برگزیدگان جایزه ادبیات نمایشی جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

نمایشنامه‌نویسان برتر جایزه ادبیات نمایشی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی مراسمی در دو بخش تولید و حرفه‌ای معرفی شدند.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی، ، مراسم اختتامیه جایزه ادبیات نمایشی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره تئاتر فجر در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

در آغاز این مراسم پس از خوشامدگویی مجری برنامه فرهاد مهندس‌پور بعنوان دبیر جشنواره روی سن حاضر شد و با تاکید بر اهمیت بخش جایزه ادبیات نمایشی اظهار امیدواری کرد در سال‌های آینده این بخش به شکل جامع‌تر و ایده‌آل‌تری برگزار شود.

مهندس‌پور با بیان اینکه انگیزه‌های نمایشنامه‌نویس با کارگردان و بازیگر متفاوت است، گفت: تئاتر این امکان را فراهم می‌کند که با زیست اجتماعی که داشتیم فاصله بگیریم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. یک نمایشنامه‌نویس خودش را با پدیده‌های واقعی درگیر کرده و آن را توصیف می‌کند. او همواره کار خود را از یک خلوت آغاز می‌کند و به نیروی شگفت‌انگیز انگیزه‌هایش نیاز دارد، پس انگیزه‌هایش با کارگردان و بازیگر متفاوت است.

دبیر جشنواره تئاتر فجر افزود: کارگردان‌ها همه چیز را به همان دیدگاه رایج خودشان بازمی‌گردانند. پس عجیب هم نیست برای کسی که متن اهمیتی ندارد در میانه راه سالن را رها کند، بدون آنکه دلیلش را بگوید و ما چیزی بدانیم. ما آنچه می‌بینیم را دریافت می‌کنیم، چون این یک اجراست که بدون متن پیشینی تداوم دارد.

پس از سخنان مهندس‌پور کاندیداهای بخش تولید یک به یک روی سن حاضر شده و هر یک قسمت کوتاهی از نمایشنامه‌های خود را برای حاضران روخوانی کردند.

پس از آن نادربرهانی مرند بعنوان نماینده هیات داوران این بخش بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و از میان صادق بهاری از تهران برای نمایشنامه «آنقدر مرد شده‌ای که نمی‌شناسمت»، مرتضی شاه کرم از خرمشهر برای نمایشنامه «عند از مطالبه»، فرزانه محبوبی از اصفهان برای نمایشنامه «فال قیچی»، ماریا شاهی از کرج برای نمایشنامه «غرنگ»، پریسا کیومرثی از تهران برای نمایشنامه «چهارگانه»، تهمینه محمدی از تهران برای نمایشنامه «نجات دهنده برمی‌گردد» و مریم الهامیان و نیاز اسماعیل پور برای نمایشنامه «کیک…بخت»، جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی بدون اولویت به:

مرتضی شاه کرم برای نمایشنامه «عند از مطالبه»، مریم الهامیان و نیاز اسماعیل‌پور برای نمایشنامه «کیک…بخت» و پریسا کیومرثی از تهران برای نمایشنامه «چهارگانه» اهداء شد.

برگزیدگان این بخش جوایز خود را از دستان نادر برهانی مرند، جمشید خانیان، فارس باقری، انزو کرمن و وحید آقایی دریافت کردند.

پس از اجرای یک قطعه موسیقی نوبت به معرفی کاندیداهای بخش حرفه‌ای رسید و هفت کاندیدای بخش حرفه‌ای شامل؛ پیام لاریان از تهران برای نمایشنامه «استرالیا»، مسعود احمدی از شیراز برای نمایشنامه «مرلین مونرو، هدایت، ونگوگ و شرکا»، صحرا رمضانیان از تهران برای نمایشنامه «فصل چیدن انگور»، محسن رهنما از اصفهان برای نمایشنامه «تئوری میس کال»، علی عابدی از تهرا برای نمایشنامه «تیولا»، آرش عباسی از تهران برای نمایشنامه «بال‌هایش» و محمد منعم از تهران برای نمایشنامه «لبخند باشکوه آقای اژدهاک در شب دارز تاریک خاموش سرد بیابان» با حضور روی سن هر یک قسمتی از آثار خود را برای حاضران خواندند.

در ادامه محمدامیر یاراحمدی بعنوان نماینده هیات داوران بخش حرفه‌ای بیانیه هیات داروان را قرائت کرد. بر اساس رای هیات داوران بخش حرفه‌ای متشکل از محمد چرمشیر، جلال تهرانی و محمدامیر یار احمدی، برگزیدگان این بخش بدون اولویت جوایز خود شامل لوح تقدیر و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی را از دستان مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، منصور خلج، محمدامیر یاراحمدی دریافت کردند.

بر اساس رای هیات داوران جوایز بخش حرفه‌ای به پیام لاریان برای نمایشنامه «استرالیا»، محمد منعم از تهران برای نمایشنامه «لبخند باشکوه آقای اژدهاک در شب دارز تاریک خاموش سرد بیابان» و علی عابدی از تهرا برای نمایشنامه «تیولا» اهداء شد.

درقسمت پایانی مراسم نیز انزو کرمن و لوک تارتار نمایشنامه نویسان فرانسوی حاضر در مراسم هدایای را به رسم یادبود از دستان مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی دریافت کردند.

 

پایان پیام

کد خبر : 68725 ساعت خبر : 8:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=68725
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات