طرح گردشگری آشوراده تغییر کاربری یا زمین‌خواری یا واگذاری نیست

به گزارش پایگاه خبری گلونی، خانم دکتر ابتکار در گفت‌وگو با برنامه‌ی «پیشخان عصر» رادیو جوان درباره‌ی طرح گردشگری در آشوراده گفت:

یکی از مسائل مهم دولت‌ها حفاظت از تنوع گیاهی و جانوری کشورها هست. به دلیل روند نزولی این شاخص‌ها کشورها موظف شده‌اند از بخش‌های ویژه‌ای از طبیعت به طور خاص حفاظت کنند. روش‌های حفاظت در طول سال‌های گذشته از روش‌های صرفا فیزیکی به روش‌های تعامل با مردم و حفاظت از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های جوامع محلی، بخش خصوصی و دولت‌ها کنار هم تغییر کرده است. ما هم مناطق حفاظت شده کشور که حدود ۱۱ درصد از عرصه سرزمینی ما و ۴ درصد از سواحل ما را تشکیل می‌دهند را بر همین اساس پیگیری کرده‌ایم. در دوره دولت یازدهم تصمیم گرفتیم حفاظت بر اساس مطالعاتی که در دولت هفتم و هشتم برای مدیریت این مناطق با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی کشور و مبتنی بر شاخص‌های جهانی است، باشد.
و اتفاقا طرح‌هایی که آسیب نمی‌زند به طبیعت و کمک می‌کند حتی مثل گردشگری سبک طبیعی که الان توصیه می‌شود در جهان می‌توان در مناطق حفاظت شده داشت و خیلی الگوهای موفقی در دنیا داریم. جاهایی که اکوتوریسم اجرا می‌شود، کمک می کند به حفاظت بیشتر و جلوگیری می‌کند از تخریب‌ها و آسیب‌ها.
بالاخره با امکانات کم حفاطتی که دولت به تنهایی دارد، ما الان آسیب‌های زیادی داریم و شرایط ایده‌آل نیست. بنابراین اجرای آن طرح‌های مدیریت یک اصل است که در ۲۴ ماه اخیر طرح‌های بازنگری شده ابلاغ شده‌اند و با استاندارها تفاهم نامه بسته‌ایم تا بتوانند مناطق را به صورت علمی و با مشارکت مدیریت کنند.

حساسیت روی آشوراده زیاد بود و علتش این بود که سال‌های قبل در این منطقه تغییر کاربری‌هایی و زمین‌خواری داشت اتفاق می‌افتاد. مخصوصا در بخش میانکاله، که در آغاز کار دولت یازدهم مقابله با این پدیده اتفاق افتاد و ما الان هزاران هکتار اراضی را با همکاری قوه قضاییه برگردانده‌ایم. قضیه اصلا تغییر کاربری یا زمین‌خواری یا واگذاری نیست بلکه قرار است بر اساس ضوابط اکوتوریسمی که دولت مصوب کرده و در دنیا هم داریم ما طرح‌های سبک گردشگری را اجرا کنیم. به طوری که مردم  بتوانند از طبیعت آنجا استفاده کنند و مردم بومی هم منتفع شوند، ضمن اینکه منطقه بهتر حفاظت شود. این الان در دست مطالعه است. هنوز نظر نهایی داده نشده ولی جلسات بررسی و مطالعه و ارزیابی در حال اجرا است. ما تمام تلاشمان این است با نظارت کافی و ضوابط و بدون هیچگونه دخل و تصرفی که باعث آسیب به منطقه شود طرح را اجرا کنیم. ما حق واگذاری به غیر را نداریم ولی می‌توانیم برخی فعالیت‌ها را که عرض کردم  تعریف کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 3921 ساعت خبر : 7:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3921
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات