وقتی طلای کثیف، دفن می‌شود

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: «در شهر خواف خراسان رضوی با جمعیتی بیش از ۱۱۰ هزار نفر به طور متوسط روزانه بین ۲۷ تا ۳۰ تن زباله تولید و توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود که این زباله‌ها در زمینی به مساحت حدود ۲۰هکتار در فاصله ۵ کیلومتری شهر تخلیه و بعد از چند روز دفن می‌شوند. از این مقدار حجم زباله، یک دهم آن مربوط به زباله‌های عفونی بیمارستانی است. تفکیک زباله‌های شهر خواف در خراسان رضوی توسط شهرداری‌ها انجام نمی‌شود. در هنگام تخلیه زباله دوره‌گردها زباله‌های خشک را جمع‌آوری می‌کنند و این تفکیک  باعث شده که باقی مانده زباله‌ها به وسیله باد در بیابان‌های اطراف، پراکنده و ماموران شهرداری مجبور به پاکسازی محیط شوند».

تمرکز صرف بر زباله جمع کردن، نداشتن آگاهی، اهمیت ندادن به موضوع مهم تفکیک پسماندها برای سپردن آنها به چرخه بازیافت، و در نهایت نبود اراده کافی برای انجام این اقدام مهم، جزو عواملی هستند که سبب شده تا زباله فقط در حد اسمِ «طلای کثیف» باقی بماند و مردم و ارگان‌های دولتی، فراتر از حرف نروند. بنابراین ارزش واقعی زباله‌ها که آن را معادل طلا دانسته‌اند، معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد.

دفن زباله‌ها تنها یکی از راه‌های مدیریت پسماند است اما با وجود بازیافت قطعا دفن، بهترین راه‌حل نیست. نبود یک مدیریت صحیح، نیروهای اجرایی را به سمت اولین و شاید نامناسب‌ترین راه، یعنی دفن زباله‌ها سوق می‌دهد. یکی از راه‌های مفیدی که همواره می‌تواند کمک‌کننده باشد، آموزش شهروندی است تا اول، میزان زباله‌های تولیدی‌شان را کم کنند و بعد با انجام تفکیک پسماندهای خشک و تر، به رونق چرخه بازیافت کمک کنند. البته به شرطی که مدیریت صحیحی در شهرداری وجود داشته باشد که به موضوع بازیافت اهمیت بدهد.

شاید اگر مسئولان و مردم شهر خواف با اهمیت بازیافت آشنا بشوند، از آن صرف نظر نکنند و اینطور باعث رها شدن زباله ها و ایجاد آلودگی بصری نشوند. اهمیت بازیافت را می‌توان در چند مورد، خلاصه کرد:

استفاده مجدد از مواد و انرژی

کاهش دفن زباله و عدم از بین رفتن زمین های مناسب در طبیعت

اشتغال‌زایی

کاهش هزینه ها و ایجاد منافع اقتصادی

ارتقاء سطح فرهنگ و آموزش عمومی در ارتباط با تولید و دفع مواد زائد جامد و ترویج روحیه صرفه جویی

بهبود شرایط بهداشتی ، کاهش آلودگی محیطی ناشی از حمل و نقل از تولید زباله تا محل دفع

صرفه‌جویی در مصرف منابع طبیعی

با وجود فواید بازیافت، نه تنها دفن زباله گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود بلکه باعث می‌شود سرمایه‌های کشور هدر برود  و می‌تواند باعث آلودگی‌های مختلفی بشود. شاید بتوان گفت «دور ریختن زباله ها» فقط آنها را از حوزه دید خارج می‌کند. در حالی که اثرات مخرب آن (چه به طور مستقیم و غیر‌مستقیم) بالاخره نمود پیدا خواهد‌کرد. دفن طلای کثیف، اهمیت ندادن به بازیافت و متوسل شدن به اولین راهی که به نظر می‌رسد، نوعی از سرِ خود باز‌کردن و سهل‌انگاری غیرقابل جبران است. که البته این اتفاق نه فقط در شهر خواف، بلکه در کلان شهرها هم می‌تواند اتفاق بیفتد. همینطور که متاسفانه، تفکیک زباله در تمام مناطق شهر تهران هم فراگیر نشده است.

پایان پیام

کد خبر : 49805 ساعت خبر : 9:53 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49805
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات