پخش بازی‎های خیبر مطالبه مردم است

پس از اینکه بازی نخست خیبر خرم‎آباد در لیگ دسته اول به‎صورت زنده از شبکه افلاک پخش شد، بازی بعدی خانگی این تیم به‎روی آنتن نرفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، پخش بازی‎های لیگ برتر فوتبال در سال‎های گذشته و دادن “حق پخش” سبب اختلاف بین سازمان لیگ فوتبال و رسانه ملی بوده و حتی بازی‎های دوازدهمین هفته لیگ برتر چهاردهم بدون حضور دوربین‎های تلویزیونی برگزار و دیدارهای آن هفته پخش نشد!

این مشکل برای فصل پانزدهم لیگ برتر هم وجود داشت که قبل از شروع بازی‎های این فصل در جلسه‎ای که بین سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و رسانه ملی درخصوص تعیین تکلیف وضعیت پرداخت حق پخش فوتبال از سوی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، این مشکل رفع و تفاهم نامه‌ای میان این سازمان‎ها به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ادعایی درباره پرداخت حق پخش فوتبال از سوی سازمان صدا و سیما نداشته باشند و در قبال آن رسانه ملی موظف شد سازوکاری را برای مشارکت فدراسیون فوتبال در تأمین محتوای خدمات «IP TV» که باعث کسب درآمد برای این فدراسیون می‌شود، تأمین کند.

آی‎پی تی‎وی (IPTV) سامانه‌ای است که در آن با استفاده از پروتکل اینترنت(IP) روی یک زیرساخت شبکه با پهنای باند وسیع، برنامه‌های تلویزیونی به صورت دیجیتال ارائه می‌شوند و با استفاده از این سیستم کاربران با پرداخت هزینه‌ای برای شارژ، برنامه‌های دلخواه خود را دریافت می‌کنند.

پرداخت حق پخش در کشورهای مطرح دنیا یکی از منابع مهم درآمدی باشگاه‎هاست و به عنوان نمونه، یکی از شبکه‌های تلویزیونی چین برای خرید حق پخش لالیگا ۳۷۵ میلیون یورو می‌پردازد که این قرارداد ۵ ساله است ولی چون بیشتر باشگاه‎های فوتبال ایران دولتی هستند، صداوسیما نیز حاضر نیست پول زیادی برای “حق پخش” بپردازد.

“حق پخش” در بحث درآمدهای فوتبال جایگاه ویژه‎ای دارد وAFC و FIFA نیز به‎شدت روی این حق تأکید دارند. شبکه‎های تلویزیونی بین‎المللی برای اینکه مخاطب را از دست ندهند، پول هنگفتی صرف خرید “حق پخش” بازی‎های لیگ‎های مختلف می‎کنند اما در اینجا چنین چیزی نیست. سال گذشته برای ال‎کلاسیکوی دور رفت(رئال مادرید- بارسلونا) تخمین زده شد که بیش از یک میلیارد بیننده تلویزیونی آن را تماشا کنند و زمان این بازی به گونه‎ای درنظر گرفته شد که بیننده‎های بیشتری آن را ببینند.

این موضوع اما در لرستان برعکس بقیه جاهاست و تیم فوتبال باید برای پخش بازی‎ها به صداوسیما پول بدهد. در سال‎های گذشته تیم‎های داتیس خرم‎آباد و گهر دورود این کار را انجام داده و حالا که خیبر در لیگ دسته اول حضور دارد، مسئولان صداوسیما اعلام کرده‎اند برای پخش بازی‎های این تیم پرطرفدار نیاز به پول و مشارکت دارند.

در ۱۵ اسفند سال ۷۰ نیز این تلویزیون بود که دوربین‎ها را برای پوشش شهرآورد آبی و قرمز به ورزشگاه آزادی نفرستاد و بازی پخش نشد. آن زمان صداوسیما بر این باور بود؛ چون پخش تلویزیونی مهمترین دلیلی است که شرکت‎ها به تبلیغات مبادرت کنند باید از تبلیغات محیطی ورزشگاه‎ها سهم داشته باشد که شرایط کنونی در لرستان مثل ۲۴ سال قبل است!

بازی نخست خیبر برابر پارسه تهران که با برتری قاطع و ۳ بر صفر تیم خرم‎آبادی به پایان رسید از شبکه افلاک پخش شد اما دیدار هفته سوم و دومین بازی خانگی خیبر مقابل مس رفسنجان روی آنتن نرفت.

پخش نشدن بازی‎های خیبر وجهه خوبی برای استان ندارد

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان که برای تماشای دیدار خیبر برابر مس رفسنجان در ورزشگاه تختی خرم‎آباد حضور یافته بود، با اظهار نارضایتی از پخش نشدن این دیدار گفت: الان متوجه این موضوع شده‎ام و اگر از قبل می‎دانستم با طرفین جلسه گذاشته و درصدد رفع موانع موجود برمی‎آمدیم.

سید سعید شاهرخی ادامه داد: پخش نشدن بازی‎های خیبر وجهه خوبی برای استان ندارد، چون تیم‎های میهمان هم دوست دارند این بازی‎ها پخش شود تا از شبکه لرستان بازی را به‎صورت مستقیم مشاهده کنند.

وی اظهار کرد: روزهای آینده در این زمینه جلسه می‎گذاریم و سعی می‎کنیم که بازی‎های خانگی بعدی خیبر از شبکه افلاک پخش شود.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان نیز گفت: پخش بازی‎های فوتبال مخاطب‎های زیادی دارد و اگر بازی‎های خیبر پخش شود، موجب استقبال عموم مردم استان می‎شود.

علی‎یاور عزیزپور با بیان اینکه صدا و سیما باید به خیبر کمک کند، افزود: پخش بازی‎های این تیم مطالبه به‎حق مردم استان است.

تعدادی از تماشاگرهای خیبر نیز با اظهار تأسف از پخش نشدن بازی خیبر برابر مس رفسنجان گفتند: رسانه‎های هر استان باید حامی تیم بومی‎شان باشند اما صدا و سیما بازی‎های خیبر را پخش نمی‎کند.

آنان ادامه دادند: خیبر شناسنامه فوتبال لرستان است و در همه شهرستان‎های استان طرفدار دارد که نمی‎توانند به ورزشگاه بیایند و باید شرایطی فراهم شود که از گیرنده‎های تلویزیونی بازی‎های تیم محبوب‎شان را ببینند. درست است که پخش این بازی‎ها برای صداوسیما هزینه دارد اما باید مخاطب را هم درنظر بگیرند.

مدیرعامل تیم فوتبال خیبر خرم‎آباد نیز گفت: صداوسیمای لرستان برای پخش بازی‎ها خانگی پول می‎خواهد اما فعلاً ما شرایط مالی خوبی نداریم و قادر به پرداخت پول نیستیم.

ولی‎الله خسروی با بیان اینکه اسپانسر تیم مشخص نشده، تصریح کرد: خیبر شرایط مالی خوبی ندارد و هزینه‎های این فصل لیگ دسته اول بسیار زیاد است که برای تأمین این هزینه‎ها مشکل داریم و فعلاً که پول قرض می‎کنیم اما اگر در آینده اسپانسر خوبی جذب شود، می‎توانیم به صداوسیما پول بدهیم.

مدیرکل صداوسیمای مرکز لرستان نیز در این باره گفت: تاکنون برای پخش مستقیم بازی‎های خیبر قراردادی منعقد نشده و اگر قرارداد بسته شود بازی‎های خانگی خیبر به‎صورت زنده روی آنتن می‎رود.

بازوند ادامه داد: برای پخش هر دیدار بین ۶۰ تا ۷۰ نفر از واحد سیار درگیر خواهند شد که هزینه‎اش برای صدا و سیما بالاست و ما به تنهایی نمی‎توانیم این هزینه را پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی و با توجه به بودجه صداوسیما پرداخت هزینه‎ تیم عوامل سیار برای پخش مستقیم بازی‎های فوتبال هزینه‎بر است و برای این کار به مشارکت نیاز داریم.

بازوند تأکید کرد: ما آمادگی پخش بازی‎های خیبر را داریم و همان‎گونه که بازی نخست این تیم را به‎صورت زنده پخش کردیم، می‎توانیم سایر دیدارهای خانگی را پوشش دهیم اما به تنهایی این کار که خارج از وظایف سازمانی است از عهده‎ی ما خارج و نیاز به مشارکت دستگاه‎های مختلف و متولی داریم.

مدیرکل صداوسیمای مرکز لرستان با بیان اینکه ما هم به پخش بازی‎های خیبر تمایل داریم، افزود: ما هم دوست داریم ورزش و فوتبال استان رونق پیدا کند ولی پخش زنده‎ی بازی‎ها هزینه‎هایی دارد که نیاز به مشارکت دارد.

وی خاطرنشان کرد: ورزش برای ما اهمیت فراوانی دارد و برنامه‎های ورزشی زیادی در صداوسیمای لرستان داریم.

به هر حال پخش پیکارهای ورزشی و به‎ویژه بازی‎های فوتبال مخاطب‎های زیادی دارد و بهتر است برای پخش بازی‎های خانگی خیبر که شناسنامه فوتبال لرستان است، طرفین تعامل داشته باشند و با پخش بازی‎های خانگی مخاطب‎ها و هوادارهای تیم را راضی نگه دارند.

پایان پیام

کد خبر : 4423 ساعت خبر : 8:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4423
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات