همدان کانون ریزگرد داخلی دارد

همدان کانون ریزگرد داخلی دارد

رئیس اداره محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: تغییر اقلیم یک بحث کلی و گسترده است اما می‌توان تا حدودی تاثیرات آن را در سطح استان بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی رامین رمضانی در خصوص نقش سازمان محیط زیست در مقابله با تغییر اقلیم اظهار داشت: همان‌طور که اطلاع دارید سازمان محیط زیست یک سازمان نظارتی و هشداردهنده است و به عنوان مثال پایش گرد و غبار، اندازه‌گیری دبی رودخانه‌ها و چشمه‌ها در مناطق حفاظت شده و بررسی تاثیرات تغییر اقلیم بر گونه‌های گیاهی از جمله کارهای ماست.

این کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به این‌که تغییرات اقلیمی بر درجه حرارت استان همدان تاثیر گذاشته، افزود: متوسط دمای استان بر اثر تغییرات اقلیمی حدود ۱ الی ۳ درجه تغییر کرده و گرم‌تر شده است.

وی ادامه داد: این افزایش دما قطعا روی گونه‌های گیاهی و خشک شدن چشمه‌ها در برخی مناطق تاثیر گذاشته است.

رمضانی در خصوص پدیده ریزگردها تصریح کرد: ما در سال‌های اخیر دو نوع ریزگرد با دو منشا متفاوت داشته‌ایم؛ ریزگردهایی که منشا خارجی داشتند و از بیابان‌های کشورهای همجوار غربی و جنوب‌غربی مثل عربستان، عراق و سوریه می‌آمدند؛ منبع محلی هم داشتیم که به عنوان مثال می‌توان از دشت‌ اسدآباد، دشت قهاوند و تالاب‌های خشکیده نام برد.

این مسئول ادامه داد: در فصولی که سرعت باد زیاد می‌شود یعنی پاییز و ابتدای بهار، ما با کانون‌های محلی گرد و غبار مواجه می‌شویم که البته این کانون‌ها را با مدیریت آبخیزداری در بحث احیای تالاب‌ها می‌توان تا حدودی مهار کرد.

همدان کانون ریزگرد داخلی دارد

رئیس اداره محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان در خصوص آخرین وضعیت تالاب‌های استان گفت: تالاب «چم‌شور» دچار کم آبی شده است و حدود ۴ سال است که به علت خشکسالی آب ندارد؛ همچنین تالاب «آب‌گُل» هم به صورت فصلی درآمده است.

رامین رمضانی افزود: هر دو تالاب چم‌شور و آب‌گُل، تالاب‌های فصلی بودند که بر اثر خشکسالی‌های اخیر تالاب چم‌شور از وضعیت فصلی خارج شده است و تالاب آب‌گل نیز در ۶ سال گذشته به تالابی تبدیل شده که میزان دوران خشکی‌ آن از دوران آبدار آن بیشتر است.

این کارشناس ارشد محیط زیست عنوان کرد: هنگامی که یک تالاب یا حاشیه‌ی آن خشک می‌شود، با وزش باد می‌تواند به کانون ریزگرد تبدیل شود.

وی با بیان این‌که تالاب‌های چم‌شور و آب‌گل به طور بالقوه امکان تبدیل شدن به کانون ریزگرد را دارند، بیان کرد: اگر وضعیت تغییرات اقلیمی به همین صورت ادامه داشته باشد، این تالاب‌ها می‌توانند به صورت کانون ریزگرد دربیایند که در این راستا اداره محیط زیست اقداماتی انجام داده است از جمله تشکیل کمپین حمایت از تالاب آب‌گل و برگزاری یک‌سری جلسات در استان.

رمضانی در رابطه با عوامل خشکی این دو تالاب گفت: در مورد تالاب چم‌شور، بحث خشکسالی است؛ اما عوامل خشکیدن تالاب آب‌گل یک مقدار متفاوت و بیشتر است از جمله می‌توان به خشک شدن رودخانه‌های ورودی و برداشت بی‌رویه‌ی آب از چاه‌ها و منابع زیرزمینی اشاره کرد.

این مسئول در پایان هشدار داد: آینده‌ی تغییرات اقلیمی به مدیریت استان و کشور روی منابع آبی بستگی دارد؛ ما باید آمادگی این را داشته باشیم که سال‌های خشکسالی ادامه پیدا کند و این روند افزایش دما که به عنوان تغییرات اقلیمی شناخته می‌شود، ادامه پیدا کند.

پایان پیام

گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

کد خبر : 26426 ساعت خبر : 8:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26426
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات