تشخیص طنز برای عده‌ای مشخص نیست

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از حوزه هنری، ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپرداز کشورمان، بیان کرد: تشخیص هجو و طنز برای عده‌ای هنوز مشخص نیست و به دنبال این هم نیستند که این تمایز را بدانند.

دیروز سه شنبه سی و یکم شهریورماه، جمعی از طنزپردازان شناخته شده کشورمان در محفل طنز حوزه هنری حاضر شدند.

ابوالفضل زرویی، اسماعیل امینی، سعید بیابانکی، رضا ساکی، صابر قدیمی، امید مهدی نژاد و … از طنزپردازانی بودند که با حضور در این نشست، به گفت‌و‌گو درباره وضعیت طنز امروز پرداختند.

زرویی نصرآباد با بیان اینکه طنز صرفا خنداندن مردم نیست، گفت: عده ای از برنامه‌سازان تصور می کنند همین که مردم با دیدن برنامه‌ای بخندند یعنی برنامه طنز خوبی ساخته شده در حالی که اصلا این طور نیست.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌سازانی که حتی توانمند هم هستند در تعریف مفاهیم مشکل دارند، گفت: ممکن است از سر اتفاق برنامه‌های خوبی هم تولید شود اما دانش طنز در این زمینه بسیار کم وجود دارد و باید بیش از این‌ها به جنبه‌های علمی این موضوع توجه شود.

تشخیص طنز برای عده‌ای مشخص نیست

این طنزپرداز اظهار کرد: تشخیص هجو و طنز برای عده‌ای هنوز مشخص نیست و به دنبال این هم نیستند که این تمایز را بدانند، در حالی که این تفکیک می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد.

وی با بیان اینکه قرار نیست بین هجو و طنز ارزش‌گذاری شود، گفت: منظور من از اینکه تفاوت این دو را بشناسیم این نیست که ارزش‌گذاری کنیم طنز بهتر است یا هجو و لطیفه.

زرویی نصرآباد ادامه داد: من بارها گفته‌ام حاضرم حاصل کل زندگی‌ام را اعم از نوشته جدی و غیرجدی، بدهم و یکی از لطیفه‌هایی را گفته باشم که در طول روز چند نفر می‌خواهند همان لطیفه تکراری را برای شما بخوانند. کدام کار من بوده که در جایی چاپ شود و مردم با این رغبت و اشتیاق دست به دست کنند؟

وی تاکید کرد: کسی که کار خوبی در زمینه هجو انجام می‌دهد نباید گمان کند کاری که انجام می‌دهد بی‌ارزش است. طنزی که به دل مردم نمی‌نشیند و با آن ارتباط برقرار نمی‌کند چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ طنزهای بی مایه‌ای داریم که هیچ رنگ و بو و خاصیتی ندارند و در عوض، هجوهایی هستند که به دل می‌نشینند.

پایان پیام

کد خبر : 5398 ساعت خبر : 7:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5398
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات