صدای شجریان را می‌شنویم یا نه؟

صدای شجریان را می‌شنویم یا نه؟

پایگاه خبری گلونی، امیر پروسنان: برای ما ایرانی‌ها، ماه رمضان نوستالژی‌های خودش را دارد. یعنی اگر بخواهیم کمی به عقب برگردیم، می‌شود چیزهایی پیدا کرد که ماه رمضان ما را با دیگر جاهای دنیا و دیگر مسلمانان جدا می‌کند. وقتی که از راه می‌رسد انگار به عادت غریزه دنبال آن‌ها می‌گردیم که صبح تا شبم را بگذرانیم.

همان خاص‌های خودمان که حال‌مان را زیادی خوب می‌کند و یک‌جور پیوندمان می‌زند به کودکی! آن‌وقت‌ها که پای سفره افطار می‌نشستیم و مامان شامی و نان و پنیر و سبزی و چای شیرین را پیش روی‌مان می‌گذاشت، فکرش را هم نمی‌کردیم یک روز بشود صدایی را از ما بگیرند. صدایی که انگار پیوند عجیب و غریبی با همه آن سی روز و گاهی بیست و نه روز خورده بود. انگار این صدا را نمی‌شد از پای سفره جدا کرد. ولی دوست‌داشتنی‌های ما ایرانی‌ها ساده‌تر از آن‌چه فکرش را می‌کنیم، گرفته می‌شود. یعنی هیچ‌وقت همه آن‌چه دوست داشتیم و دل‌مان می‌خواست با آن خاطره بسازیم برای ما ماندگار نشد و این یکی هم رفت لای پوشه الباقی!

صدای شجریان را می‌شنویم یا نه؟

همه آن حال خوب پای سفره‌های افطار در چشم بر هم زدنی ممنوعه شد. ربنایی که با همان حال و هوای کودکی ادای خواندنش را در می‌آوردیم و اصلا نمی‌دانستیم این صدا از کجا آمده و اصلا قرار است کجا خاموش شود، خیلی ساده خاموش شد. وقتی کمی بزرگ‌تر شدیم، می‌گفتند این صدا، صدای شجریان است. استادی که این را توی آموزش‌هایش ضبط کرده‌اند و انگار شاگردانش نمی‌توانستند این‌جور ربنا بخوانند. همه چیز آن صدای جادویی پای سفره‌های افطار شده بود افسانه! هیچ‌کس نمی‌دانست این صدا از چه وقت این‌جور ضبط شده که با همان کیفیت پایین هم جادو می‌کند. حالا چند سالی می‌شود که ماه رمضان‌های ما، بی‌صدای ربنای استاد می‌گذرد. هر سال هم دل‌مان را خوش می‌کنیم که شاید یکی از خر شیطان پایین بیاید و شامی و نان و پنیر و سبزی و چای شیرین افطار را برای‌مان پر عشق‌تر کند. فقط یک روز دیگر باید منتظر ماند و گوش چسباند تا ببینیم صدای ربنای شجریان را می‌شنویم یا نه!

پایان پیام

کد خبر : 19651 ساعت خبر : 0:12 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19651
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات