استاد شکارچی از ویژگی‌های موسیقی لری گفت

استاد شکارچی از ویژگی‌های موسیقی لری گفت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی‌اکبر شکارچی در روز نخست همایش خنیاگران سرزمین مادری درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد موسیقی لری گفت: در اکثر ترانه‌ها یک دانگ چهارگاه به یک دانگ شور وصل می‌شود، به یک شوری که مثل نیریز، ماوراءالنهر، شاه‌ختایی، آواز افشاری و… به جای این‌که در دستور شور بایستند، می‌آیند یک پرده پایین‌تر بر روی یک راست‌پنجگاهی می‌ایستند که درجه سومش کمتر است.

حالا من یک آهنگ لری را برایتان می‌خوانم که یک پرده پایین می‌ایستد و اگر یک پرده بالاتر ببرم، می‌بینید همین پرده بعدی شور است، ولی بسیاری از کسانی که کار روی موسیقی لرستان کردند، تصور کردند که درجه سوم که کم است، این را ناآگاهانه گرفتند، این باید دیز بشود و بشود ماهور یا بشود ماژور. و اکثر ترانه‌هایی هم که در لرستان، بخش زیادی‌شان همه این پرده را این شکلی گرفته‌اند. حالا می‌خوانم برایتان و بعد وصلش می‌کنم به شور.

استاد شکارچی از ویژگی‌های موسیقی لری گفت

رفتم به شور و بلافاصله آمدم توی راست پنجگاهی که الان گفتم. یکی از ویژگی‌های مهم موسیقی لری همین پرده‌بندی است. یعنی این پرده‌بندی بسیار تعیین کننده بسیار در هویت موسیقی لری است. یک پرده‌بندی دیگر داریم که دانگ چهارگاه را به همین شور وصل می‌کند.

اصلا ترکیب‌بندی عجیبی است که ما در موسیقی دستگاهی نظیر ترکیب دانگ چهارگاه با دانگ شور اینچنینی که راست پنجگاه را القاء کند، نظیرش را نداریم. تمامی رقص‌هایی که در لرستان هستند، عمدتا رقص‌هایی مثل صوت‌های موسیقی غربی، مجموعه ترانه هستند و هیچ رقصی نیست که از این مجموعه ترانه‌ها ترکیب نشده باشد، ولی این‌ها دیگر با ذوق نوازنده‌ها بسط و گسترش پیدا کرده و یک موسیقی‌های دیگری از آن خلق می‌کنند که موسیقی‌های رقص از آن‌ها دربیاید.

در این ۷۰ سالی که ما موسیقی صوتی در دست داریم، واقعا این موسیقی توانسته به طور قابل قبولی نیاز عاطفی نیاز موسیقی مردم را برآورده کند و درود بر آن کسانی که پایداری کرده‌اند و موسیقی را تا الان نگه داشته‌اند. موسیقی بعد از انقلاب، علاوه بر نظم و انضباط، به طور فراگیر از ایلات و عشایر، روستاها و شهرها به طور گسترده در دست آدم‌های مختلف است. تعداد تحصیلکرده لیسانس و فوق لیسانس در سراسر ایران و لرستان، هیچ موقع چنین سابقه‌ای نداشته است.

من در جشنواره موسیقی موسیقی جوان یک پسربچه ۱۱ ساله‌ای دیدم که سرنانوازی کرد و پسربچه ۱۶-۱۵ ساله‌ای را دیدم که موسیقی لرستان را اجرا کرد. الان اینجا آقای سهراب بحیرایی و کسان دیگر بودند که اینقدر اجرای این‌ها شگفت‌انگیز بود که به گمانم جز این‌که برای این‌ها شرایط فراهم بکنیم کاری دیگری وظیفه نداریم انجام بدهیم. من برای موسیقی این سرزمین سرافرازی، موفقیت و می‌دانم داریم آماده می‌شویم برای یک پرواز بلند برای دگرگونی موسیقی سرزمین لرستان.

پایان پیام

کد خبر : 25760 ساعت خبر : 11:33 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25760
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات