اطلس پنج رده جانوری کشور منتشر می‌شود

مدیرکل دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اطلس پنج رده جانوری مهره دار کشور تا دو ماه آینده منتشر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مجید خرازیان‌مقدم گفت: در دو ماه آینده اطلس پنج رده جانوری مهره‌دار شامل پرندگان، پستانداران، آبزیان، دوزیستان و خزندگان چاپ خواهد شد.

وی ادامه داد: این را کار سال‌ها با دانشگاه‌ها و اساتید این اطلس‌ها را بررسی کرده بودیم و نتایج استخراج شده بود اما به دلیل کمبود اعتبارات موفق به چاپ آن نشده بودیم که امیدواریم در دو ماه آینده به چاپ برسد و حتما مورد توجه علاقه‌مندان به محیط زیست کشور قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: این  اطلس‌ها به گونه‌ای هستند که هم متخصصان می‌توانند از آنها استفاده کنند و هم عموم جامعه می‌توانند از آن بهره برداری کنند.

خرازیان‌مقدم پیش از این گفته بود: بر اساس فهرست سرخ IUCN در سال ۲۰۱۴ تعداد ۷۶ گونه از مهره داران کشور در فهرست گونه‌های جانوری مهره دار در معرض تهدید قرار گرفته‌اند،  ۲۱ گونه پستاندار، ۲۵ گونه پرنده ، ۱۶ گونه خزنده، ۴گونه دوزیست و ۱۰ گونه ماهیان آب‌های داخلی جزء گونه‌های تهدید شده تلقی می‌شود.

پایان پیام

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست که بیشتر با نام اختصاری «آی‌یوسی‌ان» (IUCN) شناخته می‌شود، سازمانی بین‌المللی با هدف حفاظت از منابع طبیعی در سراسر کره زمین است. این شامل جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل، بررسی، پروژه‌های درست، حمایت، لابی و آموزش و پرورش است. مأموریت آی‌یوسی‌ان تأثیرگذاری، تشویق، و کمک به جوامع سراسر جهان برای حفظ طبیعت و حصول اطمینان به این که هر گونه استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست یک بهره‌گیری عادلانه و پایدار است.

این سازمان در ۱۹۴۸ بنا نهاده شد و مقر آن در شهر ژنو در کشور سوئیس است. ۸۳ کشور، ۱۰۸ دولتی، ۷۶۶ مؤسسه غیردولتی، ۸۱ سازمان بین‌المللی و در حدود ۱۰٬۰۰۰ کارشناس و دانشمند با این سازمان همکاری دارند.

IUCN از ناظر و مشاور در سازمان ملل متحد برخوردار است و در اجرای چندین کنوانسیون بین‌المللی در مورد حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی نقش دارد. این شرکت در تأسیس صندوق جهانی طبیعت و مرکز نظارت بر حفاظت از جهان شرکت داشت.

کد خبر : 19275 ساعت خبر : 5:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19275
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات