نمایش مستند کیارستمی در نمای باز

نمایش مستند کیارستمی در نمای باز

مراسم رونمایی از مستند «کیارستمی در نمای باز» همزمان با هفتاد و ششمین سالگرد تولد عباس کیارستمی در پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اول تیرماه ۱۳۱۹ روز تولد عباس کیارستمی است و پردیس چارسو با همکاری گروه هنروتجربه روز سه شنبه اول تیرماه اقدام به پخش مستند «کیارستمی در نمای باز» به مناسبت این روز کرد. فیلمی که محسن شرفی‌نیا درباره تجربه کارگاه‌های فیلم‌سازی عباس کیارستمی ساخته است. این مراسم در لابی پردیس سینمایی چارسو با امضای پوستر فیلم توسط شصت نفر از فیلم‌سازان شرکت‌کننده در این کارگاه‌ها آغاز شد.

نمایش مستند کیارستمی در نمای باز

پیش از نمایش فیلم سیف‌الله صمدیان، عکاس، فیلم‌بردار و دوست عباس کیارستمی روی صحنه رفت و با حاضرین در سالن شماره یک چارسو صحبت کرد. صمدیان البته عنوان کرد او به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری گروه هنروتجربه صحبت می‌کند. صمدیان گفت: «خیلی آگاهانه، با اطلاع از این‌که آقای کیارستمی هم این‌طور می‌پسندید، برنامه‌ای ترتیب داده شده است که شبیه کیک‌بریدن‌ها و شمع روشن کردن‌ها و هوراهای همیشگی نباشد. زیباترین هدیه‌ای که از طرف آقای کیارستمی به مردم ایران می‌تواند داده شود، معرفی گروهی از فیلم‌سازانی است که در کلاس‌های ایشان کار کرده‌اند و امیدوارم یک صدم از چیزهایی که در کلاس گذشته را یاد گرفته باشند. تعدادشان هم کم نیست. شصت نفر از هنرجوهای این کلاس‌ها در فیلمی که به همت محسن شرفی‌نیای عزیز تهیه شده حضور دارند.»

سیف‌الله صمدیان هم‌چنین درباره عباس کیارستمی هم صحبت کرد: «در فرهنگ و هنر ایران کمتر آدم‌هایی مثل کیارستمی داشته‌ایم. آیدین اغداشلو جایی گفت الان در سطح دنیا بعد از عمر خیام، کیارستمی شناخته شده‌ترین چهره فرهنگ ایرانی است. قصد تمجید و تعریف نیست. آن‌چه در زندگی و دوستی نزدیکی که سال‌های سال است با ایشان داشتم دیدم عشق و آبرو دادن به واژه کار از طرف ایشان بود و امیدوارم جوان‌های کشور، فیلمساز و غیرفیلم‌ساز، این عطش کار کردن را در وجودشان بیدار کنند.»

صمدیان در ادامه درباره سلامتی این فیلم‌ساز برجسته کشور توضیح داد: «کیارستمی ۷۵ سال عمر باعزت داشته و امیدوارم از این به بعد با سلامت ادامه بدهد. نشانه‌های خیلی خوبی در یک هفته گذشته از ایشان دیده‌ایم. در تغذیه مشکل داشتند به خاطر جراحات جسمی و حتی روحی که دیده بودند، مشکلاتی که ناشی از عملی بود که می‌شد خیلی ساده‌تر دوران نقاهتش بگذرد. الان به شرایطی رسیده است که می‌تواند تغذیه خوبی داشته باشد و زودتر بدنش آماده آن عمل نهایی بشود که خطرناک هم نیست و به این جهت انجام می‌شود که عفونت‌های داخلی را کنترل بیشتری کنند تا دستگاه هاضمه به درستی کار خودش را شروع کند.»

صمدیان افزود: «طی دو سه روز گذشته دوستان نزدیک و یاران غارشان، کیارستمی را برای گردش به لواسان برده‌اند و ایشان هم بیخودی نمی‌رود لواسان. می‌رود تا کارهای نیمه‌تمامش را انجام بدهد. باورتان نمی‌شود، در بیمارستان وسط این رشته عمل‌های جراحی با اشاره حتی کار تدوین فیلمش را انجام می‌داد.»

صمدیان در ادامه این مراسم محسن شرفی‌نیا کارگردان این مستند را معرفی کرد و روی صحنه فراخواند. شرفی‌نیا صحیت‌هایش را با یادی از حمیده رضوی شروع کرد که در تصادفی به رحمت خدا رفت. او همچنین آرزوی سلامتی برای عباس کیارستمی کرد و با تشکر ویژه از بهمن کیارستمی، او را به خاطر همراهی بی‌وقفه و مراقبت از پدر تحسین کرد. شرفی‌نیا در ادامه خطاب به هنرجوهای کارگاه کیارستمی که در سالن حاضر بودند، گفت: «دوسال با شما زندگی کردم و فریم به فریم حرف‌هایتان را از حفظم حتی آن‌ها که در فیلم نیست. ۳۶ ساعت راش داشتیم از صحبت‌های حدود ۷۰ نفر که قرار بود ۵ دقیقه بیشتر حرف نزنند ولی تا ۲۵ دقیقه هم بعضی صحبت کردند. ساخت این مستند طول کشید اما در مستندهایی مثل این هرچقدر بیشتر زمان بگذرد راحت‌تر با کنار گذاشتن یک سری تصاویر کنار می‌آیی.»

نمایش مستند کیارستمی در نمای باز

شرفی‌نیا با اشاره به عکسی که به عنوان پوستر فیلم استفاده شده است، عنوان کرد:«این عکس مربوط به زمانی است که کیارستمی کمردرد شدیدی داشت و دکتر تجربی هم رفته بود که دادش را درآورده بود. بعد از دو روز زنگ زد و گفت بیا بریم برف. در این محل پیاده شد و گفت من یک عکس بگیرم و برگردیم. چند قدمی در این برف شدید راه رفت و موقع برگشتن گفت محسن خوب شدم. تصویر پوستر فیلم همان عکسی که در آن پیاده روی برفی گرفتم.»

پایان پیام

کد خبر : 20556 ساعت خبر : 2:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20556
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات