خانه فیلمی متفاوت از اتفاقات زندگی روزمره است

اصغر یوسفی‌نژاد کارگردان «خانه»(ائو) گفت: قصه فیلم من خیلی عجیب نیست. از همان دست قصه‌هایی که در اطراف‌مان زیاد است و نسبت به آنها بی‌توجهیم. تلاشم این بود تا داستان را از منظری متفاوت روایت کنم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اصغر یوسفی‌نژاد با تجربه اولش «خانه» در جشنواره سی و پنجم حضور دارد. در این دوره از جشنواره تنها دو فیلم از بخش هنر و تجربه توانسته به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کند که یکی از آنها فیلم یوسفی‌نژاد است. او درباره فیلمش به ستاد خبری جشنواره فیلم فجر می‌گوید: «قصه فیلم من خیلی عجیب نیست. از همان دست قصه‌هایی است که در اطراف‌مان زیاد است و نسبت به آنها بی‌توجهیم. تلاشم این بود تا داستان را از منظری متفاوت روایت کنم تا تأثیر همین اتفاقات به ظاهر دم‌دستی را در زندگی‌مان حس کنیم و ساده از کنارش نگذریم. داستان فیلم، درباره دختری به نام سایه است که به دلیل اختلاف با خانواده، به مدت شش سال از آنها دوری کرده است. او وقتی به خانه پدری برمی‌گردد که پدر مرده و یک درخواست نامتعارف از دخترش خواسته تا جسد او را برای مصارف آموزشی و پزشکی اهدا کند. «خانه» روایت از یک ساعت و ربع درگیری دختر و مواجهه‌اش با این اتفاق است.»

امکان رقابت در کنار بزرگان سینما
یوسفی‌نژاد درمورد تغییر قوانین این دوره از جشنواره و ادغام بخش‌ها می‌گوید: «برای دوستانی که در بخش هنر و تجربه فیلم ساخته‌اند، شرایط برای ورود سخت‌تر شده است اما به آنها امکانی می‌دهد تا در کنار بزرگان سینما رقابت کنند. در دوران دبیری آقای حیدری، اعتماد به جوان‌ها و تلاش برای پوست‌اندازی سینما را به چشم شاهد بوده‌ایم. این اعتماد، لطفی از طرف ایشان بود که فیلمسازان جوان هم به درستی قدردان آن بوده‌اند و توانسته‌اند برای این حرکت بزرگ، آبرو بخرند. هر تغییری، بالطبع درصدی خطا دارد اما اگر امکانش باشد قطعا رفع و رجوع خواهد شد. به نظر من برای جشنواره‌ای با قدمت سی و چند ساله، خوب نیست که سالانه دبیرش را تغییر بدهد. اعتبار جشنواره به دبیر آن است. چرا در برابر تلاش‌های کسی که توانسته حال تازه‌ای به سینما بدهد تا این اندازه بی‌تفاوت هستیم؟ چرا برای کسی که در طول دو سال کاری، توانسته تا این اندازه قوانین را اصلاح کند، احترامی قائل نیستیم؟ تا کی می‌خواهیم آزمون و خطا بکنیم؟ به نظرم وقتش رسیده است که سینما را از بلاتکلیفی دربیاوریم. جشنواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینما، به دلیل همین بلاتکلیفی آسیب جدی دیده است. وقتی فهرست فیلم‌ها توسط هیئت انتخاب اعلام شد، خیلی ها معترض شدند. این اعتراض تنها دلیلش این است که سینماگر در این بلبشو، حق خودش می‌داند که مخالفت کند و صحت و سلامت انتخاب‌ها را زیر سوال ببرد.»
وی در ادامه گفت: «وقتی دور اول فهرست اعلام شد، به دلیل اینکه فیلمم در بین اسامی نبود، ناراحت شدم اما این اجازه را به خودم ندادم که بخواهم اعتراض و ناراحتی‌ام را علنی کنم. چراکه می‌دانستم ماهیت جشنواره رقابت است. این یک بازی است. قبل از ورود باید با قواعدش آشنا باشی و در ادامه از قواعد پیروی کنی. نمی‌شود که فیلم را به جشنواره بدهی و اگر انتخاب نشد، جشنواره را زیر سوال ببری! اگر قبولش نداری، نباید اعلام حضور کنی!»

پیشنهاد به دبیر جشنواره
اصغر یوسفی‌نژاد در پایان خطاب به دبیر جشنواره سی و پنجم گفت: «می‌دانم محمد حیدری از چند جهت زیر ذره بین و تحت فشار است. اما از ایشان خواهش می‌کنم تا بر سر تحلیل و نگاه‌‌اش بماند تا جشنواره و در نهایت سینما، به اعتلا برسد. شاید فشارها او را رنجیده‌خاطر کند اما بداند که زمان بهترین قاضی و داور است…»

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

#فجر۳۵

پایان پیام

کد خبر : 31935 ساعت خبر : 0:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31935
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات