ثبت ملی سه خانه قدیمی در خرم‌آباد

ثبت ملی سه خانه قدیمی در خرم‌آباد

معاون میراث فرهنگی لرستان از ثبت ملی سه خانه قدیمی در استان خبر داد.

به گزازش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، محمدرضا اسدی، اظهار کرد: هم اکنون سه خانه قدیمی رحیمی، شعبان‌زاده و بهرامی که در شهر خرم‌آباد قرار دارند ثبت ملی شده‌اند.

وی با بیان اینکه همچنین حمام کوچک نیز ثبت ملی شده است، افزود: هم اکنون حدود ۲۹۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی جهت مرمت این آثار اختصاص داده شده که ۱۰۰ درصد آن محقق شده است.

اسدی ادامه داد: مرمت و ترمیم این بناها در حال انجام است و اداره کل میراث فرهنگی قصد دارد با همکاری بخش خصوصی این کار را به اتمام برساند.

معاون میراث فرهنگی لرستان خاطرنشان کرد: مرمت خانه قدیمی کشفی، ابوالقاسم و آخوندابو نیز به پایان رسیده که خانه آخوندابو به موزه تبدیل و کشفی و ابوالقاسم نیز به بخش خصوصی واگذار شدند.

وی گفت: در صورت احیاء نشدن جریان زندگی در بافت‌های قدیمی، تخریب بیشتر در انتظار این خانه‌ها خواهد بود و به خاطر حساس بودن این موضوع باید به طور جامع بررسی شود.

خُرَّم‌آباد (به لری: خورمووه) بزرگترین شهر لرنشین، بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستاناست. جمعیت خرم‌آباد طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، ۳۷۳٬۴۱۶ نفر بوده‌است. شهر در ارتفاع ۱۱۴۷٬۸ متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد. فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۰ کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران – جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است. آزادراه شماره پنج ایران از این شهر عبور می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 40444 ساعت خبر : 4:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=40444
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات