کوه‌نویسی در خرم‌آباد

پایگاه خبری گلونی: گروهی از گردشگران طبیعت هستند که هنگام گردشگری حتما باید کار ویژه‌ی دیگری هم انجام دهند. گروهی به سراغ درختان قطور می‌روند تا بهترین هیزم را تهیه کنند. عده‌ای با تفنگ شکاری و بادی به جان حیوانات و پرندگان می‌افتند و حالا یک تفریح دیگر مد شده است.

کوه‌نویسی در خرم آباد مدتی است به مشکلات مرسوم طبیعت اضافه شده است. طبیعت‌گردها تا جایی که امکان بالارفتن و دسترسی دارند روی سنگ های کوه یادگاری می‌نویسند. البته در گذشته هم چنین کاری مرسوم بوده است ولی فقط در زمان انتخابات خودنمایی می‌کرد.

مخمل‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های خرم‌آباد است هم از این کوه‌نویسی در امان نبوده است. این کوه به اندازه کافی دچار مشکل هست. از اضمحلال گل‌سنگ‌های مخمل‌کوه گرفته تا جاده‌سازی‌ها و تراشیدن آنها به‌وسیله انواع و اقسام پیمانکاران دولتی و غیر دولتی تا دستکاری طبیعت منطقه آبشار طلایی.

یادگاری‌نویسی تبدیل به درد بی‌درمانی شده است که نه تنها کوه‌ها بلکه آثار تاریخی و مکان‌های تفریحی را هم نشانه رفته است. وقتی بر روی پل باستانی بازمانده از دوره ساسانی تبلیغ خواننده مراسم عروسی می‌نویسند همراه با شماره تلفن به ابعاد یکی از طا‌ق‌های پل، نباید انتظار داشته باشیم روی سنگ و صخره کوه‌ها چیزی ننویسند.

سنگ‌نویسی چهره طبیعی و زیبایی دست‌نخورده کوه‌ها را نابود می‌کند و صخره‌‌ها را تبدیل به تابلو اعلانات می‌کند.

اگر به همین صورت پیش برود از زیبایی مخمل‌کوه چیزی باقی نمی‌ماند. آگاه‌سازی گردشگران و اطلاع‌رسانی عمومی در این مورد را می‌توانند سمن‌های محیط زیستی انجام دهند و به‌جاست که برای محو این آثار از روی صخره‌ها هم دست به‌کار شوند.

پایان پیام

کد خبر : 29661 ساعت خبر : 1:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29661
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات