محیط زیست ۹۴ به روایت محمد درویش

محیط زیست ۹۴ به روایت محمد درویش

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد درویش، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست مهمان امروز برنامه بوم بهاری رادیو جوان بود. گفت‌گوی خانم فاطمه عباسی را با ایشان بخوانید.

محیط زیست ۹۴ به روایت محمد درویش

آقای درویش شما خیلی اهل سفر هستید آماری دارید که امسال به چند شهر ایران سفر کردید؟
متاسفانه آمار ندارم چون به دلیل ماهیت مسئولیتی که دارم تعداد سفرها زیاد است. مدام باید با تشکل‌های مردم نهاد و محیط‌بان‌ها در سراسر کشور ارتباط داشته باشیم. که هم مشکلات آنها را گزارش کنیم و هم برنامه‌هایی که داریم برای آنها اجرا کنیم.

آقای درویش ما از طریق اینستاگرام‌تان خواستیم تعداد سفرهای شما را بشمریم ولی وسط راه نتوانستیم و گفتیم از خود شما جویا بشویم که گویا از دست شما هم در رفته است. اول از همه به شما خدا قوت می‌گویم. گزارشی از جاهایی که در سال ۹۴ رفته‌اید دارید که به ما بدهید؟ و مهم‌تر اینکه این سال برای محیط زیست ما چه‌جور سالی بود؟
امسال را در مجموع سال بسیار خوبی ارزیابی می‌کنم. به هرحال ما توانستیم در حوزه مسئولیت خودم یعنی مدارس محیط زیستی و مدارس طبیعت گام‌های مثبتی برداریم. الان نه فقط در مشهد،‌در تنکابن،‌ کیاشهر،‌ اصفهان، کرمانشاه، ‌بوشهر،‌ شیراز، بیرجند، تهران و چند شهر دیگر مدارس طبیعت را دایر کرده‌ایم و به سرعت به اینها اضافه می‌شود. مدرسه‌هایی که می‌تواند کودکان این سرزمین را عاشق موهبت‌های طبیعی کند و اگر بچه‌ها با این عشق بزرگ شوند اگر در آینده در منصب‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری قرار بگیرند پای طرح‌هایی را امضا نمی‌کنند که منجر به تخریب غیر قابل جبران محیط زیست شود.
علاوه بر این در حوزه تشکل‌های مردم‌‌نهاد هم گام‌های بسیار مثبتی برداشته شد. ما شورای هماهنگی تشکل‌های مردم‌نهاد سراسر کشور را شاهد بودیم که شکل گرفت. ما شاهد این بودیم که تشکل‌های مردم‌نهاد توانستند با حق رای در تدوین فصل محیط‌زیست در برنامه پنج ساله ششم مشارکت داشته باشند و همچنین همه تشکل‌های مردم‌نهاد در سی‌ویک استان کشور توانستند در کمیته‌های برنامه‌ریزی راهبردی استانداری‌ها با حق رای شرکت کنند. علاوه بر این کار بزرگی را با سازمان آب‌و‌برق خوزستان تشکل‌های مردم‌نهاد شروع کردند برای اینکه به کمک مردم بتوانیم پنج تالاب اصلی خوزستان را احیا کنیم و چشم همدلی به سوی ده استان زاگرس‌نشین در بالادست خوزستان دوختیم تا با یک کار مشارکتی کم‌نظیر بتوانیم به کمک تشکل‌های مردم‌نهاد در ۱۱ استان وضعیت خوزستان را دوباره به حالت آرمانی خودش برگردانیم. همانطور که می‌دانید همین امروز هم مردم شریف خوزستان به ویژه اهواز درگیر رخداد ریزگردها هستند که این رخداد ریزگردها یکی از رخدادهای نامیمونی است که در سال ۹۴ شاهدش بودیم.
از جمله حوادث خوب دیگر می‌شود به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو اشاره کرد. به رغم اینکه فقط ۷ هفته است شروع شده بیش از ۲۵ استان کشور از این پویش حمایت کرده‌اند و کارهای ارزشمند و امید بخش زیادی اتفاق افتاده و مردم داوطلبانه خواسته‌اند ازخودروی شخصی‌شان صرف نظر کنند. موج بزرگی از دوچرخه‌سواری راه افتاده و حتی مسئولینی می‌بینم در تهران و یا شهرستان‌ها که از دوچرخه استفاده می‌کنند. مثلا شهردار سیرجان و یا انزلی تصمیم گرفته‌اند از دوچرخه استفاده کنند.
من حس می‌کنم این از حرکات نمادین ارزشمند است و در صورت تداوم می‌تواند جای پای خوبی نه فقط در ایران که در منطقه بگذارد و این موج راه بیفتد و ما نشان دهیم می‌توانیم برای رسیدن به آسمان آبی از برخی از مزیت‌های کوتاه مدت خودمان بگذریم.
نمایندگان مجلس امسال سرانجام پذیرفتند که بررسی لایحه مبارزه با آلودگی هوا را به دستور کار وارد کنند. لایحه‌ای که بیش از یک سال معطل مانده بود. این شاید نتیجه همین فشار مردم بود و امیدواریم این لایحه که تکلیف ۱۶ نهاد اصلی درگیر در آلودگی را مشخص کرده است در عمر همین مجلس تصویب شود و ما یک گام بلند و مثبت دیگر به سمت برقراری دوباره آسمان آبی برداریم.
مردم نشان دادند برای کمک به محیط زیست همیشه در صف اول هستند. بیش از یک میلیارد تومان کمک کردند تا ما بتوانیم مشکلات محیط زیستی کشور از جمله تامین دیه محیط‌بانانی که در بند هستند و نمی‌توانند دیه خودشان را فراهم کنند، فراهم بکنیم و این کارها خیلی امید بخش بود در شرایطی که همه می‌گوییم که بسیاری از آحاد جامعه در شرایط معیشتی دشواری به سر می‌برند.در همین جامعه مردمی وجود دارند که می‌توانند بیش از یک میلیارد تومان کمک کنند. البته تعداد رخدادهای مثبتی که امسال اتفاق افتاده خیلی خیلی زیاد است ولی فکر می‌کنم از تایم برنامه شما بگذرد.

آقای درویش در صحبت‌هایتان اشاره‌ای داشتید به مدرسه‌های طبیعت. لطفا توضیح مختصری درباره این مدارس بدهید.
من اولا بگویم که اگر شنونده‌های عزیز می‌خواهند اطلاعات بیشتری به دست بیاورند حتما به پورتال سازمان حفاظت محیط زیست  مراجعه کنند و آنجا ما منشور مدارس جامع محیط زیستی را در اختیار قرار داده‌ایم که پیوست ششم آن برمی‌گردد به مدارس طبیعت. در مدرسه طبیعت که تلاش شده تا شرایطی نزدیک به طبیعت فراهم شود، ما می‌کوشیم دانش‌آموزان مقطع پیش دبستانی تا کلاس سوم دبستان تجربه‌های بی‌واسطه از طبیعت را درک کنند. نهالی را بکارند،‌حیوانات بی‌آزار را لمس کنند، خاک‌بازی کنند و در مجموع خاطره خوشی از زندگی در طبیعت را به ارمغان بیاورند. اجازه دهیم خلاقیت بچه‌ها رشد کند. خلاصه مکتب مدرسه طبیعت، تلاش می‌کند بچه ها به نشاط برسند و با عشق و علاقه بتوانند به طبیعت خودشان وقتی بزرگ شدند خدمت کنند.

آقای درویش شنیده‌ایم در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو بچه‌ها هم فعال شده‌اند و به این پویش پیوسته‌اند. درست است؟
بله زیاد پیوسته‌اند. اخرین موردش دانش آموزان مدرسه‌ای بودند در رودسر که به این پویش پیوستند. پنجشنبه که من میناب بودم، بچه‌های دبستان میناب را دیدم که جانانه به این پویش پیوستند و خوشبختانه اطلاعاتی که از سایر نقاط می‌رسد این است که یکی از آحاد جامعه که حسابی از این پویش حمایت می‌کنند دانش آموزان هستند مثلا در کرج دانش‌آموزان کنار خیابان ایستاده‌اند و از آدم بزرگ‌ها خواستند که از خودروهایشان پیاده شوند و در واقع آنها را شرمنده کردند. در کرمان همین اتفاق افتاده است و بسیار صحنه‌های امیدبخشی را شاهد بوده‌ایم. بعضی از بچه‌ها نقاشی‌هایی کشیده‌اند و در این نقاشی‌ها از پدر و مادرشان خواهش کرده‌اند سه‌شنبه‌ها از خودروی شخصی‌شان استفاده نکنند.

در حسن ختام صحبت‌تان یک آرزو برای سال ۹۵ کنید.
خب آرزوی من این است که در سال ۹۵ ما دوباره شاهد این باشیم دریاچه‌های پریشان، ارژن، ‌مهارلو، تالاب بختگان و دریاچه ارومیه به شرایط آرمانی خود برگردند و من فکر می‌کنم اگر مردم پای کار باشند این آرزوها خیلی دور از دسترس نخواهد بود.

محیط زیست ۹۴ به روایت محمد درویش

پایان پیام

کد خبر : 14015 ساعت خبر : 11:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14015
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات