توافقنامه پاریس، جلوی توسعه ایران را نمی‌گیرد

توافقنامه پاریس، جلوی توسعه ایران را نمی‌گیرد

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: نگرانی مخالفان معاهده پاریس در ایران، تا جایی پیش رفته که گفته‌اند: «توافقنامه پاریس جلوی توسعه ایران را می‌گیرد» حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، هم در پاسخ به آنها گفته‌است: «کسانی که این حرف را می‌زنند با متن توافق پاریس آشنایی ندارند». چیت‌چیان، اعلام کرده است: «پیوستن به توافق پاریس بسیار ارزشمند است و حتی یک بند از این توافقنامه برخلاف منافع ملی ایران نیست».

توافقنامه پاریس، جلوی توسعه ایران را نمی‌گیرد

از جمله انتقادهای دیگر مخالفان هم این است که با پیوستن ایران به این معاهده، اطلاعات کشور در مجامع بین‌المللی، منتشر خواهد شد. ادعایی که البته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، آن را رد کرده و گفته است: «گزارش‌گیری و گزارش‌دهی خاصیت همه کنوانسیون‌های بین‌المللی است». همینطور ابتکار تاکید کرده است: «این مخالفت‌ها جنبه سیاسی دارد و به هیچ وجه رویکرد علمی در آنها را دیده نمی‌شود. اصل برای ما منافع ملی، قانون اساسی و سیاست‌های کلی محیط زیستی ابلاغی مقام معظم رهبری است».

طبق آمار جهانی، ایران جزو ۱۰ کشور نخست تولید کننده گازهای گلخانه‌ای ست. با وجود ابلاغ سیاست‌های کلی محیط‌زیست از سوی رهبری در سال ۹۵، که یکی از بندهای آن به گسترش اقتصاد سبز اشاره دارد و طبق آن مقرر شده تا «صنعتِ کم‌کربن، استفاده از انرژی ‌های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پساب‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست‌محیطی» تحقق پیدا کند اما با این حال عده‌ای از منتقدان معاهده پاریس، به بهانه های مختلفی ساز مخالف می‌زنند. یکی از انتقادهایشان هم این است که «توافقنامه پاریس باعث محدودیت در میزان مشتریان نفت و گاز ایران خواهد شد». همین طور می‌گویند «این توافق می‌تواند محدودیت‌هایی را در مسیر پیشرفت کشور و توسعه ایجاد کند و مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد».

با اینکه متخصصان، بارها درباره پدیده تغییر اقیلم و پیامدهای مخرب آن هشدار داده اند اما به نظر می‌رسد مخالفان معاهده پاریس در ایران، اقتصاد سبز را مغایر با اقتصاد مقاومتی می‌دانند. در صورتی که با رونق اقتصاد سبز، هم الگوی نادرست مصرف انرژی می‌تواند اصلاح شود و هم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، می‌توانند از حاشیه خارج شوند و به طور جدی و هدفمندی از آنها استفاده شود. زیرا به حفظ سرمایه‌ها، منابع طبیعی، کاهش آلودگی‌ها و درآمدزایی کشور کمک خواهند کرد.

توافقنامه پاریس، جلوی توسعه ایران را نمی‌گیرد

گویا تبعات تخریب‌گر تغییر اقلیم، مثل خشکسالی، مهاجرت، تهدید سلامت انسان‌ها، نابودی جنگل‌ها و از بین رفتن تنوع‌زیستی و سایر پیامدها، برای مخالفان این توافقنامه جای هشدار و نگرانی ندارد که هیچ، بلکه وابستگی بیش از حدشان به سوخت‌های فسیلی باعث شده تا بیشتر، نگران این باشند که «با اجرا شدن این توافقنامه، تقاضا و قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند». اگر مخالفان نمی‌توانند با اقدامات مفیدی که به حفظ سلامت مردم کمک می‌کند، همسو باشند بهتر است صورت مسئله را هم پاک نکنند. چون در هر صورت، وضعیت محیط‌زیست ایران چه در داخل کشور و چه در جهان، قابل دفاع و افتخار نیست که حالا هم به این بهانه‌ها، بخواهند سدّ راه بهبود شوند.
کافی ا‌ست مخالفان، نگاهی به سرانه مصرف انرژی در ایران بیاندازند که نُه برابر اروپاست و همین الگوی نادرست مصرف باعث شده تا با آثار نامطلوب پنهان و آشکاری روبرو باشیم. حالا اگر ترجیح می‌دهند به جای اولویت قرار دادن سلامت مردم، طبیعت و حیات وحش، فقط به صرفه اقتصادی فکر کنند، بهتر است یادشان نرود که کاسه صبر طبیعت که لبریز شود، به هیچ کسی رحم نمی‌کند و آثار مخرب تغییر اقلیم می‌تواند گریبان همه را بگیرد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 49377 ساعت خبر : 5:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49377
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سوال
آیا نویسنده این یادداشت تا به حال یکبار متن موافقتنامه پاریس را مطالعه کرده است؟