چهار امید برای بقای یوزپلنگ ایرانی

چهار امید برای بقای یوزپلنگ ایرانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدصادق فرهادی‌نیا در نشستی که امروز در پارک پردیسان برگزار شد در مورد اطلاعاتی که دوربین‌گذاری‌ها به ما داده‌اند گفت: ۲۵ یوزپلنگ در پنج سال گذشته شناسایی کردیم که ۵۳ درصد آن‌ها در مناطق جابه‌جا شده‌اند و گاهی تا ۲۱۷ کیلومتر جابه‌جایی داشته‌اند. فرهادی گفت: قلمروی یوزپلنگ ماده بزرگ‌تر از نر است، و اصلا قلمرو متعلق به ماده است نه نر و برخلاف دیگر گربه‌سانان، ماده یوز باید برای باردارشدن با چند نر آمیزش کند و این یکی از آن مواردی است که کار ما را سخت می‌کند، به همین دلیل است که ما نمی‌دانیم ماده‌ها کجا هستند.

او در مورد الگوی جابه‌جایی یوز گفت: یوز الگوی جابه‌جایی عجیبی دارد. یوز رفتاری عشایری دارد و این رفتار یک دهه است که دانسته شده است و هر یوز رفتاری متفاوت از یوز دیگر دارد و در مجموع رفتارشان غیر قابل پیش‌بینی هستند. او گفت: یوز به‌طور طبیعی کم‌تراکم و کم‌جمعیت است. در آفریقا ۳۰ هزار ببر، ۶۰۰ هزار پلنگ و ۱۰ هزار یوز داریم. در آسیا ۵ هزار شیر، ۳ هزار و ۵۰۰  ببر، ۵ هزار پلنگ برفی و ۱۵ هزار پلنگ داریم، اما تعداد یوزها که می‌دانید چقدر اندک است. او درباره دوربین‌گذاری‌ها در آفریقای جنوبی، الجزایر، بوتسوانا که جمعیت آن‌جا در حال انقراض نیست، گفت که در آن‌جا هم دوربین‌گذاری کرده‌اند و اغلب جمعیت نر را شناسایی کرده‌اند.

فرهادی‌نیا با بیان این‌که با عکس نمی‌شود گفت که یوز ماده است یا نر، گفت: مگر این‌ که عکسی باشد که دُم یوز کاملا بالا باشد تا بتوان بیضه‌های آن را دید و تقریبا با عکس نمی‌شود نر یا ماده ‌بودن یوز را فهمید، مگر این‌که توله همراه یوز باشد.

چهار امید برای بقای یوزپلنگ ایرانی

او در مورد دوربین‌گذاری‌ها ادامه داد: در ناحیه‌هایی از افریقا که می‌گویند ۲۵۰۰ یوز دارند، در دوربین‌گذاری‌های بسیار گسترده حتی یک عکس هم از یوز نتوانستند بگیرند. در ایران ۱۸ منطقه در کشور محل زندگی و تردد یوز است که الان فقط چهار منطقه گزارش مستند یا غیرمستند از زادآوری یوز داشته‌ایم و فقط در دو منطقه توانسته‌ایم تصویر از توله بگیریم. از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۱، ۷۵ توله یوز در ایران شناسایی شدند، یعنی به‌طور متوسط هفت توله، اما از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، ۲۰ توله یوز شناسایی شدند، یعنی متوسط چهار توله.

فرهادی‌نیا ادامه داد: در ایران شانس موفقیت رسیدن توله به یک سالگی بالاست و این خوب است. فرهادی با اشاره به پلنگ آمور گفت: پلنگ آمور در روسیه ۳۵ قلاده در طبیعت و ۲۰۰ قلاده در اسارت بود، اما الان ۵۰ قلاده در طبیعت و ۲۰۰ قلاده در اسارت دارد. یوزپلنگ اما در ایران دو قلاده در اسارت داریم که در پارک پردیسان هستند؛ یعنی دلبر و کوشکی و درباره طبیعت چیز زیادی نمی‌دانیم. او گفت: فرق میان زیستگاه پلنگ آمور و یوزپلنگ و البته رفتار آن‌ها، نشان‌دهنده این تغییرات است، چون گاه فاصله یک یوزپلنگ با یوزپلنگ دیگر در ایران ۴۰۰ کیلومتر است، اما پلنگ‌های آمور در منطقه کوچکی با هم زندگی می‌کنند.

این متخصص با اشاره به تفاوت دیدگاه‌ها درباره آینده دلبر و کوشکی هم به گفته‌های مسئولان و کارشناسان اشاره کرد و گفته‌های چهار نفر از افراد متخصص و نزدیک به پروژه دلبر و کوشکی را با هم مقایسه کرد و گفت: هر کدام یک نظر دارند و این برای حفاظت از یوز خوب نیست.

فرهادی‌نیا چهار عنوان امیدبخش را برای یوز ایرانی برشمرد و گفت: این‌ مسئله که یوزها هنوز در ۲۵ درصد وسعت تاریخی خود زندگی می‌کنند خیلی خوب است. این که درصد زادآوری و تعداد توله‌هایشان نسبت به انواع دیگر گربه‌سانان بیشتر است و سه تا چهار توله می‌توانند به دنیا بیاورند خیلی خوب است و چون می‌دانیم بقای توله‌ها در ایران بالاست باید خوشحال باشیم و همچنین از یاد نبریم که ما یک جفت یوزپلنگ در پارک پردیسان داریم.

پایان پیام

کد خبر : 24506 ساعت خبر : 2:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24506
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

اى خدا امیدوارم یوزپلنگ ایرانى هیچ وقت منقرض نشود…