وجه اشتراک یوزپلنگ و کشکان

وجه اشتراک یوزپلنگ و کشکان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این روزها یوزپلنگ‌هایمان در حال انقراض هستند و کل‌وبز و قوچ‌ومیش هم در کمترین تعداد دهه‌های اخیر هستند اما وقتی در بزرگ‌راه حکیم هنگامی که به تقاطع یادگار امام می‌رسیم، مجسمه چند کل‌و‌بز را می‌بینیم که سه یوزپلنگ در کمین آنها نشسته‌اند. دقیقا مثل پل کَشکو که اگر خودش بریزد ماکتش برای همیشه هست.
آذرماه سال گذشته بود که با همکاری استانداری لرستان، شهرداری خرم‌آباد و چند اداره‌کل مانند راه و شهرسازی عملیات اجرایی پارک مینیاتوری پل شاپوری خرم‌آباد با اعتباری بالغ بر۳۵ میلیارد برای طرح آغاز شد. در این پارک، هفت پل‌ تاریخی لرستان شبیه‌سازی خواهند شد.
احداث این پارک مینیاتوری در زمینی به مساحت ۳۱ هکتار آغاز شد و قرار بر این شد که در فاز نخست آن یک دریاچه هشت و نیم هکتاری ایجاد ‌شود. به گفته مهندس هوشنگ بازوند استاندار لرستان، ۲۴ میلیارد تومان دیگر اعتبار برای تکمیل این پروژه امسال (۱۳۹۵) هزینه می‌شود. همچنین برای جذب ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال اعتبار ملی نیز برنامه‎ریزی شده است.
صرف این همه هزینه‌های فراوان از سوی نهادهای عمرانی استان برای ساخت ماکت پل‌های تاریخی و ایجاد دریاچه در کنار پل شاپوری در حالی انجام می‌گیرد که همان پل‌های تاریخی به علت کمبود اعتبار در معرض تخریب قرار گرفته‌اند. نگهداری و مرمت این پل‌ها یا به دست فراموشی سپرده شده است و یا به شیوه‌های غلط انجام می‌شود. تنها هزینه‌ای که سالانه برای این پل‌ها خرج می‌شود هزینه داربست است. مدیرکل سابق میراث فرهنگی لرستان با اشاره به مرمت غلط وسوءمدیریت پل‌های تاریخی گفته بود: هرساله حدود پنج یا ده میلیون تومان برای نصب داربست پل‌ها هزینه شده است اما تا کارگاه آن تجهیز شده اعتبار از دست رفته است و این روند در این ۳۰ سال ادامه داشته است.

وجه اشتراک یوزپلنگ و کشکان

خبر فروریختن یک بخش الحاقی دوره قاجار پل کَشکو باید زنگ خطر را برای مدیران سطح کلان استان به صدا درآورده باشد که به‌جای شبیه‌سازی آثار تاریخی به فکر اصل این پل‌ها باشند و هزینه‌های مرمت و نگهداری این آثار را تامین کنند. هزینه‌هایی که یک‌ درصد خرج‌کرد پروژه‌هایی مانند پارک مینیاتوری نیست. خنده‌دار نیست که هزینه پارک مینیاتوری در سال جاری ۴ میلیارد تومان باشد، اما تمام‌ پل‌های استان  ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار داشته باشند؟
اگر مدیرایت کلان لرستان مرمت پل‌های تاریخی را هرچه زودتر در دستور کار خود قرار ندهند، بیم آن می‌رود که بقیه آثار تاریخی هم مانند پل کَشکو، دچار خسارت و آسیب‌های جبران‌ناپذیر شوند.
شاید هم برای آنها داشتن پل‌های تاریخی و یادگاران گذشته اهمیت چندانی ندارد. چون تا چند وقت دیگر پارک مینیاتوری ساخته خواهد شد و همه آن پل‌ها را شبیه‌سازی شده و در یک مجموعه تفریحی به گردشگران عرضه می‌کنند.
چیزی مانند مجسمه‌های بزرگ‌راه حکیم که بعد از نابودی کل‌و‌بز و یوزپلنگ‌ها، حالا مجسمه‌های آنها را برای دلخوشی به رهگذران نشان می‌دهند.

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

کد خبر : 17116 ساعت خبر : 7:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17116
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات