۱۶۰هزار تماس با اورژانس درباره کودک‌آزاری

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معاون سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مطالعه ملی در رابطه با کودک آزاری وجود ندارد گفت: «سال گذشته از حدود هفتصد هزار تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی حدود ۱۶۰ هزار تماس (۸٫۵ درصد) در رابطه با کودک‌آزاری بوده است. این آمار نسبت به سال گذشته تفاوت معنی داری نداشته، البته احساس می‌شود میزان شناسایی، افزایش یافته‌ است.»

کاش می‌توانستیم با قطعیت بیشتری بگوییم که این شناسایی‌ها افزایش یافته‌است. به‌نظر همه فعالان رسانه و مردم عادی این حوزه جای کم‌کاری و شانه‌خالی کردن از بار مسئولیت‌ها نیست. حمایت همه‌جانبه می‌خواهد و یک کار فرهنگی پرو پیمان. ما نیاز به قوانین حمایتی بومی داریم. مطالعات ملی در این زمینه سال‌هاست روی زمین مانده‌اند و آمار‌ها از عصیان والدنماهای خسته خبر می‌دهند. پشت عناوین تک والد و والدین معتاد نمی‌توان پنهان شد، این درد مثل خوره در همه بخش‌های جامعه تسری پیدا کرده است.

داغ دلمان هنوز هم تازه‌است اما با وجود همه این‌ها برخی ورود به این حوزه را نقض حریم خصوصی افراد می‌دانند. کاش همین یک‌بار به خودمان مجوز بدهیم که همسایه فضولی باشیم. آرامش ما در برخورد با کودک‌آزار‌ها آن‌ها را عصیان‌گرتر می‌کند. نگذاریم صدای فریاد این فرشته‌ها در لابلای توهم شیشه و مخدرهای صنعتی والدینشان گم شود. خودمان را توجیه نکنیم. به اسم اینکه «فرزندشان را تربیت می‌کنند.» از کنار ناله‌های شبانه و زخم‌های آشکار این بچه‌ها نگذریم. آن‌ها را در تنهایی ابدی خود جا نگذاریم. باید غربالگری‌های والدین را در این حوزه جدی‌تر بگیریم. دامنه وسیع ناهنجاری‌ها روانی، کمک می‌کند کودک‌آزار‌ها دیر‌تر شناسایی شوند. اولویت جرم را در شناسایی آن‌ها قرار دهیم. جرم‌انگاری کودک آزاری گره‌های کور فرهنگی آن را بازخواهد کرد.

شناسایی کودک‌آزار‌ها ثابت می‌کند قانون به عنوان چهار دیواری اختیاری اکتفا نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد امنیت این چهاردیوار‌ها را به دست آشناهای غریبه و غریبه‌هایی که در بین ما آرام می‌خزند، از بین برود. برای باز کردن گره کور کودک آزار باید همه آسیب اجتماعی مولد آن مورد بازنگری قرار بگیرند. فریاد خاموش قربانیان کودک آزاری را به گوش آنهایی که راه را بلدند برسانیم. ۱۲۳ یکی از این راه‌هاست. گاهی حتی فرصت انتظار پشت خط‌های این سامانه‌ها هم برای این قربانیان وجود ندارد. فریادشان شویم!

پایان پیام

کد خبر : 49466 ساعت خبر : 9:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49466
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات