مرگ گوزن زرد باردار در باغ‌وحش خرم‌آباد

مرگ گوزن زرد باردار در باغ‌وحش خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی پس از مرگ یک رأس گوزن زرد طی سال گذشته در باغ‌وحش خرم‌آباد و اخبار حاشیه‌ساز از تغذیه عجیب گونه‌های جانوری امسال نیز مرگ دردناک گوزن باردار این باغ‌وحش را به سر خط خبرها برده است.

بازگشت گوزن‌های زرد به لرستان برای تکثیر و رهاسازی در اکوسیستم‌های طبیعی پس از سال‌ها از انقراض این‌گونه در استان قرار بود نویدبخش روزهای خوبی برای طبیعت لرستان باشد، موضوعی که نه‌تنها تحقق نیافت بلکه مرگ این گوزن‌های زرد داغ دل محیط‌زیست این استان را هرروز تازه‌تر کرد.

گوزن زرد ایرانی بانام علمی «Persian Fallow Deer» یکی از گونه‌های منحصربه‌فرد خانواده گوزن‌هاست و جثه‌اش از مرال کوچک‌تر است. گوزن‌های زرد نر شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند و رشد شاخ‌ها از یک‌سالگی به بعد شروع می‌شود.

مرگ گوزن زرد باردار در باغ‌وحش خرم‌آباد

در این‌گونه زیبا در فصل تابستان رنگ پشت و پهلوها زرد متمایل به قرمز و زیر بدن، کفل‌ها و دم‌سفید است. در قسمت پشت و پهلوها خال‌های سفید مشخصی دارد و وزن این‌گونه بین ۵۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم است.

زیستگاه کنونی این‌گونه منحصربه‌فرد جنگل‌های متراکم زاگرس و بیشه‌زارهای خوزستان است درحالی‌که به گفته کارشناسان گوزن زرد ایرانی حدود ۱۵۰ سال پیش در جنگل‌های انبوه و متراکم لرستان می‌زیسته و به‌مرورزمان نسل این‌گونه در این منطقه ازمیان‌رفته است که در قدیم نام دو محل در خرم آباد لرستان بنام گا زرده و گاو رو از وجود این گونه ارزشمند در لرستان خبر می‌داده است.

در این راستا سال ۸۹ پس از سال‌ها با ورود سه رأس گوزن زرد به لرستان، امید به احیای این‌گونه در طبیعت لرستان رنگ گرفت، این موضوع از سوی مسئولان وقت با عنوان ایجاد سایت گوزن زرد در منطقه «کلدر» رسانه‌ای شد، پروژه‌ای که مصوبه دور سوم سفر هیئت دولت دهم را نیز داشت.

اما از آن سال‌ها نزدیک به ۶ سال می‌گذرد و در این مدت دو رأس از این گوزن‌های زرد جان خود را در باغ‌وحش خرم‌آباد ازدست‌داده‌اند که اولین گوزن سال گذشته براثر مارگزیدگی و دومین رأس روز هجدهم فروردین‌ماه به همراه فرزندش تلف شد.

البته نباید زحمات دامپزشکی استان به خصوص مسئولین باغ وحش (نیکوسرشت) و دیگر مسئولین جدید باغ وحش که توانستند با همکاری محیط زیست لرستان دو گوساله گوزن زرد در لرستان بعد از ۱۵۰ سال متولد نمایند اما متاسفانه به دلیل زیادی این خبر امیدبخش دوامی پیدا ننمود، که امیدواریم با استعانت خدای متعال بتوانیم سایتی برای این گونه ارزشمند ایجاد نماییم.

مرگ دردناک گوزن زرد ایرانی به همراه فرزندش

مهندس مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل محیط زیست لرستان اظهار داشت: متأسفانه روز ۱۸ ام فروردین‌ماه امسال یک رأس گوزن زرد ایرانی در باغ‌وحش «کاسیت» خرم‌آباد تلف شد.

وی بابیان اینکه این گوزن باردار بوده و ماه‌های پایانی بارداری خود را طی می‌کرده است عنوان کرد: در این راستا بعدازاین اتفاق ما شرح مکتوب علت تلف شدن این‌گونه منحصربه‌فرد را از دامپزشکی لرستان خواستیم.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد زیر نظر دامپزشکی لرستان فعالیت دارد عنوان کرد: بعدازاینکه ما از این اداره کل توضیح خواستیم آن‌ها علت تلف شدن این گوزن زرد ایرانی را ازدحام بازدیدکنندگان و وارد شدن استرس به این‌گونه اعلام کردند.

فتحی بیرانوند بیان داشت: بر اساس اعلام دامپزشکی لرستان این گوزن زرد ایرانی به دلیل استرس خود را به فنس هایی که در داخل آن‌ها نگهداری می‌شده کوبیده و این امر موجب شکستگی گردن و تلف شدن آن شده است.

وی بیان داشت: دامپزشکی لرستان عکس‌ها و فیلم‌های این گوزن زد ایرانی در هنگام ماساژ قلبی و همچنین تنفس مصنوعی برای جلوگیری از مرگ آن را برای محیط زیست ارسال کرده است.

مرگ گوزن زرد باردار

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه این گوزن زرد ایرانی روزهای پایانی بارداری خود را طی می‌کرده و یک ماه دیگر فارغ می‌شده است عنوان کرد: متأسفانه با این اتفاق ما دو رأس گوزن زرد را در استان از دست دادیم.

امیدواریم در آینده شاهد چنین وقایعه تلخی نباشیم و با استفاده از کارشناسان مجرب در امر نگهداری از حیات وحش از وقوع این حوادث جلوگیری نماییم.

پایان پیام

کد خبر : 16092 ساعت خبر : 1:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16092
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات