محیط زیست خرم‌آباد و آیین گل

محیط زیست خرم‌آباد و آیین گِل

حالا دیگر همه می‌دانیم که آیین گِل برای محیط زیست لرستان و خرم‌آباد ضرر بسیار دارد و باید هر چه زودتر جلوی این ضررها را گرفت تا این آیین عاشورایی و مهم برای مردم خرم‌آباد باشکوه‌تر برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی چند سال است که مسئولان با تهیه چوپ مازاد پتروشیمی‌‌ها و کارخانه‌های بزرگ مانع از بریدن درخت برای آتش آیین گِل می‌شوند. سال‌ها پیش متاسفانه درخت‌های بلوط را زنده‌زنده می‌بریدند و می‌سوزاندند اما حالا کمتر این کار را می‌کنند و محیط‌بانان و جنگل‌بانان مبادی اصلی ورودی به جنگل‌های بلوط را می‌بندند. البته تخریب زیست‌محیطی آیین گِل به تهیه همیه خلاصه نمی‌شود. دود حاصل از سوزاندن این هیمه‌ها گاه نفس کشیدن را برای عزاداران سخت می‌کند.

نکته مهم مقدار چوبی است که برخی هیئت‌ها برای آتش‌افروزی استفاده می‌کنند. گاه تعداد افراد هیئت خیلی کم است اما همچنان آتش بزرگی درست می‌کنند. مشاهدات ما و عکس‌هایی که از عاشواری ۹۵ گرفتیم شاهد این مدعاست. واقعا چرا یک تکیه کوچک باید دو آتش بزرگ روشن کند و این قدر چوب بسوازند؟ اغلب هیئت‌های میدان ژاندارمری، شهدا، چهارراه‌بانک، ناصرخسرو، قاضی‌آباد، پشته و… این گونه هستند.

محیط زیست خرم‌آباد و آیین گِل

برخی متولیان هیئت‌ها هم متاسفانه دایم نفت بر روی آتش می‌ریزند که این کار دود غلیظی در شهر ایجاد می‌کند و باعث سوختن درختان چنار می‌شود. این آتش‌ها هزینه‌های هنگفت هم بر روی دست شهرداری می‌گذارد و آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها را خراب می‌کند و آب زیادی برای تمییز کردن زغال و خاکستر حاصل از این آتش مصرف می‌شود.

اما راه‌حل چیست؟ راه‌حل را چند سال است تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی خرم‌آباد راه‌کاری عملی ارائه کرده‌اند. این راه‌کار زیر نظر سیدمحمد قاسمی ارائه شده است. سمن‌های محیط زیستی خرم‌آباد یک بخاری ویژه مراسم عاشورا ساخته‌اند که بدون چوب، بدون دود و بدون تخریب آسفالت گرمای مورد نیاز عزاداران را فراهم می‌کنند.

این بخاری ویژه با چهار کپسول گاز کار می‌کند. اداره استاندارد این نمونه اولیه را با ایجاد فاصله چهار متری کپسول‌ها با شعله تایید کرده است. سیدمحمد قاسمی در گفت‌وگو با گلونی گفت: ۹ سال است که داریم این نمونه را استفاده می‌کنیم و از مسئولان خواسته‌ایم کمک کنند به تولید آن. حالا قرار است با مکاتبه فرمانداری با سازمان برنامه‌وبودجه اعتباری ۱۰۰ میلیون تومانی به ساخت بخاری‌ها اختصاصی پیدا کند و ادره کل منالع طبیعی برای سال آینده حداقل ۳۰ عدد از بخاری‌ها بسازد تا در اختیار هیئت‌ها قرار بگیرد.

محیط زیست خرم‌آباد و آیین گِل

با اضافه شدن این بخاری‌ها آیین گِل مردم خرم‌آباد آیینی محیط زیستی خواهد شد و در هزینه‌های شهرداری هم صرفه‌جویی می‌شود. قاسمی هزینه ساخت هر بخاری را تقریبا سه میلیون تومان اعلام کرده است که هیئت‌های بزرگ به راحتی می‌توانند این مبلغ را به صورت نذری فراهم کنند و خود به ساحت چنین بخاری‌هایی اقدام کنند.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

کد خبر : 26838 ساعت خبر : 10:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26838
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

طبق جمله “اداره استاندارد این نمونه اولیه را با ایجاد فاصله چهار متری کپسول‌ها با شعله تایید کرده است. ” در متن خبر ، بخاری های ساخته شده که عکس آن ها در مطلب آورده شده نه تنها غیراستاندارد بوده بلکه بسیار خطرناک هستند.

طبق جمله “اداره استاندارد این نمونه اولیه را با ایجاد فاصله چهار متری کپسول‌ها با شعله تایید کرده است. ” در متن خبر ، بخاری های ساخته شده که عکس آن ها در مطلب آورده شده نه تنها غیراستاندارد بوده بلکه بسیار خطرناک هستند.