی جانبی طراحی شده است.

۲۴ اردیبهشت‌ماه امسال شصتمین سالروز تولد پرویز مشکاتیان بود و ۳۰ شهریورماه نیز ششمین سالی است که این استاد موسیقی ایران و خالق آلبوم‌هایی مانند «بیداد»، «آستان جانان» و «دستان» چشم از جهان فروبسته است.

پایان پیام

بیوگرافی پرویز مشکاتیان

پرویز مشکاتیان (۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۴ – ۳۰ شهریور ۱۳۸۸) آهنگساز، موسیقی‌دان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور اهل ایران بود. او به نواختن سه‌تار نیز آشنایی داشت.

پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را از شش سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت. وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دورهٔ متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود. او در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد و به آموختن ردیف میرزا عبدالله نزد نورعلی برومند و ردیف موسیقی سنتی نزد داریوش صفوت پرداخت.

وی هم‌زمان با آموزش ردیف، مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون محمدتقی مسعودیه، مهدی برکشلی، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فرا گرفت. او نوازندگی سنتور را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به صورت بسیار جدی ادامه داد و توانست در نوازندگی این ساز به مهارت ویژه و چشمگیری دست پیدا کند و همچنین توانست کارهای بزرگ فراوانی را در زمینهٔ آهنگسازی و نوازندگی سنتور به ویژه در زمینهٔ ساخت قطعات همنوازی (ارکسترال)، تصنیف و نیز تکنوازی انجام دهد. مشکاتیان در این سال‌ها، کنسرت‌های متعددی با خوانندگانی چون پریسا و هنگامه اخوان اجرا کرد و در سال ۱۳۵۶، گروه عارف را تشکیل داد

کد خبر : 2936 ساعت خبر : 9:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2936
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات