بادیگارد نقد دولت تدبیر و امید نیست

کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» گفت: نقد شخصیت سیاسی و منش سیاسی را مطرح می‌کنم و این مساله جدی من است و روی آن تاکید دارم و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی ، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور کارن همایون‌فر آهنگساز، پژمان لشکر‌پور مجری‌طرح، پرویز پرستویی و مریلا زارعی بازیگران فیلم و حمید باباوند منتقد جلسه برگزار شد.
حاتمی‌کیا در ابتدای جلسه با تاکید بر اینکه «بادیگارد» را نقطه عطفی در کارنامه خودش نمی‌داند، عنوان کرد: این هجدهمین فیلم من است و همچنان روال عادی خودم را طی می‌کنم و مثل همین نظام و انقلاب مسیر من هم رو به تکامل بوده است.
وی در ادامه عنوان کرد: حال این جشنواره برایم مانند سال ۶۵ است که نخستین فیلمم در آن اکران می‌شد و همزمان با عملیات کربلای پنج شده بود و افرادی در عملیات بودند و از اینکه در تهران و در جشنواره بودم خجالت می‌کشیدم. امسال هم اینجا هستم و دوستان مستندسازم به سوریه رفته‌اند.
این کارگردان با عنوان اینکه فیلمبرداری این اثر سینمایی سه ماه به طول انجامیده، اظهار کرد: البته وقتی می‌گویم سه ماه منظورم سه ماه حاتمی کیایی است که فشار زیادی روی همه عوامل بوده است. و اصرار زیادی داشتم که همه صحنه‌های اکشن را دربیاوریم. به همی دلیل فشار زیادی روی محمود لاری بود که زیر باران و در حین رانندگی فیلمبرداری کند، روی پرویز پرستویی فشار زیادی بود و هنوز هم بابت آسیب‌هایی که در جریان فیلم داشته، تحت درمان و فیزیوتراپی است.
وی ادامه داد: شاید ظاهر خیلی مشخص نباشد، اما مجموعه‌های حرکت‌های اکشن به همراه فیلمبرداری و صدابرداری و جلوه‌های ویژه بود که این فیلم را به نتیجه رساند.
حاتمی کیا با اشاره به اینکه کمبودهای مالی سینمای ما را به سمت آپارتمانی بودن برده است، تاکید کرد: فیلم‌های ما آپارتمانی شده‌اند و جنس آپارتمانی آن‌ها هم تنبل و ساده شده و تلاشم را کرده‌ام که از اکشن در فیلم استفاده درستی داشته باشم و فضای دیگری را به وجود بیاورم.

کارگردان فیلم «بادیگارد» در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان انرژی اتمی حمایت‌های مالی از فیلم داشته، اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی لطف زیادی داشتند و به ما اجازه دادند صحنه‌ای را در آن‌جا فیلمبرداری کنیم، اما آن‌ها اسپانسر کار نیستند و ما حتی بنزهایی که در فیلم داشتیم را اجاره کردیم و روزی ۸۰۰ هزار تومان برای آن‌ها پرداخته کردیم.

وی درباره همکاری دوباره‌اش با پرویز پرستویی نیز عنوان کرد: مدت‌ها بود که پرویز را نداشتم و واقعیت این است که می‌خواستم این نسبت‌‌ها دوباره شکل بگیرد و باهم کار کنیم.

حاتمی‌کیا در بخشی از این نشست و پرسشی درباره اینکه با این فیلم نقدی به دولت تدبیر و امید دارد، تاکید کرد: همیشه بحث کلی دارم و درباره دوران معاصر صحبت می‌کنم و با اینکه شاید فکر می‌کردم چنین تعبیری ممکن است صورت بگیرد، اما فکر می‌کنم ظرفیت‌ها در دوستان به قدری بالا هست که چنین تفکری شکل نگیرد. به شکل اخص حرف نزدم و نقد شخصیت، منش سیاسی که برایم بسیار مهم است، لزوما ربطی به این دولت و آن دولت ندارد.

حاتمی‌کیا در مراسم فرش قرمز شب گذشته فیلمش حاضر نبود و یکی از سایت‌ها خبری زده بود مبنی بر اینکه حاتمی‌کیا گفته این برنامه‌ها را قبول ندارد و روی فرش قرمز هم حاضر نمی‌شود، در نشست خبری درباره این موضوع از او سوال شد و گفت: اصلا چنین حرفی را نزدم و منتشر کردن چنین صحبت‌هایی تنها بی اخلاقی و بی‌انصافی از سوی یک سایت بود و من اصلا نمی دانم از کجا به وجود آمد.

وی ادامه داد: در حالت کلی حال و هوای فرش قرمز و فضاهای اینچنینی را ندارم و حتی خجالت می کشم. شرایط به شکلی است که مانند کروات که برای برخی حرام است و برای برخی نیست، فرش قرمز هم برای من حرام است.

حاتمی‌کیا همچنین تاکید کرد: با این حال از دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم و امسال با جشنواره‌ای مرتب روبرو هستیم و من اردات خاصی به بهروز غریب‌پور هم دارم. حتی می‌توانم به لباس‌هایی که طراحی شده اشاره کنم که خیلی خوب است و من اصلا هم بدم نمی‌آید، اما خودم در این شرایط و حال و هوا نیستم که آن‌ها را بپوشم.

روی فرش قرمز خجالت می‌کشم

پرستویی، بازیگر این اثر سینمایی که ششمین همکاری خود با حاتمی‌کیا را تجربه کرده است، گفت: بعد از آژانس شیشه‌ای هرکاری که با حاتمی کیا انجام داده‌ایم برایم افتخار بوده و تجربه خوبی بدست آورده‌ام.

پرستویی در اشاره به صحنه مداوای حیدر در فیلم که باعث خنده تماشاگران شده بود، اظهار کرد: من هم اعتقاد دارم تماشاگر می خندد و به نظرم این به علت محدودیت‌هایی است که ما داشتیم و باید حجابمان را حفظ می‌کردیم. حتی خود من بعد از دیدن چندباره فیلم با تماشاچی این احساس را داشتم و فکر می کنم لازم است آقای حاتمی‌کیا تجدید نظری در این صحنه داشته باشند، با اینکه خودم در زمان فیلمبرداری آن حال عرفانی و خیلی خوبی داشتم.

پرستویی در بخشی از صحبت‌هایش درباره راه رفتن روی فرش قرمز نیز اظهار کرد: مسئولان جشنواره تصمیم می‌گیرند به این شکل جشنواره را اجرا کنند و هیچ اشکالی هم ندارد اما از صحبت‌های ما هم سو تعبیر به وجود نیاید. با این حال خود من وقتی برای اولین بار در زندگی‌ام کت و شلوار پوشیدم، روز عروسی‌ام بود که آنقدر با آن لباس نامتعادل شده بودم که موتور گازی زیر پایم رفت و لباس پاره شد.

وی با اشاره به اینکه روی فرش قرمز نامتعادل می‌شوم، ادامه داد: نمی‌خواهم به کسی بی‌حرمتی کنم اما بپذیریم هر کسی روحیه‌ای دارد. اصلا قصد بی‌حرمتی به کسانی که روی فرش قرمز راه می‌روند و یا آن را طراحی کرده‌اند ندارم، این نگاه شخصی است.
این بازیگر با اشاره به اینکه برگزاری این برنامه‌ها برای دلنشین شدن فضا است و تماشاگران هم از آن لذت می‌برند، اظهار کرد: اگر ما دیروز این کار را نکردیم به این خاطر بود که به سرعت وارد سالن شدیم و شاید اگر در موقعیت قرار می‌گرفتیم به احترام کسانی که این طراحی را کردند آنجا راه می‌رفتیم.

اگر پرستویی نبود، فیلم ساخته نمی‌شد

زارعی بازیگر و بازیگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» با تاکید بر اینکه برای هر بازیگری حضور در چنین گروهی مغتنم است، عنوان کرد: این چهارمین همکاری من با آقای حاتمی‌کیا است و چیزی که برایم در این فیلم مهم است، این بود که مسئولیت سنگینی را بر عهده من گذاشتند و این باعث شد که در مدت ۴ ماهی که در کار درگیر بودم، تجربیات زیادی در حوزه‌ بازیگری بدست یباورم و حتی نگاه من را نسبت به کارم متفاوت‌تر کرد.

این بازیگر ادامه داد:استفاده از تجربیات حاتمی کیا و جذابیتی که در نگاه سینمایی او وجود دار، برای من بسیار مهم است. همچنین در دو دهه‌ای که در سینما و با کارگردا‌ن‌های مختلفی کار کرده‌ام و خودم را به بعضی از آن‌ها مدیون می‌دانم و بیشتر از اینکه برایم نقشی که برایشان بازی می کنم مهم باشد، میزان تجربه‌ای است که از این عزیزان یاد می‌گیرم.

زارعی درباره انتخاب بازیگران در این اثر سینمایی نیز بیان کرد: بحث انتخاب بازیگرها قصه‌ای طولانی است، اما آن‌چه که در فیلم دیده می‌شود، حاصل یک گفت و گو و گفت و شنودی است که با ابراهیم حاتمی‌کیا اتفاق می‌افتاد.
وی درباره انتخاب شیلاخداداد در این فیلم نیز اظهار کرد: شیلا خداداد حدود سه سال در سینما نبود و برای این فیلم ویژگی‌هایی که مد نظر آقای حاتمی‌کیا بود، از جمله تیپ ظاهری و تیپ شخصیتی، ویژگی‌های ظاهری، لحن و صدای بازیگر در او وجود داشت. زارعی گفت: همچنین صادقی و صداقت باید در چشم‌های این نقش دیده می شد را هم داشت.

من معقدم گاهی با انتخاب یک بازیگر، کارگردان برای حضور او ریسک می‌کند. البته برای این نقش در ابتدا فرد دیگری انتخاب شده بود که به دلیل فشردگی برنامه نتوانست در کار حاضر شود و خانم خداداد انتخاب بعدی ما بود و خود من که بازی وی را در سینما دیدم، فکر می‌کنم سلام دوباره‌ای به سینما خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه سرتیم همه بازیگرها آقای پرستویی هستند، گفت: وقتی فیلم‌نامه را خواندم، مطمئن بودم که حاج حیدر، پرویز پرستویی است. در همان زمان به آقای حاتمی‌کیا گفتم که اگر به هر دلیلی آقای پرستویی نتوانند با این پروژه همکاری کنند، بهتر این است که فیلم ساخته نشود، چون فرد دیگری را نداریم که بتواند این نقش را مانند پرستویی بازی کند.

پژمان لشکری‌پور، مجری طرح فیلم سینمایی «بادیگارد» نیز در این نشست با اشاره به اینکه از ابتدای پروژه در آن حضور داشته است، عنوان کرد: ابراحیم حاتمی‌کیا چند طرح داشت که وقتی من بادیگارد را خواندم روی ساخت آن اصرار زیادی کردم و می‌دانستم ین موضوع ۷-۸ سالی ذهن او را درگیر کرده است و با اینکه از طرحّی قدیمی او بود، برای ساخت اثر در مدت زمان محدودی روی آن کار کرد تا به نتیجه‌ای که حالا می‌بینیم، دست پیدا کند.
کارن همایون‌فر، آهنگساز این اثرسینمایی که سابقه همکاری با حاتمی‌کیا را داشته است، اظهار کرد: در زمان کار بر روی فیلم حاتمی‌کیا به من می‌گفت که خیلی عاشقانه وارد کار شده‌ای و بهتر است کمی فاصله بگیری و از دور به ماجرا تماشا کنی، هم خیلی تلاش کردم چنین باشد اما همچنان نسبت به این کار نگاه عاشقانه‌ای دارم.

«بادیگارد» سفارش حاتمی‌کیا به خودش است

عزیزالله حاجی مشهدی، منتقد جلسه نیز با اشاره به اینکه این فیلم چند سرفصل مهم دارد، عنوان کرد:  همکاری دوباره حاتمی‌کیا و محمود کلاری بعد از ۲۵ سال با یکدیگر اتفاق خوبی است و کلاری شناخت خوبی از فیلمبرداری در مکان‌های شلوغ و خیابان و موتورسواری دارد و همچنین صدابرداری فیلم که بر عهده بهمن اردلان بود در فضاهای باز کار سختی را بر عهده داشته است.

وی ادامه داد: مریلا زارعی هم این بار علاوه بر جلوی دوربین، مسئولیت سنگینی از پشت دوربین هم بر عهده داشته و هم‌پوشانی خوب بازیگرها با یکدیگر بسیار دیده می‌شود.
این منتقد در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد: ممکن است این ابهام وجود داشته باشد که «بادیگارد» فیلمی سفارشی است، اما با شناختی که از حاتمی‌کیا دارم، مطمئن هستم که همه فیلم‌هایش سفارشی است و این فیلم هم سفارش حاتمی‌کیا به خودش است.

پایان پیام

کد خبر : 13264 ساعت خبر : 2:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13264
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات