کتابی که دایه‌دایه را به نام حسن زیرک زد

فرهنگ‌وهنر لرستان و قوم لر را نه ماهواره‌ها تهدید می‌کنند و فرهنگ غربی. مهم‌ترین تهدید این فرهنگ‌وهنر، دست‌اندازی برخی پان‌هاست که آگاهانه فرهنگ‌وهنر و موسیقی لری را مغول‌وار به یغما می‌برند. برخی هم البته از روی ناآگاهی و در روز روشن و به نام پژوهش، این فرهنگ را به نام خود جعل می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، چاپ یک کتاب با حمایت حوزه هنری ایلام تعجب کارشناسان موسیقی را در لرستان در پی داشت. این کتاب که «آواهای زاگرس» نام دارد، کتابی است سراسر اشتباه که دست به جعل تاریخ موسیقی لری زده است. آواهای زاگرس هشتمین کتاب از سری مجموعه «دانشنامه ایلام» است که نشر شاملو در مشهد منتشر کرده است.

بزرگ‌ترین اشکال و اشتباه این کتاب از نام آن شروع می‌شود. نام‌گذاری کتابی به نام دانشنامه ایلام که در مورد موسیقی و آواهای منطقه بزرگ زاگرس است، در حقیقت دزدی هویت و ساختن پیشینه غیرواقعی است که این روزها بسیار متداول شده است. البته این برای اولین‌بار نیست که این اتفاق می‌افتد. در گذشته نیز موارد بسیاری می‌توان مثال زد که برخی نویسندگان استان‌های هم‌جوار استان لرستان، فرهنگ غنی و ریشه‌دار این خطه را به نفع خود مصادره کرده‌اند.

دانشنامه‌نویسی یکی از سخت‌ترین کارهاست که سواد لازم، صبر زیاد و دانستن روش‌های دانشنامه‌نویسی را طلب می‌کند. به هر کتابی که نمی‌شود گفت دانشنامه و اگر نام کتابی دانشنامه ایلام باشد باید به معنای واقعی دانشنامه ایلام باشد. سیدفرید قاسمی بعد از سی سال زحمت نام کتاب ۸۵۸ صفحه‌ای خود را با بیش از ۳۰ هزار مدخل «دانشنامک خرم‌آباد» نام نهاد است که به معنای واقعی و پژوهشی یک دانشنامه است. اما آیا کریم منصوری آواهای زاگرس را بدون تعصب قبیله‌ای گردآورده است یا از روش پان‌ها استفاده کرده است؟

میلاد علیپور آهنگساز و نوازنده و پژوهش‌گر موسیقی ایرانی و لرستان درباره کتاب به گلونی گفت: «کتابی به دستم رسید با نام «دانشنامه ایلام». روی جلد کتاب، تیتر اصلی با نام دانشنامه ایلام چاپ شده است اما کتاب را که ورق می‌زنی تیتر اصلی، آواهای زاگرس می‌شود. گردآورنده در مقدمه از سخت‌کوشی و پیدا کردن این گنجینه‌ها صحبت می‌کند و می‌نویسد که به خاطر آشنایی بیشترش با ترانه‌های محلی لری تعداد این گزینش‌ها تاثیرگذارتر بوده اما هیچ نامی از پژوهشگران بنام لرستان در پیشگفتار این کتاب نیست انگار که موسیقی لری پژوهش‌گری ندارد و اصلا موسیقی لرستان تا به حال ضبط نشده و هیچ نوازنده و خواننده‌ای ندارد و حتی عکسی هم از این هنرمندان وجود ندارد.
علیپور افزود: کل کتاب را اگر ورق بزنید با تعداد کمی از موسیقی و شعرهای بخش ایلام و کرمانشاه برخورد می‌کنید و اکثر ملودی‌ها و آواهای لرستان در این کتاب آمده است. آوازهایی که برخی مخصوص بعضی شهرها مثل خرم‌آباد، کوهدشت و یا بخش پاپی لرستان هستند و فقط در آن منطقه رواج دارند. اما عجیب این است که گردآورنده کتاب مثلا در توضیح آهنگ دایه‌دایه آورده است که این ترانه را استاد حسن زیرک و بیژن بیژنی اجرا کرده‌اند و هیچ نامی از استاد رضا سقایی و استاد محمد میرزاوندی به میان نیامده است.
علیپور در پایان اضافه کرد: تعجب من این است که حالا چرا نام این کتاب دانشنامه ایلام است؟ آیا این فهرست موسیقی، مربوط به ایلام است؟ تعجب می‌کنم که چگونه حوزه هنری ایلام چگونه از این کتاب حمایت کرده است. کتابی که به طور خیلی مشخص بزرگان موسیقی لرستان را سانسور کرده است.»

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کدام پژوهشگر باسواد و بی‌غرض هنگام گفتن از دایه‌دایه، سقایی و میرزاوندی را سانسور می‌کند و نام حسن زیرک را می‌آورد و می‌گوید حسن زیرک ترانه‌ای روی ملودی دایه‌دایه ترانه ساخت؟ این اگر جعل تاریخ نیست پس چیست؟

پایان پیام

پی‌نوشت:

پایگاه خبری گلونی گزارشی درباره کتاب «آواهای زاگرس» نوشته کریم منصوری منتشر کرد که این گزارش با واکنش برخی کاربران موجه شد. برخی از کاربران با استناد به این که آقای منصوری برای فرهنگ قوم لر زحمت بسیار کشیده‌اند و فردی کوشا از جامعه لرزبان‌های ایلام هستند نسبت به گزارش گلونی نقد داشتند. البته واضح است ایشان تلاش بسیاری برای حفظ فرهنگ و موسیقی لری کرده‌اند اما در نقد ما با تفکر صاحب اثر کار نداریم و اثر را نقد می‌کنیم. متاسفانه آقای منصوری در این کتاب کاری خلاف عقاید خود کرده‌اند و این کتاب سراسر لطمه به موسیقی و فرهنگ لری است و نشان می‌دهد که کار پژوهشی تخصص لازم را می‌طلبد و فقط عشق به فرهنگ برای پیشبرد آن کافی نیست.

پایگاه خبری گلونی حتما توضیحات و یادداشت آقای کریم منصوری را منتشر خواهد کرد.

کد خبر : 14356 ساعت خبر : 6:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14356
اشتراک در نظرات
اطلاع از
3 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

مدیر سایت گلونی هر کی که هستی اول برو یه تحقیق بکن ببینم استاد کریم منصوری کیه بعد بیا دربارش مطالب دروغ بنویسید هرچند این چیزها هیچ تاثیری نداره چون استاد منصوری در لرستان پشتکوه خیلی محبوبه و درمیان این همه تفکرات پانکردی که قصد دارند کل ایلام رو کرد جلوه بدن جناب استاد منصوری با تمام قوا سعی در اشاعه فرهنگ و موسیقی لری دارند .

عجب!!!!!
می شه تو نگارش مطالبتون دقت کنید؟!
تحقیقاتتون‌ کاملا درست نیست،یه جاهاییش ایراد داره.ما خیلی هنرمند لر زبون داریم توی ایلام که خودشونو لرستانی می دونن،حالا شدن حدایی طلب؟!واقعا خنده داره ما لرها خودمون از همه بیشتر ادعای جدایی داریم و فکر میکنیم تک هستیم
در حالی که
بنی آدم اعضای یکدیگرند….

خدا سیشو نسازه… ایما باید آگاه باییم… کُرد های جدایی طلب وا ای کاریا میهان ایلام و بعدشم مناطق لک نشینه بئیرن اما کور خوندنه…