موزه‌های ایلام تا نوروز مرمت می‌شوند

موزه‌های ایلام تا نوروز مرمت می‌شوند

معاون میراث‌فرهنگی ایلام از مرمت موزه‌های استان برای بازدیدهای نوروزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام، رویا ارجمندی معاون میراث‌فرهنگی ایلام امروز ۱۹ دی ۹۶ با اعلام این خبر اظهار کرد: «با توجه به فرسودگی قسمت‌هایی از ساختمان موزه‌های مردم‌شناسی قلعه والی، موزه فلاحتی و موزه باستان‌شناسی اقدامات مرمتی از جمله ترمیم ایزوله‌سازی، اجرای بندکشی، ترمیم اندود داخلی، سامان‌دهی فضای سبز و ترمیم کنگره‌ها و…. انجام خواهد شد.»

او افزود: «در استان ایلام سه موزه وجود دارد که در تمام سال به‌خصوص ایام نوروز پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان هستند.»

ارجمندی تصریح کرد: «قلعه والی یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ثبت‌شده استان ایلام است که مربوط به دوران قاجار است و مهم‌تر از همه این‌که این قلعه محل موزه مردم‌شناسی استان است که نمادی از فرهنگ و هنر استان است.»

موزه‌های ایلام تا نوروز مرمت می‌شوند

او اضافه کرد: «کاخ فلاحتی نیز یکی از بناهای تاریخی و ثبت شده در مرکز استان است که با کاربری موزه تاریخ کشاورزی در حال فعالیت است.»

ارجمندی عنوان کرد: «موزه باستان‌شناسی واقع در شهرستان دره‌شهر که در آن آثاری از پیش از تاریخ تا دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده و به روی علاقه‌مندان باز است.»

ایلام شهر ایلام مرکز استان ایلام است. جمعیت این شهر برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۴٬۰۳۰نفر بوده‌است. شهر ایلام در حصاری از کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده و آب و هوایی معتدل کوهستانی و بهاری دارد. دانشگاه علوم پزشکی ایلام و دانشگاه ایلام دو دانشگاه مهم این شهر هستند. ایلام دارای منابع خوب گاز و نفت است.[نیازمند منبع] درضمن قرار گرفتن بر سر زائرین کربلا این استان را از این حیث حائز اهمیت کرده‌است.

معانی دیگر ایلام عبارت است از: طعام عروسی ساختن، (منتهی الارب) مهمانی عروسی کردن (تاج المصادر بیهقی)، یه طعام عروسی کسی را بردن، ولیمه دادن، مهمانی عروسی دادن و مجتمع و فراهم آمدن خوی و خرد (منتهی الارب)، (آنندراج)، (ناظم الاطبا). این معانی معانی همگی بامسمی و متناسب با ویژگی‌های منطقه‌ای و بومی ساکنان این نواحی است. در محاورات و نقل قول‌ها، ذکر نام ایلام به صورت «عیلام» غلط است؛ زیرا که عیلام با ع به معنای کفتار نر است.

پایان پیام

پایان پیام

کد خبر : 69567 ساعت خبر : 2:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=69567
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات