باز هم روز از نو

باز هم روز از نو

پایگاه خبری گلونی، انوشه میرمجلسی:  هرسال نوروز که می‌رسد، مسافران نوروزی هم به جاده‌ها گسیل می‌شوند و در این میان دیدار از طبیعت، هدفی مهم برای اکثر مسافران نوروزی است. دیدار از طبیعت بکر ایران؛ گاهی غرب، گاهی شرق، گاهی جنوب و کمی بیشتر شمال کشور.

این سفر‌ها اگرچه از زاویه دید ساکنان هر منطقه، اتفاقی مثبت است و به رونق اقتصادی کمک می‌کند؛ اما از نگاه یک محیط‌بان و دلسوز محیط زیست کمی نگران کننده خواهد بود. علت را در ردپای مسافران نوروزی باید جست که سفرشان به طبیعت با خسارات ریز و درشتی همراه است که هم حیات وحش را تهدید می‌کند و هم به محیط زیست آسیب خواهد رساند.
حتما شما هم بار‌ها و بار‌ها شاهد این تصاویر بوده‌اید و در یک جاده جنگلی با حجم انبوهی زباله روبرو شده‌اید یا شاهد قطع درختان و شاخه‌های سرسبز بهاره‌ای بوده‌اید که برای برپا شدن یک آتش ساده دورهمی قطع شده‌اند. یا حتما رد لاستیک‌های یک اتومبیل را تا انتهایی‌ترین مسیر‌ها دنبال کرده‌اید و از خودتان پرسیده‌اید: این‌ها چطور تا اینجا آمده‌اند؟ و اصلا برای چه تا این نقطه را با ماشین طی کرده‌اند؟
صدای شلیک‌های تفریحی را هم که حتما در دل کوه و دشت و جنگل شنیده‌اید؟ آزار سگ‌ها و حیواناتی که در طبیعت زندگی می‌کنند، گاهی برای برخی از افراد یک تفریح محسوب می‌شود؛ تفریحی زشت و زننده و ناامیدکننده.

باز هم روز از نو

با همه این‌ها تصور کنید در این ایام و در کنار همه سرخوشی‌های نوروزی، حال محیط بانان چگونه است؟ تصور کنید با حجم انبوه مسافرانی روبرو می‌شوند که دوست دارند هرکجا که اراده می‌کنند بساط ناهار و کباب و بازی کودکانشان را پهن کنند و گاهی برای تفریح کبکی شکار کنند و به پای کَل و بزی، تیری را نشانه بروند. وقت رفتن هم زباله‌هایشان را‌‌ همان جا‌‌ رها کنند و زیرلب بگویند: به طبیعت برمی گردد!
تعریف منطقه شکارممنوع و منطقه حفاظت شده و… هم بماند که یادآوری این تعاریف در چنین روزهایی شبیه یک شوخی بزرگ است.

باز هم روز از نو

تکاپوی انجمن‌های مردم نهاد و دوستدار محیط زیست در سالهای اخیر به افزایش آگاهی مردم کمک کرده است اما باز هم وقتی نوروز می‌رسد، چشممان به جمال مردمی روشن می‌شود که به سادگی شاخه نورسی را می‌شکنند و آتش به پا می‌کنند. مردمی که گمان می‌کنند بطری پلاستیکی و پوشک بچه و سفره‌های یک بار مصرفشان، تجزیه می‌شود و به طبیعت بازخواهد گشت. مردمی که وقتی از آن‌ها می‌خواهی کمی مراعات کنند و ردپایی در طبیعت باقی نگذارند، اخم‌هایشان گره می‌خورد و می‌گویند: دیگر این روز‌ها این حرف‌ها را بی‌خیال!
و شما در دلتان آرزو می‌کنید سالی و بهاری و نوروزی از راه برسد که هر کسی یک محیط‌بان باشد و حافظی آگاه برای محیط زیست. آن وقت محیط بانان هم نوروز بهتری خواهند داشت، با دلی خوش و خیالی تخت…

پایان پیام

کد خبر : 14890 ساعت خبر : 8:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14890
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات