تخت جمشید رکورددار بازدید نوروزی

تخت جمشید بیشترین آمار بازدید گردشگران نوروزی از پایگاه‌های جهانی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیرکل دفتر پایگاه‌های جهانی درباره تعداد بازدیدکنندگان آثار جهانی ثبت شده در یونسکو گفت: تخت جمشید با ۴۵۶ هزار و ۴۸۶ نفر بازدیدکننده در ۱۲ روز نخست فروردین رتبه نخست بازدیدکنندگان را در بین آثار جهانی ایران به خود اختصاص داده است.
به گفته فرهاد عزیزی از ۱۹ اثر و محوطه جهانی موجود در ایران بیشترین بازدید از محوطه جهانی پارسه (تخت جمشید) صورت گرفته است و پایگاه‌های تاریخی چون باغ ارم، کاخ گلستان، پاسارگاد، میدان نقش جهان، باغ چهلستون، شوش، شهرسوخته و سازه‌های آبی شوشتر به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر پایگاه‌های جهانی در پایان اظهار داشت: میدان تاریخی امام (نقش جهان) به عنوان یکی از وسیع‌ترین میدان‌های تاریخی جهان به دلیل قرارگیری در ساختار اصلی شهر همه ساله پذیرای میلیونی گردشگران داخلی و خارجی است. اما در ارایه آمار از این محوطه تاریخی آمار بازدید با پرداخت ورودیه چهار اثر تاریخی موجود در چهارسوی این میدان تاریخی لحاظ می‌شود.

پایان پیام

تخت جمشید

تخت جمشید یا پارسه نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان، پیوسته پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است. در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده‌است. در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپیها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.

در سال ۵۱۸ پیش از میلاد بنای تخت جمشید به عنوان پایتخت جدید هخامنشیان در پارسه آغاز گردید.
بنیان‌گذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با افزودن بناهای دیگر، این مجموعه را گسترش دادند. بسیاری از آگاهی‌های موجود که در مورد پیشینهٔ هخامنشیان و فرهنگ آن‌ها در دسترس است به خاطر سنگ‌نوشته‌ها و گِل نوشته‌هایی است که در این کاخ‌ها و بر روی دیواره‌ها و لوحه‌های آن حکاکی شده‌است. سامنر برآورد کرده‌است که دشت تخت جمشید که شامل ۳۹ قرارگاه مسکونی بوده، در دورهٔ هخامنشیان ۴۳٬۶۰۰ نفر جمعیت داشته‌است

کد خبر : 15716 ساعت خبر : 9:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15716
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات