نخستین پرونده طبیعی کشور نیازمند مدیریت یکپارچه

در نشست خبری معاون میراث فرهنگی کشور که به منظور ثبت دو پرونده قنات ایرانی و بیابان لوت در فهرست آثار یونسکو برگزار شد مدیریت یکپارچه نخستین میراث طبیعی جهانی کشور یکی از موضوعات مورد تاکید در این نشست بود.. معاون میراث فرهنگی کشور نیز مدیریت یکپارچه را لازمه برنامه‌های آتی این پرونده عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، صبح امروز ۲ مرداد ماه نشست خبری پرونده ثبت جهانی قنات ایرانی و بیابان لوت با حضور مسئولان، متخصصان و خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی برگزار شد.

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور افزود: از آنجایی که آثار طبیعی بسیار گسترده است و دستگاه‌های مختلفی برای مدیریت آن دخیل هستند نیازمند مدیریت یکپارچه است.

او گفت: در پرونده بیابان لوت نیز استان کرمان ، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به همراه دستگاه‌ها و مردم برای ثبت پرونده وحدت پیدا کردند. چنانچه این سند توسط ۳ وزیر به امضاء رسید و برای ثبت، اقدامات یکپارچه‌ای میان دستگاه‌ها صورت گرفت.

معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: در کنار فعالیت‌هایی که برای ثبت پرونده بیابان لوت صورت گرفت کاروانسرای شهداد به همراه چند خانه تاریخی مرمت شد.

او گفت: درحال حاضر مردم حاشیه بیابان لوت بسیار خرسند از ثبت این پرونده در فهرست آثار جهانی هستند چراکه ثبت این پرونده می‌تواند در معیشت آنها و اقتصاد منطقه تاثیرگذار باشد.

آنطور که طالبیان عنوان کرد: درحال حاضر آثاری که در اطراف بیابان لوت قرار دارد مورد مرمت قرار گرفته‌اند و مسیرهای گردشگری نیز کنترل شده است.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور، درحال حاضر برای آینده این دو پرونده از جمله بیابان لوت پایگاه‌های دائمی ایجاد شده که هم اکنون سه پایگاه وجود دارد و پایگاه فهرج نیز درحال اضافه شدن است. این پایگاه‌ها در بحث حفاظت و مشارکت مردمی بسیار تاثیرگذار هستند.

او همچنین تاکید کرد: هم اکنون با همکاری استان‌ها مناطقی در بیابان لوت نیز برای بازدید گردشگران آماده شده تا علاقه‌مندان در ایستگاه‌های ایجاد شده به همراه راهنما از این مناطق بازدید کنند.

پروفسور پرویز کردوانی، جغرافی‌دان، استاد ممتاز دانشگاه تهران و پدر بیابان‌شناسی ایران نیز از جمله افرادی بود که در این نشست حضور داشت. او نیز به ویژگی‌های ممتاز بیابان لوت در این مراسم پرداخت و گفت: چاله لوت پست‌ترین نقطه در بیابان لوت است که به عنوان گرمترین نقطه زمین شناخته می‌شود او همچنین از بزرگترین و طولانی‌ترین تپه‌ها و کلوت ها و همچنین گلدان‌های بیابان لوت نام برد.
این درحالی است که مسئول تهیه پرونده ثبت جهانی بیابان لوت از ویژگی‌های ممتاز لوت، جزئیات پرونده، حمایت ۱۷ کشور از پرونده ایران و ایرادات وارد شده به آن سخن گفت.
او همچنین در این نشست تاکید کرد: بیابان لوت جهانی شده است نه کویر لوت.
به گفته مقصودی، به نظر می‌رسد بیابان لوت یکی از بزرگترین آثار ثبت جهانی شده باشد چراکه این اثر حدود ۴۰ هزار کیلومتر عرصه و حریم به تفکیک ۱۷ کیلو متر حریم و ۲۳ هزار کیلومتر عرصه مساحت دارد.
مسئول تهیه پرونده ثبت جهانی بیابان لوت همچنین ادامه داد: بیابان لوت دارای معیارهای مشخصی برای ثبت در میراث جهانی بود. حتی کارشناسان یونسکو در یکی از گزارش‌های خود نیز گفته بودند که بیابان لوت دارای شرایط ثبت جهانی است. به همین منظور تمام مدارک لازم را تهیه کردیم این پرونده می‌بایست حداقل ۴ معیار برتر را می‌داشت. یکی از آن معیارها داشتن ویژگی برترین است. مثل بلندترین تپه‌های ماسه‌ای یا بلندترین کلوت ها.
مسئول تدوین پرونده ثبت جهانی لوت تصریح کرد: معیار بعدی این است که آن پدیده، ویژگی تاریخ زمین‌شناسی و ژئو مورفولوژی یک منطقه را نشان دهند. معیار سوم، دارا بودن ویژگی اکولوژی خاص است. معیار چهارم، داشتن ویژگی‌های اکولوژی است که در معرض خطر قرار دارند. اگر پدیده‌ای این چهار معیار را داشته باشد در فهرست میراث جهانی قرار می‌گیرد. ما پرونده بیابان لوت را بر اساس دو معیار اول تهیه و ویژگی‌های آن را مشخص کردیم. تمام عوارض طبیعی بیابان لوت، توصیف و نقشه‌های آن تهیه شد. حتی اطلاعات تاریخی منطقه را جمع‌آوری کرده و به یونسکو  ارسال کردیم.

پایان پیام

کد خبر : 22019 ساعت خبر : 6:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22019
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات