عرصه و حرائم تپه سیلک کاشان مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی،‌ در نشست شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، عرصه و حرائم محوطه باستانی سیلک تعیین شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از بازنگری و تأیید کلیات تعیین عرصه و حرائم محوطه باستانی سیلک در شهرستان کاشان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، همزمان با برگزاری نشست شورای فنی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان، طرح بازنگری در اراضی محدوده محوطه باستانی سیلک، جهت تعیین عرصه و حرائم این محوطه تاریخی توسط مدیریت میراث فرهنگی کاشان ارائه و پس از بحث و بررسی و رفع اشکالات موجود موارد تعیین و مورد تصویب قرار گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در این باره تأکید کرد: محوطه باستانی سیلک یکی از کهن‌ترین مراکز مسکونی بشر بوده که سابقه زندگی متمدنانه بشر در فلات مرکزی ایران را به بیش از هفت هزار سال قبل می‌رساند.

وی تصریح کرد: با کمال تأسف حریم و عرصه این محوطه تاریخی در دهه‌های گذشته شاهد بروز معضلاتی از جمله عدم تعیین عرصه و حرائم آن بوده که ناشی ازعدم توجه به این مجموعه ارزشمند تاریخی در دهه‌های گذشته بوده است.

اله یاری تصریح کرد:  در سال ۱۳۶۲ برای اولین بار عرصه‌ای به صورت ابتدائی برای این مجموعه در نظر گرفته شد و پس از آن در سال ۱۳۸۷  طرح مورد بازنگری قرار گرفت و با تغییراتی به تصویب رسید.

وی همچنین تصریح کرد: با عنایت به اهمیت این سایت تاریخی و بروز مشکلات فراوان بر آن شدیم تا طرحی جامع جهت تعیین عرصه و حرائم آن تهیه شود، روی همین اصل با همکاری کارشناسان زبده اداره کل و با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور پس از انجام عملیات گسترده کاوش‌های باستانشناسی در پیرامون این محوطه تاریخی، طرح جدیدی شامل تعیین عرصه و حرائم درجه ۱ و ۲ و ۳ این مجموعه تاریخی تهیه و پس از بررسی و رفع اشکالات در شورای فنی اداره کل به تصویب رسید .

اله یاری در همین رابطه ادامه داد و افزود: بر این اساس، عرصه این مجموعه در محوطه‌ای به مساحت ۸۵ هکتار تعیین شده و عملاً  تلاش خواهد شد تا عرصه و حریم درجه اول به طور کامل آزادسازی شود و عملاً این محوطه تاریخی در مرکز این مجموعه تاریخی قرار گیرد و سپس با همکاری نهادهای ذی‌ربط ضوابط قانونی جهت هرگونه ساخت و ساز در حرائم درجه ۲ و ۳ این محوطه در نظر گرفته شده به‌گونه‌ای که در حرائم درجه ۲ و ۳ ارتفاع هرگونه ساخت و ساز که با مجوز اولیه سازمان صورت می‌پذیرد حداکثر هفت و نیم و ده متر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در عرصه و حریم درجه ۱ هرگونه ساخت و ساز و عبور تأسیسات شهری به طور کامل ممنوع بوده و حتی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی پیرامون آن نیز ممنوع است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با این اقدام بتوانیم این مجموعه‌های ارزشمند تاریخی را به عنوان سندی گویا از هویت مردم این سرزمین برای نسل‌های آینده حفاظت کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 26502 ساعت خبر : 6:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26502
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات