آیین بخشش دومین محیط‌بان دنا

آیین صلح و سازش برای بخشیدن غلامحسین خالدی دومین محیط‌بان محکوم به اعدام دنا روز جمعه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این مراسم ساعت ۹ صبح فردا در دفتر آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

این آیین برای مصالحه و سازش غلامحسین خالدی؛ محیط‌بان دنا که به جرم قتل مرحوم محمد پایه‌گذاران در زندان است با خانواده آن مرحوم برگزار می‌شود.

غلامحسین خالدی، محیط‌بان ۳۸ساله منطقه حفاظت شده دنا در کهگیلویه و بویراحمد به اتهام قتل یک شکارچی در سال ۸۹، به اعدام محکوم شده بود.

او بعد از «اسعد تقی‌زاده»، دومین محیط‌بان منطقه «دنا» است که به این جرم به اعدام محکوم شده است.

اگر این مراسم صلح و سازش به بخشیدن خالدی منتهی شود او دومین محیط‌بان دناست که با وساطت مردم و نماینده ولی فقیه در استان از اعدام رهایی می‌یابد.

اسعد تقی‌زاده یکی از محیط‌بانان منطقه حفاظت شده دنا است که از سال ۱۳۸۶ در زندان به سر می‌برد و محکوم به اعدام بود، در روزهای گذشته از سوی خانواده مرحوم رضایی بخشیده شد. منطقه حفاظت شده دنا با بیش از ۹۲ هزار هکتار در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و به علت تنوع زیستی قابل توجه، از سوی یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شده است.

 پایان پیام

محیط‌بان

محیط‌بان فردی است که به حفاظت و کنترلِ عرصه‌های طبیعی و حیات وحش کشور می‌پردازد. محیط بانانِ سازمان حفاظت محیط زیست از نظر قوانین استخدامی، کارمند دولتی محسوب می‌شوند. اما با توجه به شرایط کاری خویش، وضعیتی شبیه به نیروهای انتظامی یا شبه‌نظامی دارند.

تا مهرماه ۱۳۹۶ خورشیدی ۱۱۹ نفر در حین انجام مسئولیت محیط‌بانی در ایران جان خود را از دست داده‌اند.
با توجه به شرایط این شغل سخت که با افراد مسلحی بنام شکارچی رو برو هستند گاهی شاهد درگیری بین محیط‌بانان و شکارچیان غیرمجاز هستیم که به دلایل مختلفی باعث کشته و زخمی شدن یکی از طرفین می‌شود.

تاکنون ۱۲۰ محیط بان در کل کشور در اثر عوامل مختلفی همچون شلیک مستقیم از سوی شکارچیان، سقوط از پرتگاه، سوانح رانندگی در حین خدمت کشته شده‌اند که سازمان حفاظت محیط زیست کشور همگی آنان را شهید می‌نامد ولی بنیاد شهید و امور ایثارگران فقط به چند مورد گواهی شهادت اعطا کرده‌است.

کد خبر : 14716 ساعت خبر : 9:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14716
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات