اهمیت احیای تالاب‌ها در آینده ایران

اهمیت احیای تالاب‌ها در آینده ایران

معاون دفتر سازمان ملل در ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود ایران در آینده هوایی گرم‌تر و خشک‌تر پیدا کند و از همین رو اهمیت احیای تالاب‌ها در آن بیشتر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بی مورالی روز سه‌شنبه در همایش روز جهانی تالاب‌ها در اصفهان افزود: ۴۷ سال پیش کنوانسیون رامسر در کنار دریای خزر منعقد شد و امروز مخاطرات محیط زیستی اهمیت آنرا نشان می‌دهد.
وی گفت: در این موقعیت از دولت ایران و سازمان محیط زیست در انعقاد این کنوانسیون، همکاری طولانی مدت و مشارکت‌های آن در حفاظت از محیط زیست قدردانی می‌کنم.
مورالی ادامه داد: پیشروانی که در ۴۷ سال پیش این قرارداد را منعقد کردند پیش‌بینی می‌کردند که بهره‌برداری معقول از تالاب ها بسیار مهم باشد .
وی گفت: اکنون بیش از ۱۶۸ کشور و بیش از ۲ هزار تالاب در این کنوانسیون به ثبت رسیده است.
مورالی گفت: تالاب‌ها آب را تصفیه می‌کنند، مانع خشکسالی و ایجاد سیل می‌شوند و در تامین غذا نقش مهمی دارند و فهرست خدمات آن پایان‌ناپذیر است.
وی افزود: تالاب‌ها قابلیت تامین معیشت مردم محلی ساکن در کنار آنرا دارند و مانع مهاجرت روستاییان اطراف آنها به شهرها می‌شوند.
وی به سابقه همکاری طولانی مدت سازمان محیط زیست با ‘ یو ان دی پی’ (برنامه عمران سازمان ملل متحد) اشاره کرد و گفت: برای حفاظت از تالاب‌ها، مالکیت و حس محلی بسیار نقش ویژه و پر اهمیتی دارد.
مورالی افزود: با توجه به درخواست ایران و اولویت‌های یو ان دی پی دو پروژه در خصوص احیای تالاب‌ها در دستور کار ‘یو ان دی پی’ قرار گرفت.
وی افزود: در اولین پروژه با عنوان طرح حفاظت از تالاب‌ها هشت سال پیش به عنوان طرح اولیه حفاظت از تالاب‌های ارومیه ، پریشان و شادگان انجام شد.

اهمیت احیای تالاب‌ها در آینده ایران

وی ادامه داد: به تازگی نیز با همکاری سخاوت‌مندانه دولت ژاپن برنامه کشاورزی پایدار در راستای حفاظت و احیای دریاچه ارومیه در حال پیاده شدن است.
مورالی ابراز خرسندی کرد که از طریق ایران سطح گسترده‌ای از جامعه ذینفع تالاب‌ها از جمله مردم محلی، مسئولین و رهبران مذهبی درگیر مسئله حفاظت از تالاب‌ها شده است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه حفاظت از تالاب هامون در سیستان نیز در دست اقدام است .
وی با اشاره به درخواست استاندار اصفهان مبنی بر حفاظت از تالاب گاوخونی گفت: در برنامه امروز از این تالاب بازدید خواهیم کرد و مایلم به استاندار اصفهان برای امضای این قرارداد تبریک بگویم.
همایش یک روزه روز جهانی تالاب‌ها با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گروهی از کارشناسان داخلی و میهمانانی از از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، استرالیا در اصفهان برگزار شد.

پایان پیام

کد خبر : 13093 ساعت خبر : 1:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13093
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات