عضو شورای شهر لازم نیست حتما مهندس باشد

مهرداد دهقانی، پایگاه خبری گلونی: برخی به اشتباه می‌گویند عضو شورای شهر حتما می‌باید شهرسازی، عمران یا رشته‌های مشابه را خوانده باشد؛ این دسته از افراد گویی ساختار، قوانین و تکلیف‌های شورای شهر را نمی‌دانند و آن را با سازمان نظام مهندسی اشتباه گرفته‌اند!

وظیفه‌های عضو شورای شهر آنقدر زیاد و وسیع است که نمی‌توان آن را به رشته دانشگاهی یا تخصص خاصی محدود کرد. در کشورهای توسعه‌یافته‌ای که رکنی همانند شورای اسلامی شهر خودمان دارند، اغلب نمایندگان مردم نه‌تنها رشته تحصیلی‌شان مستقیما مرتبط با حوزه مدیریت شهری نیست، بلکه حتی تخصصی هم در این حوزه ندارند. علاوه بر این نه فقط این شوراها بلکه حتی شهردار بسیاری از شهرهای مدرن دنیا نیز تخصص و رشته تحصیلی‌شان مهندسی، مدیریت شهری یا امثال آن نیست!

برای نمونه، «صادق امان‌خان» شهردار لندن حقوق خوانده است یا «بیل ده بلزیو» شهردار نیویورک فعال سیاسی و دانش‌آموخته روابط بین‌الملل است.

تخصص مهم است یا تخصص‌گرایی؟
کمتر شهر مدرنی در شرق و غرب دنیا پیدا می‌شود که شورای شهر آن یا شهردارشان متخصص یا تحصیل‌کرده مدیریت شهری باشد؛ چون وظیفه‌ی شورای شهر «مهندسی» نیست. حال بیایید به این پرسش فکر کنیم که تخصص(بخوانید مدرک) مهم است یا تخصص‌گرایی؟

عضو شورای شهر قرار نیست خودش مهندس پروژه‌ها شود. این امور را مهندسان در جایگاه های دیگری انجام می‌دهند و این مجریان و طراحان می‌باشند که باید متخصص باشند، نه اعضای شورای شهر. شهردار و عضو شورای شهر بیش از هر چیز لازم است که درک کافی از چالش‌ها و فرصت‌ها داشته باشند.

به نظر می‌رسد که اعضای شورای شهر یا شهردارها بهتر است بیش از هر چیز افرادی پاکدست، توانا در انجام کار گروهی، دارای توان تحلیل و ارایه راهکار و در عین حال افرادی تخصص‌گرا باشند؛ یعنی باور به استفاده از متخصصان داشته باشند و در این حوزه ضوابط را بر روابط ترجیح دهند.

بی‌سواد را وارد شورا نکنید
عضو شورای شهر می‌باید نسبت به دیگران باسوادتر باشد؛ سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو)، فردی که سواد رسانه‌ای، سواد عاطفه‌ای، سواد مالی، سواد ارتباطی، سواد آموزش و پرورش و سواد رایانه داشته باشد را «باسواد» می‌داند.

اگر بخواهیم از تجربیات گذشته‌ی ایران و امروز جهان استفاده کنیم واضح به نظر می‌رسد که می‌باید دیدگاه نادرست غالب در جامعه را تغییر دهیم و بگوییم «شورای شهر، صرفا جای مهندسان نیست» و بهتر است «تخصص‌گرایی را به تخصص ترجیح دهیم».

پایان پیام

 

کد خبر : 41300 ساعت خبر : 0:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41300
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات