خسارت‌های آشکار و پنهان سد گتوند

خسارت‌های آشکار و پنهان سد گتوند

پایگاه خبری گلونی – رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: وجود سد گتوند تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان به تولید محصولات کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

 کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری که امروز ۷ شهریور در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از خسارت آشکار سد گتوند می‌توان به کاهش عملکرد تولید از نظر کیفیت و کمیت محصولات اشاره کرد و همچنین از خسارت پنهان این سد می‌توان به خسارت وارده به خاک و تاثیر منفی بر روی گونه‌های ژنتیکی گیاهان اشاره کرد.

وی افزود: انتقال آب شور با لوله به خلیج فارس، انتقال آب شور با لوله به اراضی بالادست و نزدیکی سد گتوند و شستشوی سریع و مدیریت مخزن سد از راهکارهایی هستند که برای کاهش خسارت وارد شده از سد گتوند به اراضی ارائه شده است که به نظر هیچکدام از این راهکارها حساب شده و فنی نیستند و باید تصمیم گیری جدی در این خصوص اتخاذ شود.

چنگلوایی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوان، خوزستان همچنان بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی در کشور است. با وجود مشکلات اقیلمی فراوان و کاهش ۴۵ درصدی بارندگی در استان، خوزستان عملکرد بسیار مطلوبی در تولید محصولات کشاورزی داشته است.

وی افزود: اگر چه وجود مشکلات فراوان در رودخانه زهره، خیرآباد، کرخه و مارون موجب از بین رفتن ۴۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان شد اما خوزستان همچنان رتبه اول را در تولید محصولات کشاورزی داراست؛ خوزستان همچنین در تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم، ذرت و کلزا بیشترین تولید را در سطح ملی داشته و مقام اول خرید گندم در کشور نیز متعلق به استان است.

خسارت‌های آشکار و پنهان سد گتوند

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص رفع مشکلات بخش مکانیزاسیون عنوان کرد: با توجه به پایین بودن ضریب مکانیزاسیون، بیش از ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در این بخش ارائه شده است که می‌تواند به بهبود، نوسازی و بهسازی ناوگان مکانیزاسیون استان کمک کند. در سال گذشته از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون و کمک‌های فنی و اعتباری، به ۴۲۰۲ طرح، ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت بلاعوض و تسهیلات کم بهره پرداخت شد تا از این طریق شاهد افزایش ضریب مکانیزاسیون در استان باشیم.

وی درباره پروژه‌های این سازمان در هفته دولت اظهار کرد: در مجموع ۹۹ پروژه کشاورزی با اعتبار بیش از ۲۸ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری می‌رسد که ۲۶۷۵ خانوار از این پروژه‌ها بهره‌مند خواهند شد.

چنگلوایی افزود: ۴۸ پروژه در بخش دام و طیور، ۳۶ پروژه در بخش آب و خاک، ۶ پروژه باغبانی، ۴ پروژه مکانیزاسیون، ۶ پروژه امور عشایر و یک پروژه در بخش تعاون روستایی با مجموع اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ۶۳۱ نفر از پروژه‌های آماده بهره برداری سازمان جهاد کشاورزی استان به مناسبت هفته دولت است.

وی در خصوص کمبود صنایع تبدیلی در استان گفت: صنایع تبدیلی حقله مفقوده پایداری تولید در بخش کشاورزی است که با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی می‌توان به تولید پایدار و اشتغالزایی در این بخش کمک کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: تولید ۱۳۸ نوع محصول و بیش ۱۴٫۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان بیانگر این است که خوزستان در زمینه تولید محصولات خام کشاورزی مشکلی ندارد و صنایع تبدیلی استان باید رشد کند.

چنگلوایی ادامه داد: طرح توسعه صنایع تبدیلی در استان تهیه کرده‌ایم اما رشد این صنایع به کمک بخش خصوصی نیازمند است زیرا وظیفه دولت مجوز دادن، واگذاری زمین و ارائه تسهیلات است و انتظار داریم تا بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و شاهد رشد صنایع تبدیلی استان باشیم.

وی درباره بحث خرید از داخل استان اظهار کرد: این مساله اثرات بسیار مثبتی دارد و امیدواریم که این طرح از بخش دولتی به بخش خصوصی تعمیم پیدا کند؛ امیدواریم تولیدکنندگان داخلی نیز با کیفیت بخشی به تولید و رقابت در قیمت‌ها بتوانند به خوبی عمل کنند زیرا دستگاه‌های دولتی مجاز نیستند تا محصولات تولیدی داخل استان را با قیمت‌های بالاتر از حد مجاز خریداری کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره اهمیت کشت گندم در استان عنوان کرد: حدود ۵۰ درصد از سطح زیرکشت پاییز استان گندم و همچنین حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان در سال سهم گردش مالی این محصول در استان است که این مساله نشان دهنده اهمیت بالای کشت این محصول استراتژیک است.

وی افزود: امسال نیز مانند سال‌های گذشته گندم را در استان به صورت آبی و دیم کشت خواهیم کرد و امیدواریم که شاهد بارندگی مناسبی در استان باشیم؛ برای کشت آبی در حوزه دز و کارون مشکلی برای تامین آب نداریم اما در حوزه زهره و کرخه نیازمند مدیریت آب هستیم. ۶۷ درصد استان در منطقه خشک و فراخشک قرار دارد که باید تلاش کنیم با مدیریت بهینه آب جایگاه استان را در تولید محصولات کشاورزی به عنوان برترین تولیدکننده در کشور تثبیت کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 4162 ساعت خبر : 9:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4162
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات