وزیر ارشاد: در مقابل هر اقدام غیرقانونی و خودمحوری با قاطعیت می‌ایستیم

وزیر ارشاد گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می‌داند با قاطعیت و جدیت در مقابل هر اقدام غیرقانونی و هر گونه خودمحوری با قاطعیت تمام بایستد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،علی جنتی امروز پنجشنبه (اول مرداد ماه) در دوازدهمین مجمع سراسری خوشنویسان ایران در تالار وحدت گفت: کیست که از نجد ایران برآید و ببالد و سعی در سودای کلام نداشته باشد؟ ایرانیان با کلام چنان کنند گویا کیمیا یافته‌اند و صورت محفوظ و مکتوب آن را چونان دو بال توامان عزیز می‌دانستند.

وی گفت: کافی است به صدرنشینی و قدربینی شاعران و ادبیان و کاتبان و خوشنویسان نظری بیندازیم. این تاریخ بلند و با شکوه، یک‌سر نگارخانه‌ی این معناست. امروز اگر ریشه در چشمه گوارای دیروز نداشته باشد و شوق رسیدن به فردا را در دل نپرورد و به تغافل بگذرد، پژواک افسوس‌اش تا دوردست‌های آینده خواهد ماند و اگر به بهانه عدالت، اسباب عداوت فراهم آورد، نشان تاک و تاک‌نشان را به باد نسیان خواهد سپرد.

وزیر ارشاد اظهار کرد: زمان به سرعت درگذر است و کردار ما داوری آیندگان را رقم خواهد زد. دور نخواهد بود روزی که مردان بزرگ‌، انجمن بیارایند و ستایش یا سرزنش خود را بگویند و بنگارند. زمان به سهولت رخصت داوری می‌دهد و این سرشت تاریخ است، آنچنان که ما در مورد پیشینیان داوری می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: دوراندیشی و مسئولیت‌شناسی ایجاب می‌کند که ما امروز را حلقه واسط گذشته و آینده بدانیم و در این نقطه وصل و حلقه وحدت، دامن تدبیر فرو نگذاریم. امروز به درازای یک قرن می‌رسد‌، روز چالش‌هاست. چالش‌هایی که از یک منظر تهدید هستند و از منظر دیگر فرصت.

جنتی ادامه داد: تحقق هر کدام وابسته به برخورد انسان با این چالش‌هاست. تاریخ شهادت می‌دهد که ایرانیان با کیاست و درایت ذاتی خود در طول زمان نشان دادند که فرصت آفرین‌اند، اما آیا ما نیز این گونه هستیم؟آیا خود را برای پاسخی به آیندگان مهیا کرده‌ایم؟آیا دیروز و فردا را به درستی می‌شناسیم و اقتضائات جهان جدید را می‌دانیم؟ آیا نیاز‌های جامعه امروز و نسل جدید را درک می‌کنیم؟

وزیر ارشاد بیان کرد: خوشنویسی در این قاعده مستثنی نیست. صدساله گذشته برای خوش‌نویسی در ایران و جهان اسلام مقطع مهمی است، از ورود تجهیزات چاپ و رایانه تا سودای تغییر خط. از انگشت شمار بودن خطاطان تا فعالیت‌های گسترده انجمن خوش‌نویسان در آموزش شیفتگان خوش‌نویسی. این همه دوران ویژه‌ای را می‌سازد که اوج آن همین سال‌هاست، همین سال‌هایی که به جای پرداختن به چالش‌ها و مهیا کردن خود برای فردا، متاسفانه به ماجراهایی پرداخته و اختلافاتی را دامن زده که نه از جنس این هنر تعالی‌بخش است و نه تناسبی با این زمانه دارد.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: امروز سوالات فراوانی پیش روی هنر خوش‌نویسی است، از قسمت سنت و نوآوری گرفته تا موازنه مهارت و معرفت و از مخاطب‌شناسی و موضوع‌شناسی و ده‌ها مقوله موثر دیگر که اگر بخواهیم خوش‌نویسی مانند گذشته همچنان هنری صاحب منزلت و مرتبت شناخته شود و همچنان بپاید و مخاطبانش را حفظ کند، ضرورت دارد که در آن تامل و بازنگری شود؛ اینکه متاسفانه این جمع فرهیخته امروز خود را با مشکلات دیگری مشغول داشته که گویا جدای از زمانه زیست می‌کند، لذا ضرورت دارد دیگربار به مرور گذشته بپردازد.

علی جنتی افزود: باید عبور کرد و به یادآورد که خوش‌نویسان مانند تمام هنرمندان هنرهای ملی چگونه از دل محدودیت‌ها به تجربه آزاداندیشی نشسته‌اند و مرغ خلاقیت را تا‌ آسمان هفتم خیال به پرواز درآوردند. آنان خواستار سنت بودند و پرچمدار نوآوری.

وی ادامه داد: تاریخ اگرچه کریم و خطاپوش است، اما در عین حال سخت‌گیر و حساب‌گر است و اگر قرار باشد نام کسی را در خاطر نگه دارد، فهرست نام‌های خوش‌نویسان گذشته چندان مفصل است که مخاطب آزموده را نیز با دیدن پایه معرفت اهل قدم دچار شگفتی می‌کند. این پیشینه خود معیار و شاخصی است تا امروزمان را به محک بیازماییم و ببینیم که آیا توانسته‌ایم در امتداد دیروز خود حرکت کنیم؟ اینجاست که سوگ‌مندانه شاهدیم افرادی به جای اتفاق، بر طبل اختلاف می‌کوبند و به بهانه عدالت، عداوت می‌ورزند. مگر نه آنکه قبول خاطر و لطف و حس اثر هم خداداد است و هم منوط به باور جمع؟ مگر می‌توان کسی را به صرف در دست داشتن کاغذی هنرمند و استاد نامید؟

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که الان برآمده از مردم و حامی فرهنگ و هنر این سرزمین است، خود را مسئول می‌داند که در کنار هنرمندان باشد و دستاوردهای گذشته را قدر بشناسد. به همین دلیل در ماه‌های گذشته افزون بر انتخاب نماینده‌ای آگاه‌، فرهیخته، هنرمند‌، کاردان و حقوقدان برادر عزیز و ارجمند «محمد حسین ساکت» در این نهاد خوشنام، با همکاری معاون محترم امور فرهنگی، جناب آقای علی مرادخانی و چند تن از مشاوران وزیر برای رفع مشکلات هنرمندان اهتمام ورزیده و از تمام ظرفیت‌ها با ظرافت بهره برده است تا همدلی و همزبانی برقرار شود و قدیمی‌ترین انجمن‌ هنری کشور با سابقه درخشان ۶۵ ساله با ساختار سالم و یکپارچه به حیات خود ادامه دهد.

جنتی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می‌داند بر اساس سوابق و فعالیت‌های انجام شده در ۲۰ ماه گذشته، با قاطعیت و جدیت در مقابل هر اقدام غیرقانونی و هر گونه خودمحوری با قاطعیت تمام بایستد و بدیهی است کسانی که در حضور در این مجمع سر باز زده‌اند، خود مسئول تصمیمات و اقدامات خود خواهند بود.

وی در پایان گفت: اینجانب به عنوان خدمتگزار اهل فرهنگ و هنر و به عنوان دوستدار هنر قدسی خوشنویسی و شهروندی که اعتلای این انجمن را خواهان است، از همه شرکت‌کنندگان عزیز می‌خواهم که کلیه اعضای این مجمع و منتخبان نهایی آن با اغتنام فرصت و شناخت زمان به اصلاح اساسنامه و ساختار انجمن پرداخته و آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ساختار و سازمان زمینه‌ساز تحول درست و پویایی هر انجمن در مسیر زمان است و مقدمه‌ای برا پرداختن به چالش‌ها و پرسش‌های موجود به امید دستیابی به فردای شایسته هنر و هنرمندان ایرانی، خاصه در عرصه خوشنویسی است من عمیقاً باور دارم انجمن‌های کارآمد و استوار بهترین دستیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق برنامه‌ها و رشد و توسعه فرهنگ و تمدن این سرزمین و بهترین گزینه برای واسپاری کار اهل هنر به هنرمندان خواهد بود.

پایان پیام

کد خبر : 2287 ساعت خبر : 9:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2287
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات