خط و نشان مدیرکل برای مجرمان محیط زیستی

مدیرکل محیط زیست فارس هم برای شکارچیان و سایر مجرمان زیست محیطی خط و نشان کشید و هم با تشریح وضعیت دریاچه های فارس، تایید کرد که از بختگان و پریشان کمتر نام برده شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سعید محمودی مدیر کل جدید محیط زیست فارس در اولین نشست خبری خود پاسخگوی خبرنگاران بود. او در این نشست از وضعیت دریاچه ها سخن گفت، برای متخلفان زیست محیطی خط و نشان کشید و تاکید کرد که ملاک کارش برای فعالیت های توسعه ای، قانون است و بدون ارزیابی های مبتنی بر قانون هیچ مجوزی صادر نمی کند.

محمودی ابتدا در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص وضعیت تالاب های استان فارس گفت: نجات هر تالابی برنامه می خواهد، و فقط با پول می شود برنامه ها را اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه در تالاب سه قسمت وجود دارد که در کنار مردم بر حیات تالاب تاثیر می گذارد، افزود: محیط زیست در انتهای این مسیر قرار دارد، منابع تامین آب تالاب رودخانه ها هستند که به وزارت نیرو و سدهای احداث شده مربوط است و در وسط این دو بخش، کشاورزی با الگوهای نامناسب قرار دارد که مسئولیت این حوزه  نیز به جهاد کشاورزی است.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه این هماهنگی بین این سه ارگان وجود ندارد، افزود: مکانیزمی که در این سه بخش وجود دارد خوب عمل نکرده، سال‌هاست که رودخانه ها دریاچه ها را تغذیه کرده اند و با ایجاد سد راه تغذیه تالاب بسته شده و حالا باید حقابه تالاب را گدایی گنیم.

وی گفت: در این مسیر حقابه ای هم که به تالاب اختصاص می یابد در مسیر مورد استفاده کشاورزی قرار می گیرد.

محمودی با اشاره به اینکه وزارت نیرو اعتقاد دارد آبی پشت سدها هنوز جمع نشده که حقابه ها را اختصاص دهد، افزود: سوال ما این است اگر در مطالعات و برنامه ها مشخص بوده که با این ضمعیت سدها آبگیری نمی شود چرا این همه برای ایجاد سد هزینه شده و اساسا مگر برنامه ای نداشته اند که امکان آبگیری سد را مشخص کند؟

خبرنکار دیگری در خصوص حمایت از سازمان های مردم نهاد پرسید که محمودی نیز پاسخ داد: اگر دولت این سازمان ها را  حمایت کند و ورود داشته باشد که دیگر نام آنها NGO  نیست و فقط باید GO  نامید و دیگر مردمی نیست البته محیط زیست هر وقت کنار مردم باشد نتیجه کار مثبت خواهد شد و اگر سازمان های مردم نهاد را کنار بگذاریم ضرر کرده ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری که عنوان شد « آیا ماموریت ویژه ای در استان به شما محول شده و تا چقدر سیاسی هستید؟» نیز پاسخ داد: من یک مدیر کل محیط زیستی هستم و سیاسی نیستم، ماموریت خاصی ندارم اما مسئولان با رصد مشکلات هر استان  سعی می کنند مدیری که در آن حوزه با تجربه تر باشد را مورد استفاده قرار دهد.

وی در عین حال تاکید کرد که اولویتش جدای از کشور نیست و مانند سایر نقاط کشور منابع آبی، تالاب ها و جنگل ها را مد نظر دارد.

حمایت از سرمایه گذاری در بهشت گمشده

مدیرکل محیط زیست استان فارس در خصوص سوالی پیرامون وضعیت بهشت گمشده و فعالیت هایی که در حوزه گردشگری این منطقه انجام شده نیز گفت: متولی هر برنامه گردشگری، سازمان میراث فرهنگی است که پیش از این برای این حوزه ها مناطق نمونه گردشگری تعریف شده بود که گویا این طرح لغو شده، در حوزه بهشت گمشده نیز وضعیت چنین است اما اگر سرمایه گذاری در این خصوص وجود داشته باشد در چارچوب قوانین محیط زیست آمادگی همکاری داریم.

خبرنگار دیگری در خصوص کارخانه های آلاینده شیراز و فرآیند خروج آنها از شیراز و مقاومت یکی از این واحدها پرسید که محمودی نیز گفت: شیراز هنوز تنها کلانشهری است که می شود به راحتی در آن نفس کشید و آلودگی ندارد و این افتخار بزرگی است که دغدغه آلودگی هوا در اینجا نیست، در دو  استان قبلی که فعالیت می کردم یعنی سیستان و بلوچستان و استان مرکزی وضعیت آلودگی هوا بسیار بد بود به طوریکه در زابل آلودگی هوا به قدری می شد که دستگاه های سنجش توان ارزیابی آن را نداشتند و در سال ۲۰۱۴ آلوده ترین شهر جهان نام گرفت و  در مرکزی نیز وضعیت این چنین بود به خصوص اینکه از نظر روحی نیز مردم نگران سلامتی خود شده بودند و تصور می کردند هر آن ممکن است مبتلا به بیماری شوند.

وی با اشاره به اینکه شیراز این مشکلات را ندارد، افزود: البته باید فعالیت هایی انجام دهیم که این شهر نیز به سرنوشت سایر کلانشهرهای آلوده کشور دچار نشود، کارخانجات موجود در شهرنیز طرح انتقال دارند و مکان یابی نیز شده اند.

وی با اشاره به جلسه ای که با این کارخانجات داشته و مدیران آن برای انتقال مشکلی نداشته اند، افزود: اما در عین حال اگر کارخانه ای مقاومت کرد ما هم مقاومت می کنیم و پلمب خواهیم کرد.

وی در خصوص وضعیت شکار  و تخلفات زیست محیطی نیز بیان رد: از همین جا به شکارچیان غیر مجاز هشدار می دهم که برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی هر آنچه در توان دارم به کار خواهم بست و با این افراد برخورد خواهم کرد و زمین خواران، متخلفان شکار و صید غیر مجاز روزگار تیره و تاری خواهند داشت کما اینکه در مدت اخیر حدود ۳۰ الی ۴۰ اسلحه از این افراد کشف شده است.

مدیر کل محیط زیست استان فارس در پاسخ به سوالی در خصوص سد تنگ سرخ و نداشتن ارزیابی زیست محیطی و فشارهایی که برای اجرای آن به محیط زیست همواره وارد شده نیز بیان کرد: تخت هیچ فشار سیاسی اقدامی نخواهم کرد که مبتنی بر قوانین نباشد در عین حال باید گفت ارزیابی پروژه ای است که نگرانی های ما را پاسخ می دهد، ارزیابی باید قانونمند باشد و اگر ما در ارزیابی نگرانی های را مطرح کردیم اما طرح مد نظر خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست باشد امکان مقابله و برخورد زیادی نداریم.

وی ادامه داد: در عین حال ما تجربه خوبی از سدها نداریم که با احداث آن حوزه پایین دست که از رودخانه بهره می برد راضی شده باشد.

اسمی از تالاب های بختگان و پریشان نیست

محمودی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر پیرامون اینکه تا الان هیچگاه پریشان و بختگان در سطوح استانی و ملی برای متولیان و مسئولان کشوری اولویت و دغدغه نبوده است به همین خاطر مسئولان کشور بیشتر دریاچه ارومیه را مد نظر قرار داده اند تا این دریاچه های استان فارس نیز گفت: در جلسه اخیر به آقای استاندار در خصوص طرح مدیریت تالاب پریشان موضوعاتی را مطرح کردم .

وی گفت: در کشور تالاب هایی هستند که حتی بین المللی نیز نیستند امابیشتر  نمود یافته اند اما بختگان و پریشان که از قدیمی ترین تالاب های بین المللی ایران است اسمی از آنها برده نمی شود.

این مسئول با اشاره به اینکه چرا در فارس اینقدر دیر به فکر افتاده اند، افزود: فارس در حوزه محیط زیست هیچگاه در حد نامش نبوده است و باید گفت ما در عرض دریاچه ارومیه هستیم نه در طول آن و باید گفت با طرح مدیریت تالاب و مشخص شدن مسئولیت های هر بخش  می توان برای این تالاب ها اقداماتی کرد که البته در حد کتابچه نباشد و یک فرآیند عملیاتی باشد.

وی در خصوص بحث معدن کاوی در بهرام گور نیز بیان کرد: ما  در این حوزه از قانون کوتاه نخواهیم آمد جایی که منطقه حفاظت شده باشد از موضع مان کوتاه نمی آییم اما این را هم باید مد نظر قرار داد که هر جا محیط زیست مجوزی صادر کرد لزوما اشتباه یا تخلفی نکرده است و می توان مطابق با قوانین کارهایی انجام داد که دوراندیشی محیط زیستی هم داشته باشد اما اعلام می کنم که هیچ امضایی نخواهم زد که به محیط زیست ضرر وارد کند.

پایان پیام

کد خبر : 73064 ساعت خبر : 2:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=73064
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات