موسیقی لری محور توسعه لرستان

موسیقی لری محور توسعه لرستان

آیین رونمایی از آلبوم دنگ دیر باحضور مسئولین و چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری استان لرستان عصر دوشنبه ۲۴ اسفند در فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی در ابتدای مراسم محقق و پژوهشگر نامی تاریخ مطبوعات ایران استاد سیدفرید قاسمی سخنرانی کرد.
قاسمی سخنان خود را با تشکر از برگزارکنندگان مراسم آغاز کرد و از استاد محمدرضا سقایی به عنوان مردی که از تبار رنج و صبر بود یاد کرد و گفت: او بیش از آنکه وفا ببیند جفا دید از کودکی و نوجوانی دشواری‌های زندگی را خرید و دم برنیاورد. به چندین هنر آمیخته بود. از دوزندگی به خوانندگی رسید. همگان به لحن اصیلش وقوف دارند، اما شاید کمتر کسی بداند استاد سقایی چشمه‌ جوشان مهر بود. تواضع و صمیمیت، معفرت ستودنی و صفا و فروتنی در او بی مانند بود. استاد سقایی بازمانده نسلی از موسیقی لری بود که یادگارهای ماندگاری برای ما به یادگار گذاشتند.

موسیقی لری محور توسعه لرستان

قاسمی ادامه داد: تاثیر استاد سقایی بر معاصرین و نسل پسین‌اش انکارناپذیر است. ما باید بدانیم موسیقی سرآمد هنرهای زادگاه ماست. قابلیت صدور دارد. توجه به این میراث فرهنگی برجاذبه‌های گردشگری دیارمان خواهد افزود. نقش موسیقی لری را در توسعه زادوبوم نباید از یاد برود. در این زمینه سخن بسیار است.

سپس از حجت‌الاسلام حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان دعوت شد تا به بیان سخنان خود در مورد این آیین رونمایی بپردازد.
ایشان صحبت‌های خود را با تاکید اسلام در حمایت از هنر آغاز کردند که هنر مورد تاکید روایات و آیات است و حتی مقام معظم رهبری در این‌باره تاکید دارند. حنان گفت: یکی از ارکان هنر موسیقی است و به ویژه از جنبه فقهی باید در این مورد بحث شود موسیقی یک هنر عرفانی و روحانی است عرفا با آن جلای روح پیدا می‌کردند، اندیشمندان اصوات موسیقی را همنشین خود قرار می‌دادند. قدمت این هنر به پیدایش انسان بر می‌گردد هرکجا انسان بوده موسیقی بوده؛ اما یک بحث، بحث موسیقی آوازی و موسیقی سازی و مقدم بودن آن‌ها بر یکدیگر است آنچه که نظریه درست‌تری است این است که موسیقی آوازی مقدم بر موسیقی سازی است. هنر اکتسابی نیست و ذاتی است و از زمان تولد بشر هنر متولد شده و بنابر این قدمت و قداست دارد تا آنجایی که برخی عرفا بدون وضو دست به ساز نمی‌زنند و این صدای موسیقی صدایی است که از عالم بالا نازل می‌شود و هنرمند در این آلات می‌دمد و می‌نوازد و صدا نازل می‌شود. ابونصر فارابی در مورد هنر می‌گوید آن هنری کامل است که این سه ویژگی را داشته باشد: ۱٫ احساس برانگیز ۲٫ نشاط انگیز ۳٫ خیال برانگیز، و هنر موسیقی دارای هر سه این ویژگی‌هاست.
حجت‌الاسلام حنان در خاتمه سخنان خود به نیاز حمایت از هنر در همه شاخه‌ها پرداخت و استاد سقایی را فراملی خواندند و گفتند: ساز و آواز یا برابرند یا آواز بر ساز مقدم است و یا ساز بر آواز مقدم است. در مورد آقای سقایی آواز ایشان بر سازمقدم است.

سپس از گروه بداهه‌نوازی با ترکیبی از نوازندگان همایون پشت‌دار، احسان عبدی، افشین فرامزی و مرتضی میر دعوت شد به اجرای موسیقی لری بپردازند.

موسیقی لری محور توسعه لرستان

در ادامه مراسم از حامی این رخداد فرهنگی هنری آقای دوستی عضو محترم شورای شهر تهران دعوت شد از چگونگی حضور خود به عنوان حامی سخن بگوید. ایشان از حجت‌الاسلام حنان برای دیدگاه ایشان نسبت به هنر موسیقی و آواز تشکر کرد و به وفای به عهد خود اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که انجمن لرستانی‌های مقیم مرکز داشتم آنجا دو قول دادم که گلچین آثار آقای رحمانپور و سقایی را منتشر کنیم و اگر آقای سقایی آهنگی دارند که منتشر نشده آن را هم پیدا کنیم و منتشر کنیم. دوستی  همچنین خاطره‌ای از رضا سقایی تعریف کرد و اینگونه سخنان خود را تمام کرد: امروز از روزهایی است که باید نشان دهیم یادی از یک مرد بزرگ به زبان می‌آید، مردی که در آواز بی‌نظیر بود.

بعد از آقای دوستی جناب آقای عباسیان از مراحل تهیه آلبوم سخن گفت و بعد از آن نوبت به رونمایی از آلبوم دنگ دیر رسید.

استاد ایرج رحمانپور هم دقایقی با زبان لری درباره رضا سقایی حرف زد و یادی از زنده‌یاد حمید ایزدپناه کرد.

بعد از رونمایی گروه داریوش نظری به روی سن رفت و قطعاتی از موسیقی لری را اجرا کرد. در پایان مراسم به حاضران یک نسخه از آلبوم هدیه داده شد.

پایان پیام

عکس و گزارش: علی‌اکبر مجدراد

بخوانید: کم‌لطفی به رضا سقایی در مراسم رونمایی

کد خبر : 14619 ساعت خبر : 2:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14619
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات