حذف موقت گیل‌گمش از کوهدشت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نماد مفرغ لرستان از میدان آزادگان (فرمانداری) کوهدشت جمع شد. گویا شهرداری کوهدشت قصد دارد که این میدان را برای رفت‌وآمد بهتر جمع کند. این شمایل یکی از چند شمایل مفرغی گیل‌گَمِش است که در کوهدشت کشف شده است و به سده هشتم پیش از میلاد برمی‌‌گردد. مفرغ‌های لرستان شهرت جهانی دارند.

این مجسمه احتمالا در میدان دیگری نصب خواهد شد.

پایان پیام

گزارش و عکس: محمد امرایی

گیل‌گَمِش
گیل‌گَمِش، بر پایهٔ فهرست شاهان سومر، پنجمین شاه اوروک و پسر لوگالاندا بود که در حدود ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در یک دورهٔ ۱۲۵ ساله بر سومریان حکمرانی می‌کرد.
افسانه‌ها مادر او را ایزدبانویی به نام نینسون دانسته‌اند.
اوروک یکی از شهرهای باستانی میان‌رودان (بین النهرین) در جنوب عراق کنونی بوده‌است. اثر حماسی ادبیات دوران تمدن باستان حماسه گیل‌گمش دربارهٔ او است
سومِر یا به‌طور دقیق‌تر شومِر، نخستین تمدّن شهری در منطقهٔ تاریخی جنوب بین‌النهرین، جنوب عراق امروزی، بود که آن را اولین تمدن در جهان با مصر باستان می‌نامند. از اقوام باستانی ساکن در جنوب سرزمین کنونی عراق یعنی میانرودان (سرزمین میانِ دو رود دجله و فرات) و شمال خلیج فارس بودند.
سومر یکی از باستانی‌ترین تمدن‌ها و تاریخی‌ترین مناطق جنوب میانرودان در دورهٔ مس‌سنگی و اوایل دورهٔ مفرغ بود. هر چند نخستین نمونه‌های خطی کشف‌شده در این ناحیه قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد را نشان نمی‌دهند اما تاریخ نگاران جدید بر این باورند که با توجه به نام شهرها، رودها، شغل‌ها و دیگر مدارک به دست آمده، این منطقه نخستین بار بین سال‌های ۵۵۰۰ تا ۴۰۰۰ پیش از میلاد توسط قومی غیرسامی که به زبان سومری سخن می‌گفتند مسکونی شده‌است.
به‌طور نظری این مردم پیشاتاریخی را امروزه با نام‌هایی چون «پیشافراتی» یا «عبیدی» می‌شناسند و احتمال می‌دهند که آن‌ها از فرهنگ سامرا مربوط به میانرودان شمالی (آشور) آمده باشند.

کد خبر : 13179 ساعت خبر : 3:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13179
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات