اجرای موسیقی بلوز از قوطی کبریت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، گروه قوطی کبریت به سرپرستی علی نوریان و خوانندگی بهزاد صدیقی،١٢ دی ماه ساعت ٢١ ، قطعاتی از دو سبک متفاوت موسیقی بلوز را برای علاقمندان به این موسیقی اجرا خواهد کرد.

علی نوریان سرپرست گروه ضمن بیان اینکه گروه قوطی کبریت می‌خواهد، دراین اجرا، ریشه موسیقی بلوز را در حضور مخاطبان خود نشان دهد گفت: تنظیم هریک از قطعاتی که دراین کنسرت اجرا می شود، با درک متفاوتی ازهرقطعه انجام شده است.

وی با گفتن اینکه هدف اصلی گروه دراین اجرا، خارج از تکنیک، لذت بردن مخاطبان خواهد بود،افزود:گروه قوطی کبریت ازسال ٩٢ تاخرداد ٩۴، ۵ اجرا داشته که همیشه با استقبال مخاطبان همراه بوده است.

گفتنی است گروه قوطی کبریت دراین اجرا ١٢ قطعه، از آهنگسازهایی همچون جونیورولز، بوری بل، بابی بلند، استیوی ری وان، بادی گای، سانی بوی ویلیامسون و بی بی کینگ را اجرا خواهد کرد.

موسیقی بلوز

بلوز گونه‌ای موسیقی سازی و آوازی است که ریشه در آوازهای هنگام کار و فریادها و همخوانی‌های سیاهان آمریکا دارد و اصل آن به فرهنگ و موسیقی غرب آفریقا می‌رسد و در واقع این سبک از دل بردگان سیاه پوست به وجود آمده. علت اینکه این سبک به بلوز معروف شد این بود که پیشگامان این سبک، این موسیقی را غمین و شِکوه‌آمیز اجرا می‌کردند و Blue در زبان انگلیسی به معنای غم نیز می‌باشد. همچنین از نقطه نظر فنی، ملودی‌های بلوز، در بردارندهٔ نُت‌های محزون یا Blue Notes هستند؛

این نُت‌ها همان درجات سوم، پنجم و هفتم گام ماژور هستند که البته حالا اندکی بم‌تر از حد قابل انتظار نواخته می‌شوند و به این ترتیب به ملودی‌های بلوز ویژگی منحصر به فرد آن‌ها را می‌بخشند. برخی از صاحبان نظر بر این نکته اعتقاد دارند که نحوه شیوع این سبک در آمریکا بر می‌گردد به زمان گسترش سرمایه‌گذاری در مزارع پنبه در جنوب کشور آمریکا که در آن دوره کارگران سیاه در هنگام کار در مزارع با خواندن شعرهایی بعضاً ریتمیک و موزون به همراه پاسخ و تکرار توسط دیگر کارگران اقدام به ایجاد شوق و نظم در کار برداشت می‌نمودند. رد پای این شیوه که بعدها به ندا و پاسخ معروف شد هنوز هم در آثار سازی و آوازی موسیقی بلوز، جَز، سول گاسپل، فانک و … به چشم می‌خورد.

پایان پیام

کد خبر : 11123 ساعت خبر : 1:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=11123
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات