مالچ‌پاشی و نهال‌کاری در اراضی مستعد گردوغبار

مالچ‌پاشی و نهال‌کاری در اراضی مستعد گردوغبار

مدیر پروژه ملی مقابله با پدیده گردوغبار گفت: سال گذشته بر اساس مصوبه دولت، ۱۰ هزار هکتار از اراضی مستعد گردوغبار مالچ‌پاشی و ۳۰ هزار هکتار نیز نهال‌کاری شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ضیاء‌الدین شعاعی مدیر پروژه ملی مقابله با پدیده گردوغبار روز سه شنبه در نشست خبری که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد مقابله با گردوغبار به عنوان نقش هماهنگ‌کننده وارد عمل شده است و تاکنون اقدامات مفیدی انجام داده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که دولت برای مقابله با گردوغبار قائل است تاکنون اعتبارات خوبی در این زمینه تخصیص داده اما با توجه به اهمیت و فراگیری موضوع این اعتبارات کافی نبود از این رو تمدید و افزایش این اعتبارات را دوباره پیشنهاد داده‌ایم.

وی ادامه داد: ستاد مقابله با پدیده گردوغبار مکانیزیم وقوع و منشاء گردوغبار را شناسایی کرده است که برای مقابله با این پدیده در هر استان به چند هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما کمبود اعتبارات باعث نشد که کار متوقف شود بلکه برنامه عمل مقابله با گردوغبار تدوین شد که در آن راهکارهای زیادی تعریف شده است.

شعاعی گفت: مالچ‌پاشی، نهال‌کاری و تأمین حقابه زیست محیطی تالاب‌ها برخی از این راهکارها است که بر این اساس وزارت نفت ۱۰ هزار هکتار را مالچ پاشی و وزارت جهاد کشاورزی ۳۰ هزار هکتار را نهال کاری کرده است.

وی افزود: همچنین با اقدامات صورت گرفته مانند لایروبی نهرهای منتهی به تالاب‌ها و بازگشایی دایک‌ها تالاب‌های هوالعظیم، هامون و شادگان آبگیری شدند، البته بارش باران نیز تأثیر بسیار زیادی در این روند داشته است و با این حساب این تالاب‌ها که می‌توانستند منشأ گردوغبار باشند از این مرحله عبور کردند.

مالچ‌پاشی و نهال‌کاری در اراضی مستعد گردوغبار

مدیر پروژه ملی مقابله با پدیده گردوغبار گفت: در استان خوزستان به عنوان درگیرترین استان با پدیده گرد و غبار اقدامات زیادی صورت گرفته است، در ۱۶ نقطه از این استان پایش آنلاین گردوغبار ایجاد شد و ۲۰۰ ایستگاه پایش هوا در سراسر کشور به سیستم پایش آنلاین مجهز شدند.

وی به فعالیت‌هایی در سطح بین‌المللی اشاره کرد و افزود: در مجمع هفتادم سازمان ملل مصوبه به تصویب رسید که در بند پنجم آن به موضوع گردوغبار اشاره شده است که بر این اساس مقرر شد یونپ گزارشی از گردوغبار کشور را تهیه و به سازمان ملل ارائه دهد.

شعاعی با اشاره به اینکه همچنین مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست گزارش جامعی از وضعیت گردوغبار تهیه کند گفت: بر این اساس دنیا به ۶ زون گردوغباری تقسیم شد که یک زون آن منطقه خاورمیانه است که در تهیه گزارش این زون همکاری خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: ثابت شده که ۹۰ درصد منشاء گردوغبار کشور خارجی است که امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور با ساختارهای سازمان ملل در بحث مقابله با کانون‌های خارجی فعالیت‌هایی آغاز شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 19459 ساعت خبر : 9:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19459
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات