طنز/مکالمه با مشت

پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی: به گزارش خبرنگار ما، معماری اصیل و زیبای ایرانی، سال‌ها است که جای خود را به معماری عجیب و غریب آپارتمانی امروزی داده است. خانه‌هایی که تیم بارسلونا هم نمی‌توانست تمام حیاطش را پوشش دهد، جای‌شان را به آپارتمان‌هایی داده‌اند که مهره‌های شطرنج هم به طور کامل درونش جا نمی‌شوند و مدام بین شاه و وزیر جنگ است که فلان‌فلان شده پایت را از روی پایم بردار. خبرنگار ما که وقتی درون هالِ آپارتمان خود دراز می‌کشد، پایش در اتاق خواب همسایه است، به میان مردم رفته تا نظر آن‌ها را در همین مورد جویا شود.
پیرمردی که روی نیمکت پارک نشسته بود، به خبرنگار ما گفت: قدیم‌ها زندگی خیلی راحت‌تر بود و مثل زندگی‌های الآن سخت و دشوار نبود. مثلاً در معماری قدیمی، سرویس‌بهداشتی ۵۰ متر آن‌طرفِ حیاط بود و سرویس بهداشتی همسایه ۱۵۰ متر آن‌طرف‌تر بود. اما در معماری الآن و آپارتمان‌های امروزی، سرویس‌بهداشتیِ ۱۵۰ واحد آن‌طرف‌تر، فقط دو متر با شما فاصله دارد. خب این زندگی را سخت می‌کند. یا مثلاً خانه‌های قدیمی فوقش چهارتا پله می‌خورد و می‌رفت روی پشت‌بام. اما در آپارتمان‌های الآن، شما باید ۲۴۰ تا پله را بالا بروید تا تازه برسید به خانه‌ی خودتان. همه‌ی واحدها هم دقیقا‌ً مثل هم هستند. من یک بار اشتباهی وارد واحد همسایه شدم و یک ماه هم در آن‌جا زندگی کردم. زمانی که دیدم همسرم نیست، تازه فهمیدم خانه را اشتباهی آمدم. آخر من بدون همسرم حتا یک روز را هم نمی‌توانم بگذرانم. وی این جملات را گفت و شروع کرد به خندیدن.
پسر جوانی که روی موتورش نشسته بود، به خبرنگار ما گفت: معماری قدیمی قشنگ است اما چند ایراد بزرگ دارد. مثلاً شما هرچه‌قدر در خانه‌های قدیمی صدای سیستم را بلند کنی، درودیوار نمی‌لرزد. خب ما پول پای سیستم دادیم که استفاده‌اش را ببریم. دیوار نلرزد که فایده‌ای ندارد. مورد دیگر این‌که شما در خانه‌های قدیمی نمی‌توانید پنجره را باز کنید و پلاستیک زباله را از آن بالا پرتاب کنید درون سطل آشغال. باید ۲۰۰ متر حیاط را طی کنید تا برسید به داخل کوچه. مشکل دیگر معماری قدیمی این است که اگر شما با همسایه‌ی خود کار داشته باشید باید ۲۰۰ متر را طی کنید تا برسید به درب خانه‌ی خودتان، بعد ۲۰۰ متر دیگر طی کنید تا برسید به درب خانه‌ی همسایه. اما در خانه‌های امروزی، شما دوتا مشت می‌زنید به دیوار که یعنی صدای اون لامصب رو کم کن. همسایه‌تان هم سه تا مشت به دیوار می‌کوبد که یعنی به تو چه، من هر کاری دلم بخواهد انجام می‌دهم. شما هم چهارتا مشت می‌کوبید به دیوار که یعنی مال این حرف‌ها نیستی جوجه. همسایه‌تان هم پنج‌تا مشت به دیوار می‌کوبد که یعنی جدیداً شاخ شدی‌ها. شما هم شش‌تا مشت به دیوار می‌کوبید که یعنی اگه راست می‌گی ساعت ۱۰ بیا سر کوچه. او هم یک مشت به دیوار می‌کوبد که یعنی چاییدی. حتماً می‌آم. خلاصه معماری نوین آپارتمان‌های ما مزیت‌های فراوانی نسبت به معماری سنتی ایران دارد که من تنها به گوشه‌ای از آن اشاره کردم.
در پایان این گزارش خبرنگار ما سَرِ پارکینگ و جای پارک با همسایه‌اش دعوا کرد و حسابی حال همسایه‌اش را گرفت. شما عزیزان می‌توانید برای بازدید از خبرنگار ما، پنجشنبه‌ها عصر با یک بسته خرما به قبرستان، قطعه خبرنگارها، ردیف شانزده، شماره دوازده، مزار مرحوم مغفور خبرنگار ما مراجعه کنید.

 

پایان پیام

کد خبر : 32021 ساعت خبر : 0:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32021
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات