آخرین وضعیت قلعه فلک‌الافلاک

آخرین وضعیت قلعه فلک‌الافلاک

خبرنگار گلونی امروز از پشت‌بام دوم فلک‌الافلاک دیدن کرد و عکس‌هایی ویژه گرفت.

دکتر عطا حسنپور مدیر روابط‌ عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث و صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: برخی ترک‌های قلعه فلک‌الافلاک بسیار قدیمی است و برخی از آنها بیش از سی سال است که وجود دارند و چیزی جدیدی نیستند. درباره رینگ‌گذاری‌ها و سبک‌سازی قعله هم قبلا اتفاقات ناخوشایندی افتاده است. الان به علت این که رینگ‌گذاری کامل انجام نشد و البته به دلیل این که پشت‌بام حیاط دوم مشرف به جنوب، بدون برداشت خاک اضافه با آجرفرش شد که الان بار اضافی بر روی یکی از برج‌ها قرار دارد که مهندس سلیمانی مدیرکل میراث استان لرستان بسیار پیگیر ماجراست تا این سبک‌سازی هر چه زودتر انجام شود. 

آخرین وضعیت قلعه فلک‌الافلاک

حسن‌پور درباره نمی که در برخی نقاط قلعه وجود دارد گفت: الان هیچ آبی در قلعه نیست. آقای مهاجری‌نژاد مدیرکل سابق همه آب‌ها را قطع کرد و الان هیچ آبی در قلعه جاری نیست و آب دست‌شویی‌ها هم از پایین می‌آید و در منبع ذخیره می‌شود. این نم بیشتر رد نم است و خیال مردم از بابت نم راحت باشد.

به گرازش گلونی مرمت‌های غیراصولی بر روی خاک باستانی قلعه، باعث ریزش و ترک خوردن قلعه شده است. در طرح مرمت قرار بوده است ۳۰ رینگ دورتادور قلعه کار بگذارند اما هشت رینگ را اجرا و کار را نیمه‌کاره رها کرده‌اند و قلعه را به این روز انداخته‌اند که ممکن است در مقابل زلزله یا باران‌های سیل‌آسا آسیب‌پذیر باشد.

فلک‌الافلاک نیازمند اعتبارات ملی است  البته خبر خوش درباره آن این است که سه روز پیش بازوند استاندار لرستان درباره آزاد سازی حریم قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد گفت: «سازمان مدیریت کشور، ۱۱ میلیارد تومان از اعتبارات سال ۹۴ را برای آزاد سازی حریم این دژ تاریخی در نظر گرفته و الباقی آن در بودجه ۹۵ دیده شده است.»

قابل ذکر است که پشت‌بام دوم قلعه هیچ وقت برای بازدید عموم باز نبوده است چون مشرف به منطقه نظامی است و بسته بودن آن ربطی به ریزش و یا ترک‌های آن ندارد.

پایان پیام

کد خبر : 15774 ساعت خبر : 9:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15774
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات