آغاز حفاری تونل آبرسانی به دریاچه ارومیه

عملیات اجرایی حفاری تونل سد کانی برای آبرسانی دریاچه ارومیه سیب با حضور وزیر نیرو در پیرانشهر آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، همزمان با چهارمین روز از هفته دولت و با حضور وزیر نیرو در پیرانشهر، عملیات اجرایی حفاری تونل آبرسانی سدکانی سیب به طول ۳۵ کیلومتر به دریاچه ارومیه آغاز شد.

مرحله اول عملیات اجرایی حفاری تونل آبرسانی به دریاچه ارومیه از سد کانی سیب پیرانشهر در آبان سال ۹۴ انجام شده است و در حاضر به طول ۳ و نیم کیلومتر پیشرفت دارد.

با بهره‌برداری از این طرح سالانه ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب برای رفع نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.

به گفته چیت چیان وزیر نیرو این دومین دستگاه تی.بی.ام است که برای حفر تونل ۳۵ کیلومتری با قطر ۵ و نیم متر آغاز شده است و دستگاه حفاری اول ۳ و نیم کیلومتر تونل را حفر کرده است.

پیش‌بینی می‌شود عملیات ساخت سد کانی سیب و حفاری تونل آبرسانی به دریاچه ارومیه در شهریور سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد.

به گفته پژوهشگران: «دریاچه ارومیه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تثبیت شده است و روند مثبتی در تراز سطح آب (۱۴/۵سانتی‌متر در سال)، مساحت دریاچه (۲۰۴ کیلومتر مربع در سال) و حجم آب (۰/۴۲ کیلومتر مکعب) داشته است».

مشاهدات این محققان تایید کرد که به جز سال ۲۰۱۷ (دو ماه با خشکسالی متوسط) و ۲۰۱۶ (به نسبت مرطوب)، همه سال‌ها مطابق با اقلیم‌شناسی بلند مدت حوضه آبریز بوده است. با این حال حوضه آبریز در بهار ۲۰۱۹ آب زیادی از باران شدید دریافت کرده است. تجربه چنین دوره‌ای بدون خشکسالی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به توقف کوچک شدن دریاچه و رفتن آن به سمت مرحله احیا، کمک چشم‌گیری کرده است.

همچنین تعادل آب دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد افزایش حجم آب دریاچه از سال ۲۰۱۵ ناشی از روند مثبت جریان ورودی رودخانه‌ها و مخازن است و ۲۰ درصد باقی‌مانده به دلیل افزایش یافتن میزان بارش به خود دریاچه بوده است.

پایان پیام

کد خبر : 23920 ساعت خبر : 12:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23920
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات