ما همیشه گول گداها را می‌خوریم

ما همیشه گول گداها را می‌خوریم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معاون اجتماعی مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: «قرارگاه‌های آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی و در حال فعالیت هستند اما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. ۳۰ درصد متکدیان هم اتباع خارجی هستند.»

قرارگاه‌ها و گرم‌خانه‌ها انگار فقط یک طرح حمایتی روی کاغذ بودند، هرگز نتوانستند یک پناهگاه دائمی برای طردشدگان از جامعه باشند. نبود متولی شفاف در این حوزه‌ها هم همیشه نگران کننده است. به‌خصوص اینکه نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری هرگز نتوانستند در این حوزه با هم تعامل سازنده‌ای داشته‌باشند. دامنه و محدوده وظایف و فعالیت‌های این سازمان‌ها هیچگاه شفاف نشان داده نمی‌شوند در عین حال که همه آنها خود را برای مبارزه با پدیده‌های چون تکدی‌گری همیشه آماده می‌دانند.

ما همیشه گول گداها را می‌خوریم

واقعیت این‌است که رنگ و لعاب تکدی‌گری در دنیا ما شکل تازه‌ای به‌خود گرفته‌است. بحران حضور کودکان کار و باندهای مافیایی اوضاع را بحرانی کرده. اتباع خارجی غیرمجاز و تلاش‌شان برای ماندن در جامعه هم کار را سخت‌تر کرده‌ است. واقعیت این‌است که ما برای مقابله با تکدی‌گری آماده نیستیم. در حالی‌که در دنیا جدید می‌توان زمینه را برای داشتن مشاغل خانگی به خوبی مهیا کرد. عادت کرده‌ایم به کمک کردن به تکدی‌گران. آن‌ها دست می‌گذارند روی عواطف‌مان. ما هنوز گول نسخه‌های خریداری نشده و آدم‌های در راه مانده که ۳ سال مداوم در یک مسیر هستند را می‌خوریم.

واقعیت این‌است که ماهی دادن همیشه برایمان آسان‌تر از ماهگیری یاد دادن است، انگار باعث می‌شود حس کنیم آدم خوبی هستیم. یک گوشه از وجدانمان راحت می‌شود. علنی کردن درآمد سردسته‌های باندهای تکدی‌گر هم آگاهمان نکرده. کمک‌کردن را بلد نیستیم. آموزش‌ها به مردم و تکدی‌گرها در این زمینه هم ضعیف است. آنها به راحتی جز باندهای سرقت و کیف‌قاپی می‌شوند و اعتیاد را هم باید عاداتشان اضافه کرد. برای پاک کردن چهره شهر باید یک بار برای همیشه مسئولیت‌های حوزه‌های مختلف را بدانیم. آسیب‌شناسی‌ها در این حوزه همیشه ناتمام می‌ماند. ما عادت کردیم که به اینکه کار خودمان را ناتمام بگذاریم و در حوزه دیگری دخالت کنیم. باید این دخالت‌ها و کارناتمام خودمان را بالاخره یک جایی تمام کنیم. دست کمک خیریه‌ها را بفشاریم و حمایت‌های دولتی و مردمی را از آنها دریغ نکنیم، شاید آنها بالاخره ماهیگیری را به این آدم‌ها یاد بدهند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 49357 ساعت خبر : 6:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49357
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات